Villa Perlesukker Skrevet 5. juli 2010 #1 Skrevet 5. juli 2010 Noen som har vært der og kan anbefale et overnattingssted som er litt ok Stavanger før Sandnes hører jeg mange si... eller? Er det flere turløyper i området der? Ser at Prekestolen når man allerede etter 1-2 timer. Noen som har en løype å anbefale? Så et spørsmål til: Har noen av dere tatt dere en 2-3 dagers tur i Jotunheimen? Hadde vært fint å høre om noen av dere har vært der og hvordan dere overnattet
lille sprelle Skrevet 5. juli 2010 #2 Skrevet 5. juli 2010 Skal du på prekestolen, bør du unne deg å bo på prekestolshytta. Turistforeningens. Jeg har sett folk gå opp på stolen i alt fra dress og lakksko til mc-dress..... I Jotunheimen er det mange fine turer, det spørs hvilke utgangspunkt du vil ta. Å ta båten fra (åhhh husker aldri hva som er hva) ved gjendesheim ihvertfall og inn er fint. Du kan gå turer der inne, eller ev. velge å gå besseggen tilbake. Det er noen hytter inni der hvis man vil bo under tak.
Villa Perlesukker Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. juli 2010 Prekestolshytta ja hadde lest om den Supert da skal jeg se om vi får gjort det om det ikke er fullbooket hihi. Jeg tenkte at vi skulle ta en 3-4 dgers tur i Jotunheimen men ikke noe som er altfor tungt ettersom jeg ikke er så altfpr godt trent enda:) Har heller ikke noe ønske om å gå til de største toppene. Mistet en jeg kjente i ras for en stund tilbake og skrekken om å gå på snø/is rundt denne tiden sitter ennå i Besseggen er jo et fint tips takk for det
NostraStoria Skrevet 5. juli 2010 #4 Skrevet 5. juli 2010 Ønsker du noe mer utfordrende en Prekestolen så anbefaler jeg Kjerag! Det er i samme fjorden. Dobbelt så lang tur og litt mer krevende. Men skal dere på Prekestolen som er fin tur, så er det jo kjekt å bo på Prekestolhytta. Har du valget mellom å bo i Stavanger eller Sandnes så er Stavanger byen. Både koselig by og en del å finne på for store og små.
Villa Perlesukker Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. juli 2010 Vi skal ikke ha med barna tror jeg da hehe. Denne sommeren ble ikke helt som planglagt ettersom det plutselig ble huskjøp og at vi skal få overta midt i ferien. Derfor må vi ta noen småturer med og uten flokken Kjerag- hvor høyt er stigningen på den og turen i timer?
NostraStoria Skrevet 5. juli 2010 #6 Skrevet 5. juli 2010 Beregn Kjerag som dagstur og at en starter tidlig. Har funnet en link til deg her om at turen tar 5 timer og med høydeforskjell på 570 m. Kjerag måler 1000 m ifht til Prekestolen med sine 600 m. Her kan du lese mer: http://ut.no/tur/kjerag-majesteten-i-lysefjorden Google bilder av Kjeragbolten
MerraSomGår Skrevet 5. juli 2010 #7 Skrevet 5. juli 2010 Vær litt obs på at selve eggen på Besseggen er veldig skummel å gå på. Jeg vet ikke hva du er forberedt på, men jeg kjenner flere som har gått der og sagt at de var veldig overrasket og uforberedt på hvor bratt og skummelt det var. Det må visst nesten-klatring til på en smal egg hvor det er veldig bratt og langt ned på begge sider. :-)
Piken på landet Skrevet 5. juli 2010 #8 Skrevet 5. juli 2010 Selv om Kjerag ligger i samme fjorden, så er det ganske langt i fra der en starter å gå til Preikestolen fra der en starter å gå til Kjerag. Skal du kjøre til der en starter Kjerag turen, så er det ganske langt. Skal du ta den enklere varianter og ta lysefjordferja inn til Lysebotn, for så å kjøre derifra, så må du bestille plass til bil på ferja i god tid.
LadyLuck & Skrevet 5. juli 2010 #9 Skrevet 5. juli 2010 ville aldri i verden gått ut på det platået.. ikke med et våpen mot tinningen engang. Vet dere ikke at sprekken mellom platået og veggen bak øker daglig, og at geologer ikke har peiling om det er forsvarlig å gå ut dit. Eneste de vet er at den kommer til å rase, og at det bare er tidspørsmål før den gjør det ( flere i familien som jobber både med geologi og kart) Ikke meningen å skremme noen..
NostraStoria Skrevet 5. juli 2010 #10 Skrevet 5. juli 2010 det står d om i linken, jeg har ikke sagt at utgangspunktet er det samme.
Piken på landet Skrevet 5. juli 2010 #11 Skrevet 5. juli 2010 Vel, det er vel ikke akkurat mistanke om at den kommer til å rase på mange mange år enda. Viss det hadde vært en reel fare for det, så hadde folk bosatt i Lysebotn, Forsand og Oanes vært anbefalt flyttet derfra for lenge siden. Når den engang detter, så vil det sannsynligvis forårsake en kjempeflodbølge som vil være fatal for de som er bosatt disse stedene. Men for de som er bosatt i Forsand kommune så er dette nesten ikke et tema. Det hadde det vært viss denne sprekken økte veldig. Den øker litt hvert år, ja, men jeg har enda til gode å høre at det er uforsvarlig å befinne seg i Lysefjorden eller omegn.
lille sprelle Skrevet 5. juli 2010 #12 Skrevet 5. juli 2010 Med mindre man har høydeskrekk, er ikke besseggen noe problem, men det tar fort en 7-8 timer om man ikke er trent. Det er best å ta båten inn (f.eks. dagen før) og overnatte der inne (på hytte) og så gå tilbake. Da går man eggen opp - Det er litt gå i kø, men man må jo ha prøvd en gang i livet! Det er også fine turer å gå innenfra der. Vil du ha litt snillere fjell med utsikt over jotunheimen, kan du sjekke ut vangsjøen eller yddin og gå i fjellene der. Mange fine små og store turer. Der er det også fint å sykle. (anbefaler egentlig vangsjøen som utgangspunkt tror jeg)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå