Rampongi Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 på hvordan det er best å trene for å gå ned i vekt? Jeg skulle gjerne gått ned 2-3 kg og lurer på hvordan det er lurest å trene gjennom uka. Per i dag spiser jeg 1600-1700 kalorier per dag, men spiser mer dagene jeg trener. En uke kan se omtrent slik ut: 1 time pilates 60 min x 2 sykkel 30 min x 2 med coretrening. I tillegg triller jeg vel tilsammen 3 timer i uka vil jeg tro. Sånn har treningen min sett ut de siste 4-5 ukene og jeg lurer på om det variert nok, eller burde jeg slengt inn noe mer/annet? Før disse siste ukene trente jeg kun 2 ganger i uka, så jeg starta ikke opp utrent..
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Jeg vil erstattet eller lagt til en økt med intervalltrening. F.eks 4 minutters sykling hvor pulsnivået ligger 80 % av makspuls, 3 minutters pause med rolig sykling, også 4 minutters intensiv sykling igjen. Gjør dette 4 ganger. Det er rask og effektiv trening. All trening er god trening og fett eller karbohydrater vil du forbrenne uansett, men kroppen har godt av variasjon, det har også motivasjonen Men synes egentlig du har et ganske variert treningsprogram da, jeg sier bare hva jeg ville gjort
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 skulle stå 80-90 % av makspuls (hvis du ikke vet makspuls, kan regne 220 minus alder, da får du sånn ca.)
Anna-10 Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Du er jo kjempeflink til å trene! Men tren gjerne mer variert, og du trenger jo ikke trene det samme hver uke. Jogge er desidert det beste hvis man vil gå ned, eller annen kondisjonstrening. Sleng gjerne inn 1-2 styrketrenings- økter per uke også. Selv trener jeg alt mulig: Zumba, jogging, sykling, styrke, cardio combat, kickboksing, step. Men jeg anbefaler på det sterkeste og begynne og jogge! Det kan være slitsomt i begynnelsen, men begynn med og jogg f.eks 4 min, gå 4 min, og så øker du joggeøkten etter hvert som du føler du er klar for det. Ikke gi opp:)
Anna-10 Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Ja, intervalltrening! Glimrende fettforbrenning!
Rampongi Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2010 Tusen takk for svar begge to. Kjekt å høre hva andre anbefaler og gjør selv. Man kan bli litt låst når man finner noe man liker. Jeg kommer nok aldri til å gå på en zumbatime, men noe annet kan jeg godt bli med på. De som har sykkeltimene hos oss er flinke til å legge inn fartslek og en av sykkeltimene jeg tar er intervall. Blir vel mer variert trening til høsten, da den nye høsttimeplanen er på plass. Tusen takk for råd!
månestråle32 Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Heia du Jeg har følgende tanker å bidra med: - kan du legge til/bytte ut en økt slik at du får en mye lengre økt i sone 1-2? Altså trening som føles relativt lett/i snakketempo og da lengre enn det du pleier å trene? 1,5- 2,5 timer(sykkel ute, småjogging/gange/trille etc) - jeg vil anbefale å trene med ennå høyere enn tidligere foreslått på 4x4 min intervall.Jeg vil anbefale å løfte deg opp på ca 85-90% av maks, som er sannsynlig noe over melkesyreterskel. - bytt ut den ene Core treninga med generell styrketrening på de store muskelgruppene som krever mye energi(ben, rygg, bryst og core) og bruker du stang/fri vekter så vil du automatisk trene core muskulatur undervegs Du er jo kjempeflink allerede, så dette er bare ment som råd og tanker som du kanskje kan teste ut Stå på- tenke langsiktig !
lille sprelle Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Du mangler skikkelig styrketrening - hvis ikke det ligger i coretrening da.... Å øke muskelmassen gir deg økt forbrenning, samt at det flytter vekta til "rett" plass.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Styrke, noe mer enn bare core. En gang i uka på hele kroppen med vekter, ganske tunge. 3 sett a 10 repetisjoner, og da skal det være sånn at du ikke greier mer enn 10 repetisjoner. Greier du 15 må du ha mer vekt. Jeg synes selv vekter er gørr, men det gjør bra for totalen.
