Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Kan godt tenkes at jeg er sær altså, men må bare sjekke om dere som ikke kjenner meg syns det....... Vi flytter hjem om 1 uke, bilen vår er ikke klar før om tidligst 2 uker, vi skal fly avgårde (for så å hente kjøre den hjem) å hente den rundt 20 juli. Søstera til mannen min har to biler og i begge bilene er det plass til 3 unger. De skal reise på hytta den helga vi kommer hjem, så nå har vi spurt om å få leie den eldste bilen av de. Er så vannvittig dyrt å leie bil for bare 1 uke, det billigste vi har klart å finne er 3000 kr. Så vi tenkte at de kunne få halvparten av dette (altså 1500 kr). Men hun var ikke sikker på om vi kunne få lov til det, de skulle kanskje ha med seg BEGGE bilene på ferie!!!!! Noe de aldri pleier!! Er jeg litt sær som syns at det er litt merkelig at de ikke kan hjelpe til med dette?? Vet at hvis det hadde vært motsatt så hadde de fått låne bilen vår, men vi er vel litt forskjellige på det området også!! Måtte bare lufte dette for å høre om dere syns jeg er sær eller om deres søsken eller foreldre hadde stilt opp på denne måten :-)
Gjest ->>- Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Jeg synes egentlig ikke du kan hisse deg opp over at noen ikke vil låne/leie bort bilen sin. Selv om de er søsken. Jeg tviler på noen sier nei til 1500 uten å ha noe som for dem er en grei grunn, liksom, og da er det egentlig ikke din sak hva den grunnen måtte være.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Det er søstera di som gjør seg vanskelig ang å leie bilen, ikke du som er sær! Spør henne om hun syns at prisen var for lav?
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Synes det er litt sært at du skal ta for gitt at det er greit å låne/leie bilen deres. De har tydeligvis ikke lyst til det, så da synes jeg du skal repekterer det!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 Hisser meg egentlig ikke opp, men kjenner at jeg ble litt skuffa. Trodde også at det hadde vært greit med 1500 kr ekstra i feriepenger, men, men...... Skal ikke lage noe stort nummer utav det, og skal ikke nevne noe om det til de når jeg treffer de. Men vet at de hadde forventa det hvis det var motsatt vei!!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 I min familie hadde vi gjort dette for hverandre, uten noe som helst betaling. Mannen min sin familie er litt mer pirkete så de tviler jeg på ville lånt bort bilen. Både vi og min søster har to biler hver og vi har lånt av hverandre begge veier tidligere.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Er ikke mi søster, er gubben si søster. Men tror nok vi ender opp med å leie bil, så slipper vi å føle at vi "tvinger" dem til å leie den bort når de tydligvis ikke vil. Måtte bare sjekke om jeg var veldig sær som reagerte på at folk ikke vil ha 1500 kr ekstra i ferien. Men kanskje de har mer en nok penger som det er allerede :-)
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 Er sånn i min familie også, hvis min bror hadde hatt to biler så hadde jeg så klart fått lånt den ene uten å måtte betale for det. Men han har bare en "pizza" bil, er litt vanskelig å få med seg tre unger i den. Mamma og pappa har ikke biler som er store nok til å få med seg ungene i de heller :-(
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Glemte å skrive at de skal være på den hytta i 2 uker.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #10 Skrevet 4. juli 2010 Synes det høres litt sært ut av søstra di jeg da, vet vi hadde fått lånt bil hos min bror, dersom det hadde vært i en periode de selv ikke hadde hatt bruk for den. Og motsatt.
Gjest ->>- Skrevet 4. juli 2010 #11 Skrevet 4. juli 2010 Det er en del ekstragreier med utlån av bil, liksom. I forhold til forsikringer og slikt. Ganske vanlig å ikke være supergira på å låne bort bilen (og for alt vi vet synes de dere er elendige sjåfører men er for høflige til å si det rett ut).
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #12 Skrevet 4. juli 2010 Ja, kanskje det er det de er redde for. At vi skal kræsje bilen deres, vi har jo bare kjørt skadefritt i 17 år (bortsett fra hun jeg fikk rett i sida, som ikke overholdt vikeplikten sin)
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #13 Skrevet 4. juli 2010 Hvis dem skal være borte i to uker så trenger dem kanskje to biler til baggasje og unger?
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #14 Skrevet 4. juli 2010 Nei, det trenger de ikke. De får plass til alle 3 i den bilen de skal bruke, og det er til deres egen hytte de skal. Så det er ikke sååååå mye de skal ha med seg. Til og med vi som klarer oss med 1 bil når vi skal på ferie, og vi pleier å pakke ALT for mye :-)
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #15 Skrevet 4. juli 2010 Men du skjønner vel at hun ikke har lyst til å låne bort bilen? Det skjønner i alle fall jeg ut fra hva du skriver. Så kan du synes hun er sær, smålig, dum, rar og teit, men det er ikke en lov som sier at man må låne/leie bort bilen selv om det er til familie.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #16 Skrevet 4. juli 2010 Joda, forstår jo at hun ikke vil leie bort bilen sin. Men blei jo litt skuffa, siden vi faktisk sparer penger på det, og de tjener penger på det. Men, men nå vet vi det, så da kan vi bestille leie bil for 8 dager.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #17 Skrevet 4. juli 2010 Jeg synes du er litt sær og vanskelig nå. Du har bestemt deg for at det er flott for de å få 1500 ekstra i ferien. Det kan være andre ting som er viktigere for de enn de pengene. Jeg hadde heller ikke vært veldig gira på å låne bort bilen, og 1500 kr hadde ærlig talt ikke hatt så mye å si frem eller tilbake. Det oppstår ofte problemer når det skjer ting med en bil som er utlånt til bekjente. Jeg har vært borti flere eksempler på dette. Jeg sier ikke at du kommer til å ikke ta ansvar om noe skulle oppstått, men kanskje de er usikre? Hva om ungene dine søler i bilen - er du villig til å betale for skifte av trekk, eller kommer du til å diskutere på at bilen er gammel og det er unødvendig? Bare et eksempel. Det er ikke deres ansvar å spare dere penger. Så å bli skuffet for at dere nå ikke sparer og de ikke tjener er bare teit.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #18 Skrevet 4. juli 2010 Du er nok ikke sær, men det synes jeg heller ikke søstera di er.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #19 Skrevet 4. juli 2010 Jeg og søstra mi, har alltid hatt et nært forhold og hjulpet hverandre rent praktisk med det meste. Så gifta hun seg med en mann som ikke er særlig fleksibel eller behjelpelig med noenting. Ikke skal han ha noe hjelp fra andre heller, de skal klare seg selv med det meste. Jeg tilbydde meg å kjøe de på flyplassen, men de skulle heller kjøre selv å betale parkering i flere uker. Jeg ville en gang parker en litt lengre periode utenfor hos dem, slik at bilen sto trygt og gratis, og det var ikke populært. Han liker ikke slik en samarbeids-smørje som han kaller det, og sa høyt og tydelig at det skulle det bli slutt på. Jeg synest det er så sært så sært. Jeg er egentlig enig med deg, men det er ikke sikkert det er søstra til mannen din som er den sære, det kan jo være at problemet er inngift. Noen bare er sånn, de liker ikke samarbeid. Det får man bare finne seg i, for man kan jo ikke kreve hjelp av noen.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #20 Skrevet 4. juli 2010 Signerer 16:27. Sånne avtaler virker veldig gunstige for begge parter i utgangspunktet, men om noe skulle skje så blir det ofte problemer av det. Venninna mi lånte en bil av broren sin da de skulle dra sørpå på ferie. Alt gikk helt fint, men da broren hennes fikk bilen tilbake så var det en ripe på den ene døra. Venninna mi var sikker på at den hadde vært der da de lånte den, men broren sto på sitt. Venninna mi nekta å betale, og mente at broren hennes prøvde å få henne til å betale for noe de ikke hadde forårsaka. De er fremdeles uvenner pga. dette, ett år etterpå. Jeg skjønner godt at de ikke vil låne bort bilen til dere. 1500 kr er ikke så mye penger, og ihvertfall ikke om familieforhold evt. står på spill...
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #21 Skrevet 4. juli 2010 Med mindre jeg hadde et søsken som alltid snylta på meg, så ville jeg lånt bort den ene bilen vår uten å nøle. Ville jeg gjort for min manns søsken også. Ville lånt bort bolig, båt og hytte også. Jeg synes det virker litt sært, spesielt siden du har tilbudt dem betaling. Jeg ville ikke tatt betaling for å låne bort en bil til nærmeste familie.
Lilleleen Skrevet 4. juli 2010 #22 Skrevet 4. juli 2010 Jeg syntes søstera virket ganske sær. Men nå er jeg vokst opp med at man hjelper hverandre og slik er det i familien til samboeren min også.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #23 Skrevet 4. juli 2010 Jeg hadde lånt bort bilen min uten noe nøling jeg også. og det ville søstra til samboeren gjort for oss også, om de hadde hatt 2 biler. Men sånn er vi, da...
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #24 Skrevet 4. juli 2010 Samme hvem sin søster det er så er hun vanskelig syns nå jeg. Ville ha uansett nevnt det inne i en setning at dere må leiel bil osv. Greit nok at du ikke kan tvinge henne til å låne bort bilen, men så lenge dere er folk til å stole på og de ikke trenger den på 2 uker så ser jeg ikke problemet.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #25 Skrevet 4. juli 2010 Om dere er flinke sjåfører så er det jo ikke alle på veien som er det. kanskje deres foriskringer kun gjelder de selv som sjåførere, og da blir det mye pes om dere skulle bli påkjørt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå