Frøken E Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har bare 35 dager igjen til termin, men har vært endel svimmel de siste månedene og fikk for litt over en uke siden svar på prøver for jernlagerverdier og ferritin-verdier. Snakket bare med helsesekretæren pr tlf, men hun sa at jernlagrene hadde verdier på 7 og ferritin på 5. Dette var i følge legen min for lavt så jeg burde starte med jerntilskudd, men ikke kjøpe de sterkeste tabelettene på apoteket. Jeg fant en pakke med 65 mg, resten av utvalget var på 100 mg pr. tabelett. Tar derfor disse på 65 mg, og har gjort det i en uke - men merker ingen bedring. Fortsatt småsvimmel.... Noen andre som har erfaringer? Lurer på om jeg skal øke dosen... Får prøve å ringe legen i morgen. Tar bare så utrolig lang tid å få kontakt med legen på det legesentret mitt...
Hermelina Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Har ikke tatt nå mens jeg er gravid, men tok i høst da mine verdier var i grenseland. Fikk målt på nytt på første kontroll og da var de fine :-) Da hadde det gått nesten 8 mnd da. Brukte Duroferon 100 mg. Men det tar tid å bygge opp jernlagrene, så tror ikke du skal forvente bedring over natten. Men det bør du snakke med legen om. Er legen vanskelig å få tak i så kan du ringe jordmor på helsestasjonen, hun vet også dette! Lykke til!
cilinik Skrevet 5. juli 2010 #3 Skrevet 5. juli 2010 Det beste du kan gjøøre når du tar jerntiilskudd er å t dette sammen med C-vitamin, da i tbl form. dette gjør at jernet tas raskere opp i kroppen. Jernlageret ditt bør ligge på 15 og oppover. Greit å få bygget opp jernlageret ditt før fødsel, da man mister en del blod og du kan bli vedig mye mer slapp og svimmel. Lykke til videre
Lea1977 Skrevet 5. juli 2010 #4 Skrevet 5. juli 2010 spis jordbær,brokkoli ,leverpostei og brunost og drikk f.eks rosa grapefruitjuice eller fersk appelsinjuice til tabletten.Og ikke ta den på samme tidspunkt som du tar omega 3 liknende fettsyrer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå