Gå til innhold

Hvordan får man epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jo født før, men fikk ikke epidural enda jeg sa jeg ønsket det. Nå gikk alt fint, men denne gang gruer jeg meg faktisk mer og det er ingen blant helspersonellet jeg har snakket med, som ser ut til å engang vurdere muligheten for at jeg skal få epidural...

Nå har jeg vært helt likeholden selv til det frem til de siste dagene, som realiteten i ting har begynt å gå opp for meg og jeg innser vel at jeg virkelig kunne tenkt meg epidural denne gangen...i det minste som en trøstende tanke, men de er jo så oppsatt på at jeg skal opp på Fødeloftet - jeg er ikke det...

Grunnen til at jeg har begynt å engste meg, er at jeg har fått en påminnelse om hvordan det er, med disse lureriene som jeg hadde...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Du må som oftes sitte på kanten av sengen bøyd over en pute. Så vil anestesien gi deg lokalbedøvende sprøyte i korsryggen og vente til den lokalbedøvende fungerer. Så vil han/hun sette inn en kjempetynn nål med et tynt rør på utsiden inn i det som heter epiduralrommet i ryggsøylen din, deretter vil nålen bli dratt ut mens røret blir igjenn inne i ryggen din. Røret og dens slange blir festet godt, så det ikke faller ut.

Skrevet

Jeg er litt usikker på om du lurer på hvordan man setter en epidural sånn rent teknisk, eller hvordan du går fram for å be om det?

Du kan skrive i ønskebrevet ditt at du ønsker epidural. Vær obs på at du (vanligvis) ikke kan få epidural veldig tidlig i fødselsforløpet, og at hvis du venter for lenge, er det for sent. Det kan være lurt å diskutere dette med jordmor i forkant, hvor dere kikker på partogrammet fra forrige fødsel (gikk det veldig kjapt forrige gang? Tok det lang tid?). Jeg tror det er mye mer vanlig å høre på mors ønsker ang smertelindring nå enn det var tidligere - før var det ikke så vanlig med epidural, men nå kan du i stor grad be om det selv (hvis det er medisinsk mulig å sette den, det må du ta med i betraktningen! Den beste plan kan bli ødelagt av f.eks. en fødsel som går veldig raskt eller andre forhold!).

Jeg ba selv om epidural, og fikk det uten problemer. De mukket aldri på det, og stilte aldri spørsmålstegn til om det var nødvendig. Jeg ble satt i gang med drypp, noe som gjør (sies det) riene verre/vondere, og jeg var nok også veldig smertepåvirket. Det er mulig jordmor hadde skjønt at det kom til å gå den veien allerede, jeg aner ikke. Jeg spurte aldri.

Når det settes epidural blir det automatisk regnet som en risikofødsel, og endel jordmødre ønsker å unngå dette hvis de tror at kvinnen klarer det uten smertelindring. Det er f.eks. ganske vanlig å trygle om epidural i overgangsfasen, tror jeg - like før man får full åpning, og da er det uansett for sent. Kanskje var det noe slikt du opplevde forrige gang? Det er ikke uvanlig (eller galt) at jordmødre forsøker å oppmuntre til å prøve andre typer smertelindring enn epidural først. Men hvis du er helt sikker på at du ønsker epidural denne gangen, kan det være greit å ta opp det på forhånd, og få det med skriftlig i journalen din + ønskebrevet til føden. Informer også pappaen (eller annen ledsager) godt på forhånd, slik at han/de kan stå på for deg hvis du ikke er i stand til det selv pga store smerter! Da vet jordmor at dette er noe du har tenkt på tidligere, og at epidural virkelig er noe du ønsker.

Skrevet

Hei, tolket spørsmålet ditt litt annerledes enn forrige svar.

I mitt tilfelle var det jordmor som tok beslutningen at jeg skulle ha epidural, ville helst slippe da jeg har sprøyte- og nåleskrekk... Hun mente fødslene trakk ut, at jeg hadde store smerter og trengte litt pause. Aner ikke hvordan det er ellers, hvilke "krav" som må oppfylles. Tror at det ikke er så vanlig ved raske fødsler, siden det tar litt tid å få på plass anestesilege.

Skrevet

Flott - takk for svar begge to-nøyaktig det jeg lurte på:)

Første gang tok lang tid og jordmor hadde veldig godt tid til å gi meg epidural men "lurte" meg litt, til det ble for sent. Sist gang gikk det knallfort, så da forstår jeg jo godt at det ikke ble noe. Men denne gangen gruer jeg meg skikkelig, vet ikke hvorfor...kanskje det muligens er pga jeg hadde falske rier for noen dager siden, og dermed ble påminnet det hele...trenger en trøst - "safetyholder" å forholde meg til denne gangen, og for å være ærlig skremmer det meg at jeg må på Fødeloftet for så å måtte forflyttes om det skulle være noe, evt trenger epidural...trenger noe å klynge meg til!

Da skal jeg ta det opp med legen i uken som kommer - tusen takk igjen for svar!!!

Skrevet

Nei, kan godt se at det ikke er vanlig ved raske fødsler, men min første var ikke særlig rask...24 timer.

Av de jeg kjenner har jeg alltod sagt at jeg vil veldig gjerne ha smertestillende mens de har sagt de ikke ville ha...samtlige av de andre har fått men ikke jeg...nå har jeg hatt fine fødsler, så det er sagt - men de har selvfølgelig gjort vondt! Denne gangen ønsker jeg virkelig epidural, vet ikke hvorfor - men engster meg mer nå enn forrige gang...

Men helt klart, tanken på stor nål og ledninger i ryggen er jo heller ikke kjekk, men tror faktisk jeg kunne tenke meg det...

Skrevet

Husker at da jeg kom inn på føden var smertelindring noe av det første jordmor spurte meg hva jeg tenkte om... Føltes veldig greit. Jeg sa at jeg ville ta det litt som det kom, men at jeg sannsynligvis ville prøve epidural. Underveis var hun veldig grei og opplyste meg om at når det blir så og så stor åpning kan vi kontakte anestesilegen. Da det ble tid for det, spurte hun om ikke jeg ville vente litt lenger, for nå gikk det stadig raskere, men jeg var bestemt på at jeg ville ha epidural, og da kontaktet hun anestsilegen. Nå var jeg uheldig, for alle var i operasjon, og jeg endte opp med å måtte vente nesten to timer. Men da legen endelig kom, var jeg snart i himmelrik, og de siste to timene av fødselen gikk "som en lek".

Neste gang kommer jeg nok til å undersøke om det er mulig å få epiduralen noe tidligere, men jeg tar det som det kommer... Man kan ikke planlegge alt heller.

Ingenting i veien for å skrive det i et ønskebrev, men du kan også si det når du kommer på sykehuset. De tar hensyn til det du sier!

Masse lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...