Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Hvis man har særeie på et hus fra tidligere ekteskap og nå er skilt fra den man var gift med under særeiet. Hvis man får ny samboer som flytter inn i dette huset og han bor der i 3 år. Hvilke rettigheter har denne personen hvis man tidligere hadde særeie på huset i ekteskapet. Gjelder dette enda? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Formulerte meg veldig dårlig men håper noen skjønner hva jeg mener..
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Dersom ny mann kun er samboer, har han etter hjemmel i lov ingen rett på noen del i ditt hus. Det skiftet som du og din tidligere mann har, angår ham ikke, da dere ikke har inngått noen ekteskapskontrakt. Unntaket er dersom dere sammen har tatt opp nytt lån og samboer ble medeier i huset, men dette er vel ikke tilfelle?
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Nei er ikke noe felles lån eller medeier i huset. Er det ikke sånn at man får rettigheter når man har vært samboere i 3 år? Kan denne personen kreve å få deler av huset hvis han f eks har veldikeholdt det, pusset opp eller betalt husleie? Kan han da kreve utlegg for dette i huset? Har ikke samboeravtale. Det man har med seg inn i samboerforholdet kan vel aldri denne personen få tak i? HI
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Som utgangspunkt er svaret NEI på alle spørsmålene dine.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 Var litt kjapp ser jeg. Man kan få rettigheter etter husstandsfelleskapsloven, men det gir ikke eierrettigheter. Men det skjer ikke uten videre, vilkårene for det må være oppfylt. Sorry, jeg er for trøtt nå til å utdype mer, men du har nok tingene dine i behold:)
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Da har vedkommende ingen rett på noe i utgangspunktet, men dersom han kan dokumentere penger brukt på oppussing eller betalt husleie, kan han gjøre seg vanskelig. Dersom du er usikker, ta gjerne kontakt med jussformidlingen, de kan gi deg råd i din spesifike sak. http://www.jussformidlingen.no/ Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Takk for svar. Kom gjerne med flere detaljer hvis noen kan mye om dette:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå