Gå til innhold

Ansvarsfordeling i heimen under ferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er aqnsvarsfordelingen hjemme hos dere når begge har ferie?

Her hos oss har mannen vært arbeidsledig en stund så han har fortsatt fri, jeg har 7 uker lærerferie.. Som arbeidsledig ung mann er han VELDIG flink til å sitt epå dataen til langt på natt.

Til vanlig pleier jeg å være den som står opp med ungene, kler på dem, lager niste og frakter dem i bhg og sfo. Han står opp og hjelper til 3 av 5 morgener.. 20-40 min etter vi har stått opp. SÅ sover han 2-4 timer på dagen mens vi er borte. En dag i helgen pleier jeg å få sove lenge der jeg da må vekke han når ungene er våkne og få ham ut av senga.

Nå som jeg har ferie virker det som om han forventer at jeg fortsatt gjør dette og i tillegg tar meg av huset.. Føler på at denne fordelingen er skjev og han legger seg ikke tidligere på natta uansett hva jeg sier.

Hvordan fungerer det hjemme hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ehh - vi står på til vi er ferdige begge to vi!

Er han arbeidsledig, burde han ta seg av det aller meste, så du får litt ferie også!

Høres ut som om du bør ta en skikkelig prat med ham. En ting - har du latt ham ta ansvaret uten å kritisere måten han gjør det på?

Skal ikke du kanskje en tur på et matematikkseminar i noen dager eller noe sånt? (det jeg mener - være helt fri noen dager, så han ser hva som skal gjøres - husk at du ikke da skal lage tellekanter på alt og fylle kjøleskapet før du drar...)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Han gjør alt! :o) Nydelig ;o)

Nei, fra spøk til side... vi står opp sammen, da ungene heldigvis ikke våkner før fuglene... Også gjør vi det som faller oss naturlig, enkelt og greit. Han gjør det jeg ikke kan (pga rygg og slikt) og jeg gjør det jeg kan.

Til vanlig leverer han unger når jeg jobber, og jeg gjør det når jeg har fri.... Men nå er det snart ferie, og jeg tar med jentungen på tur, så han må klare seg alene med guttungen ;)

Skrevet

Vi har vel aldri hatt noe fri eller ferie over lenger tid sammen da...

Men vi må da stå opp tidlig annenhver dag og så har vi fordelt de vanlige husarbeidsoppgavene så godt vi kan. Litt preget av at jeg hater husarbeid og han ikke hater det. :)

Plenen vi ikke kan bruke f.eks., da klippet vi halve hver (manuell gressklipper og ujevn bakke, så litt arbeid). Jeg kan egentlig ta hele neste gang da, jeg syns det er mye bedre enn husarbeid:)

Skrevet

Vi deler alt 50-50 ... som alltid.

Og dersom en er hjemme (som arbeidsledig, i redusert arbeid el.lign) så tar denne arbeidet hjemme mens den andre er på jobb. Også deles det som ev. står igjen likt på ettermiddag/kveld.

Så, din hadde ikke blitt gammel her i heimen. Enten måtte han tatt seg grundig sammen, eller så måtte han finne en egen leilighet å rote i.

Lykke til med oppdragelsen!

Skrevet

Vi står alltid opp annenhver dag i helgene, den som har fri eller er hjemme av andre årsaker på en hverdag tar ansvar for det som skal gjøres hjemme i tillegg til å levere og hente i barnehage så kan den som skal på jobb bare konse om jobb..

I feriene er gjerne ungene oppe litt lenger og sover litt lenger om kvelden, så vi står opp alle sammen samtidig. I dag var hele familien oppe halv åtte (i motsetning til seks som det er i hverdagen). Vi deler på det som skal gjøres i heimen, i går gjorde mannen mer husarbeid enn meg ;)

Velger mannen min å sitte oppe om natta må han være trøtt dagen etter, med fire barn, hus og heim å ta seg av er det helt uaktuelt å sove om formiddagen!

Mannen min er permitert fra jobb akkurat nå, og det vil si at han står opp med ungene, leverer og henter i barnehagen, handler osv. Han er ikke så flink til å rydde og vaske inne, men han har aldri sittet på ræva likevel. Han finner arbeidsoppgaver han liker bedre enn husarbeid og sørger for at bilene er rene, gresset er klippet, boden er ryddig, verandaen er skrubbet og oljet osv. Så da svelger jeg husarbeidkamelen og gjør mer enn han inne, jeg synes utearbeid er pyton så det får vel være greit sånn ;)

Spørs om du ikke må ta en alvorsprat med mannen din, han har et like stort ansvar for å holde hjulene igang som du har!

Skrevet

Høres ut som mye av problemet er at han er arbeidsledig.

Det er tross alt ikke normalt å ligge å sove mange dager midt på dagen.

Søker han aktivt jobber?

Har han vurdert vikarbyråer?

Du er alt for snill. Høres ut som dere trenger en alvorsprat.

Skrevet

Vi har ingen klar arbeidsfordeling, men tar det som det faller seg.

Jeg har vært hjemme siden jeg leverte masteroppgaven min i mai, siden vi flytter i august har jeg ikke begynt å jobbe enda. For meg har det vært en selvfølge denne tiden at jeg leverer og henter i barnehagen de dagene hun er der, gjør alt husarbeid som kan gjøres på dagen, vasker klær, handler mat og ordner andre praktiske ting. Det som er på ettermiddag/kveld (rydde bort etter middag, lage kveldsmat, skifte bleier, ta nattastell, rydde til kvelden osv) deler vi sånn det passer. I helgene/ferien sover vi lenge en dag hver, og deler resten som det passer seg. Det er da en selvfølge.

Jeg hadde forventet at mannen min hadde bidratt mer. Om han sitter oppe hele natten får være hans problem, men han får iallefall bidra med sin del av oppgavene i hjemmet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...