Gå til innhold

dette med å sove på magen og krybbedød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på HVORFOR babyene ikke skal sove på magen?

Har lest en del om krybbedød, men ikke funnet ut hvorfor de ikke skal sove på magen. Noen som kan fortelle meg det? Jeg skjønner at det kan være fare for at de som er små babyer kan få dynen over seg, og ikke får til å flytte den selv, men jeg tenker på de større babyene? Noen skriver at de ikke skal sove på magen til de er 2 år! Flere steder står det 1 år. Jeg legegr ned sønnen min på ryggen, men han snur seg i løpet av natten og sover enten på siden eller på magen. Hva skal jeg gjøre da? Sette på vekkeklokka hvert 10 minutt for å snu han?

En annen ting jeg ikke forstår heller er at det skal forhindre krybbedød når babyen sover i samme seng som foreldrene..Når jeg fikk min førstefødte var det motsatt, da var det et stort nei nei at babyen skulle sove i vår seng pga av økt sjanse for krybbedød.

For meg er det mer logisk at barnet ikke skal sove i foreldrenes seng pga av overoppheting som igjen kan føre til krybbedød, så at det skal sove i vår seng er uaktuelt. Tassen vår sov i sin egen seng fra han bare var et par uker gammelt, så der valgte jeg å tru at forskningen for 10 år siden, er mer riktig enn forskningen gjort i dag..Shame on me!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha lest en plass at når babyen sov på magen, sov den mye tyngre enn på ryggen - noe som kunne lede til krybbedød.

Jeg tenker at det er logisk at det er bedre for barna og samsove, så lenge foreldre ikke røyker, drikker osv. Jeg pleier å ha mine sammen med meg, men pga fare for overoppheting, sover de med egen dyne. Ellers er det mer bevegelse i min seng, noe som fører til at babyen ikke sovner så tungt :)

Skrevet

Dette innlegget er nok ment for å skape debatt. Men temaet er lit for oppbrukt.

Google krybbedød, og du vil få svar på alt du lurer på.

Skrevet

Da tenker du feil 07.57, for jeg lurer virkelig på det..Hvis alle skulle googlet hva de lurte på så er vel mye av poenget borte ved dette forumet eller?

Hi

Skrevet

Det har vore mange teorier på kvifor barna ikkje skal sove på magen opp gjennom tida. Puster inn sin eigen pust, gasser frå madrassa, sovner tyngre, press på lungene etc

Samsoving kan du trygt gjere om du ønsker det. Eg trur at det er det aller beste ein kan gjere og det som er meint frå naturens side. Når ein samsøv er ein veldig var på barnet sitt og oppdager "fare" fortere enn om barnet ligg aleine i ei seng.

Overoppheting kan du unngå lett ved å la barnet ha eige dyne.

Eg har alltid hatt mine under mi eige dyne, og barna har aldri vært i nærheten av å være for varme. Men me søv på ganske kaldt soverom, barnet har lite klær og dyna er lett.

Skrevet

Da har jeg googlet igjen, og det er faktisk ingen som har funnet ut helt sikkert hvorfor det er sånn. Det fins teorier, men ingen vet hvorfor, så da regner jeg med jeg ikke får svar på det her inne heller;)

Men jeg fant faktisk ut, at hvis barnet snur seg selv, så skal jeg ikke stå opp for å snu det tilbake:)

Skrevet

De tror at èn av grunnene er, fordi det er en medfødt feil i hjernen deres(som ikke blir avdekket) som gjør at de slutter å puste når de sover som tyngst. Tyngst sover de når de sover på magen, og noen sover da så tungt at de glemmer å puste. Sammen med denne lille feilen i hjernen, så kan det føre til at de slutter å puste og dermed dør i søvne.

Fetteren min sin sønn var veldig prematur, og han sov så yungt at han stoppa å puste noen ganger. (da sov han i kuvøsa på sykehuset, altså)

De legger jo syke og prematurbarn på magen i kuvøsen på neonatal avd. på sykehuset, men da er de jo koblet til alt mulig av utsyr som overvåker pusten og hjerteslag.

Skrevet

Jeg har lest at barn som sover uten smokk har høyere sjanse for krybbedød enn de som sover med, grunnen til det er fordi de sover tyngre enn smokkebarn. Smokkebarn våkner som regel når de mister smokken sin

Skrevet

Er sjansen større for krybbedød jo mindre babyen er? Og er det 1 eller 2 år som er "grensa"?

Skrevet

"Jeg har lest at barn som sover uten smokk har høyere sjanse for krybbedød enn de som sover med, grunnen til det er fordi de sover tyngre enn smokkebarn. Smokkebarn våkner som regel når de mister smokken sin"

Det gir jo ikke mening. Man vil jo ikke være utsatt for å dø om man våkner stadig fra søvnen.

Jeg har også hørt at barn som ligger på magen sover for tungt og slutter å puste på grunn av feil i hjernen. Når man ser hvor mye krybbedødstallene gikk ned da barna ble snudd fra magen til ryggen, er det nok grunn til å tro på at det beste for barnet er å sove på ryggen.

Skrevet

Etter seks måneder er ikke barnet så utsatt lenger (vet ikke alle det?).

Skrevet

Men allikevel så skla visst smokkebruk hjelpe å forhindre krybbedød da... :)

Skrevet

Det har kanskje noe med at for å kunne suge må man puste.

Skrevet

nå viser vel statestikken at krybbedød forekommer oftest når babyen er mellom 2-4mnd.. hvor har du lest at etter 6mnd så er ikke barnet så utsatt?? har aldri hørt om noe magisk 6mnd grense. Har ei venninne som mista babyen sin da han var 6mnd, så har lest mye om forebygging etter det, men har aldri lest noe om 6mnd (som tydligvis alle brude vite..)

Skrevet

"Alle" vet nok ikke det og barn dør av krybbedød helt opp i 3-års alderen, men flesteparten gjør det før fylte ETT år!! Det er slett ikke bare spebarn Anonym 08:58.

Skrevet

Leste du ikke hva jeg skrev 8.58?

Det er de som sover UTEN smokk sjansen for krybbedød er, ikke de som sover MED smokk. De som sover uten smokk, altså ikke bruker smokk når de sover, våkner heller ikke slik som smokkebarna gjør, fordi de har ingen smokk å miste.

Skrevet

Jeg har heller ikke hørt noe om 6 mnds grense, men derimot 1 år. Er nok bare du 8.58 som vet det om 6 mnd

Skrevet

På 80-tallet begynte forståsegpåerne plutselig å anbefale at babyene skulle sove på magen. Før det hadde barna blitt lagt på siden og mødrene ble anbefalt å snu de nyfødte etter hvert stell for at hodet skulle få best mulig fasong.

Etter at babyene ble lagt på magen, viste det seg at antall krybbedødsfall steg. Til slutt måtte forståsegpåerne innse at det hadde sammenheng med deres anbefalinger. Derfor ombestemte de seg, og babyene fikk ligge på ryggen og siden igjen, og antall tilfeller av krybbedød sank.

Hvorfor, er det vel ingen som har helt klart for seg.

Du kan jo protestere på dette, men det er ofte lurt å forholde seg til hva andre har erfart, spesielt når det gjelder liv og død!

Skrevet

På 80-tallet begynte forståsegpåerne plutselig å anbefale at babyene skulle sove på magen. Før det hadde barna blitt lagt på siden og mødrene ble anbefalt å snu de nyfødte etter hvert stell for at hodet skulle få best mulig fasong.

Etter at babyene ble lagt på magen, viste det seg at antall krybbedødsfall steg. Til slutt måtte forståsegpåerne innse at det hadde sammenheng med deres anbefalinger. Derfor ombestemte de seg, og babyene fikk ligge på ryggen og siden igjen, og antall tilfeller av krybbedød sank.

Hvorfor, er det vel ingen som har helt klart for seg.

Du kan jo protestere på dette, men det er ofte lurt å forholde seg til hva andre har erfart, spesielt når det gjelder liv og død!

Skrevet

Jeg leste at bruker babyen smokk reduseres faren med 70%.

Ikke fordi babyen sover tyngere, men skulle babyen ligge på magen vil smokken gi et lite rom under nesa så ikke babyen blir kvalt.

Mine er 8 mnd, elsker å sove på magen, lar de ligge for de kan snu seg selv.

Bruker ikke smokk, de vil rett og slett ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...