Rampongi Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #10 Skrevet 5. juli 2010 Takk og takk igjen fine menneskene. Uff, sier dere det ja.. Vekter er jo gørr ja. Men kan sikkert få hjelp til å sette opp et artig program på senteret. Aiaiia, det krever motivasjon kjenner jeg. Takk for tips! I adg blir det lang trilletur i byen
2søtesmåh Skrevet 5. juli 2010 #11 Skrevet 5. juli 2010 Når trenigna blir en glede og livvstil. En naturlig del av hverdagen,- da først blir man "fornøyd med resultatene":... Har alltid trent, og strevd etter "den perfekte kropp"..NOe som førte til i peridoer for mye treninger, byttet treningsform ofte og kom med aldri "Inn i " noe. Var i ok form, men fokuserte alt for lite på FYSISK fremgang (uthjoldenhet, styrke og andre positive konsekvenser som ikke er synlige,- men som er der) og alt for mye på cm og vekta.. Etter andremann kom til verden fikk jeg på en joggetur en "åpenbaring":..JEg ELSKER lange joggeturer (1-2 mil), jeg elsker og prøve ut nye ting og "finne" nye muskelgrupper. Det beste i verden er når man bare KJENNER at i dag løper jeg løypa raskere en noen gang og jeg er ikke SLITEN en gang ) DET er en herlig følelse..... I løpet av de 3 årene etter "Åpenbaringen" har jeg mistet noen få kilo og kroppen er blitt en annen..Kanskej både på godt og vondt.:SER ikke ut som noe topptrent atlet (men ligger heller ikke på det nivå når detkommer til trenign:De har tross alt trenign som heltidsjobb) men har fått muskler jeg aldri har hatt synlige før, kroppen er blitt mer "maskulin" noe jeg selv liker, og dermed også en midje ikke fullt så smal som tidligere og puppene er blitt mindre. Men cluet: Og elske trenig for det det er, trenign for utseende og vekt gjør ofte at man går lei før NOE resultat blir merkbart. MAn føler man ikke får nok betalt for innsatsen også "gir man opp".. Ikke med å slutte og trene, men man bytter treingsintensitet, treningsform, osv osv. OG endre kroppen som kjendiser gjør, eller bli som en olympier krever ikke bare at man har trening som heltidsjobb, men også at trenigna er tilpasset akkurat DIN fysikk av eksperter, og maten likedann.. Noen har det selfølgelig lettere, men de aller, aller fleste av oss kan trene oss til og takle både marathon og "ironman"-.konkurranse, men alikvel kan vi ikke forvente og se ut som supermodell, toppaltelt eller noe i den dur..)
Rampongi Skrevet 5. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 5. juli 2010 Godt poeng! Jeg blir nok ingen toppmodell eller fitnessdronning noen gang. Har begynt å bli glad i trening og har kommet såpass godt inni det at jeg gjerne vil ha max utbytte. Før synes jeg trening var et pes, nå er det en deilig hobby! Jeg blir gira for hver ny sang på spinningtimene og synes det er vanskelig å holde igjen, da jeg gjerne vil gi mer hele tiden, selv om bena skjelver innimellom. Jeg er utrolig fornøyd når jeg har gjort mitt beste/holdt ut lenger osv etter en slik time. Når jeg under en pilatestime kjenner at jeg greier å holde en styrkeøvelse lengre enn uka før, blir jeg himla motivert. Men kjekt med råd om hvordan man kan trene enda mer bevisst. Jeg vet med meg selv at jeg ikke er noe flink "egentrener", jeg må pushes av en instruktør, så jeg prøver å få trent det jeg må på slike timer. Til høsten blir det nok enklere å få trent store muskelgrupper med vekter på timer, nå på sommern er det litt dødt.. stort sett sykling og noen steptimer på programmet. anyway. Tusen takk for råd og tips alle mann
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 5. juli 2010 #13 Skrevet 5. juli 2010 Hei Rampongi! Hvis målet ditt kun er vektreduksjon, så kan du følge linken og studere tabellen nederst i artikkelen "Ett fett hvor fort du løper" (VG) http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10007016 Som du ser av tabellen er løping, sykling, aerobic, langrenn og svømming de beste fettforbrennerne, men likevel må en trene ca 10 timer for å bli kvitt en kilo fett. Du må gå i over 24 timer for å bli kvitt 1 kg fett. Utifra det du skriver om din treningsmengde antar jeg du vil bruke 2-3 uker på å bli kvitt 1 kilo fett. Hvis ikke dette skjer spiser du for mye i forhold til treningsmengden. Vil du ha definerte muskler i hele kroppen er vekttrening bra supplement til kondisjonstreningen. mvh Lissi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå