Gå til innhold

Når klarte deres små å sitte alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 7 måneder og sitter lenge alene mens jeg passer på. Han er ganske stødig, men vil ikke la han sitte alene.

Når satt deres alene?

Jeg har hørt at man skal ikke la barnet sitte før det har lært å krabbe. Men min sønn er ikke interessert i å stå i krabbestilling, da begynner han bare å gråte. Er det feil å la han sitte da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan sette de i sittende stilling når de kan sette seg opp selv. Ikke når de kan å krabbe, det har ikke jeg hørt noe om før.

Min begynte å sitte på kne fra han var rundt 8 mnd. Når han kunne sitte stødig på rumpa og når han egentlig kunne sette seg selv, vet jeg faktisk ikke. Men godt mulig han kunne det fra 8 mnd, han satt hvertfall støtt som fjell på kne.

Han har aldri likt å sitte på baken. Han foretrakk å sitte på kne for da kunne han være raskt i farta :-).

Skrevet

Jeg har bare hørt at de ikke skal sitte før de kan sette seg opp selv, men den "regelen" har vi brutt her i huset. Men hun sitter stødig som et fjell. Har fin balanse og leker og snur seg, uten å ramle. Vi satt ute på plenen en varm sommerdag og det kom faktisk et par damer bort og sa at hun satt så fint og var så rak i ryggen. Hun har sittet selv i omtrent 1 mnd.

Hun kan legge seg ned selv, men fortsatt ikke sette seg opp selv. Hun blir 9 mnd imorgen

Skrevet

Han begynte å sette seg selv opp i sittestilling for noen dager siden. Han er 7,5 måneder. Jeg vil likevel ikke si at han sitter særlig stødig. Han kan fort miste balansen og ramle bakover.

Skrevet

Min er 6,5 mnd og har satt seg opp selv i 3 uker nå. Den siste uka har hun blitt skikkelig flink og sitter stødig helt alene. Har blitt et par kuler i hodet dog, men det er fordi hun blir så ivrig når hun skal skynde seg å krabbe etter noe ;)

Skrevet

Her satt mini seg opp når han var 8,5 mnd, dvs han reiste seg opp (reiste seg opp på kne når han var 7,5mnd, og etter bordet på beina 8mnd) og satt seg ned, klarte ikke å sitte seg opp på den "vanlige" måten. Først når han var 9,5mnd begynte han å krabbe og sitte seg opp på den vanlige måten :-)

Skrevet

Gutten vår er 8 mnd og begynte å sitte (setter seg opp selv) og krabbe for et par uker siden. Han hadde prøvd lenge på begge deler, og da han først satte seg opp selv sitter han kjempestødig. Har sittet litt før også, på fanger og litt i høystol, men da vinglete og med støtte.

Skrevet

Vesla her holder på å sette seg opp selv nå, hun er litt over 8 mnd, men hun kan absolutt ikke sitte alene uten å falle.

Hun har sittet i sportsvogn, på fang osv siden hun var rundt 5 mnd, noe fysio sa var helt greit. Vi fikk beskjed fra hs om å ikke trene på å la henne sitte alene før hun setter seg opp selv fordi de da kan bli rompeakere istedet for å lære seg å krabbe. Vesla har akkurat lært seg å krabbe nå!:D Hs sier hun har kommet lengre enn de fleste på hennes alder. I forhold til å bli rompeaker kan man ha økt sjanse for å få lese- og skrivevansker, da man ikke får brukt begge hjernehalvdeler når de ikke krabber. Men dette er et KAN og ikke en regel, men det er derfor man ikke skal trene på å sitte før de kan det selv og før de kan krabbe. Da er det vanskelig å få dem ned på gulvet igjen når de først har kommet seg opp:)

Skrevet

Det er nok sant at de kan bruke lenger tid på å lære å krabbe (eller kanskje ikke gjøre det i det hele tatt) når de først har lært seg å sitte, uten å gjøre det av seg selv. Men hun her legger seg ihvertfall ned veldig fint og kryper bortover gulvet, og stiller seg opp krabbestilling. Hun kan også reise seg og stå så lenge hun får bruke meg som støtte. Møbler har hun ikke vist noe interesse å klatre opp etter. Ikke sprinkelsenga heller.

Jeg prøver å være veldig bevisst på å la henne ligge mye på magen, men hun får sitte hvis hun blir grinete og jeg må gjøre noe spesielt, eller som da vi var i Frogneparken i Oslo og hun etterhvert ble veldig sur av å bare ligge på magen og liksom ikke komme seg ordentlig bortover pågrunn av et ekkelt pledd, eller pga av gresset. Fordel med gress er at hun begynte å gjøre noe mer krabbelignende greier ;)

Skrevet

Satt når hun var 6 mnd. Karet seg opp på eget initiativ.

Skrevet

Nei, det skjer jo ikke med alle, men det er en mulighet for at de dropper krabbinga. Vesla mi hadde i tillegg en ligge-på-magen-aversjon fram til rett før hun fylte 6 mnd, så her var det ekstra viktig sikkert å ikke trene på sittinga.

Jeg husker at du skrev for lenge siden at jenta di hadde begynt å gå med støtte, så hun er jo uansett veldig tidlig ute:)

Vesla her vil gjerne dra seg opp etter hodegjerdet (heter det det?) på senga vår, men hun viser ingen gåtendenser enda. Hun prøver heller ikke å sette seg opp i sprinkelsenga. Hun ruller eller krabber bort til lenestolen og vedovnen. Vedovnen tar jeg henne vekk fra, og lenestolen har ikke noe hun kan dra seg opp med, så det blir med å komme seg bort dit:)

Skrevet

Ja, det er klart at det kanskje blir verre om de hater å ligge på magen. I starten var hun ikke noe særlig glad i å ligge på mage, men siden hun var 5-6 mnd har hun trivdes med å ligge mye på mage, og hun gjør det fortsatt. Jeg skylder på bestemoren hennes når det kommer til at hun har blitt så flink til å sitte. Når hun er hos bestemoren hun alltid ha vesla til å sitte. Først var hun litt ustødig selvsagt, men nå har hun sittet rak og stødig som en vegg i minst en måned. Hun mister aldri balansen lenger.

Men vil jeg ha henne til å reise seg opp og sitte selv, så jeg legger henne på mage så ofte det går :)

Ja, hun går uten støtte, men jeg har sluttet litt med det, for jeg vil at hun skal begynne å bli litt flinkere til å komme seg fra gulvet og opp av seg selv :)

Skrevet

Oi, går hun uten støtte også? Alene? Da er hun jo supertidlig!:D

Det er jo så morsomt å følge utviklingen deres:) Plutselig skjer det noe nytt! Også er hun vanligvis så blid og ler så hjertlig, at hjertet mitt smelter helt:)

Vi hadde navnefest, og noen i familien skulle ta bilde. Hun ignorerte totalt at jeg sa at hun ikke kunne sitte selv, slapp henne da hun skulle ta bilde. Selvsagt sa det pang, og Vesla slo hodet i gulvet:/

Skrevet

min førstefødte satt da han var 6 mnd og har var storfornøyd!han var veldig sterk og fallt aldri overende da han lærte seg å sitte. han lekte seg veldig bra så han fikk sitte,selv om han ikke kunne sette seg opp selv enda...

Skrevet

Ja, det er feil å la ham sitte så lenge han ikke setter seg opp selv. Slik som flere her har svart. Det er ok på fanget og slikt, men ikke på gulvet, der bør du legge ham på ryggen eller magen, så kommer sittingen av seg selv med tiden. Mine 4 har vært 9 mnd, 7 mnd, 7,5 mnd og 7 mnd når de satte seg opp selv.

Skrevet

hahaha, skrev jeg uten støtte?? Jeg mente med støtte selvsagt.... tror gravidtåka har bredd seg over meg igjen :P

Skrevet

uffda, fikk hun kul i hodet eller??

babylatter og smil er det beste som er. Jeg blir også helt varm om hjertet. Får en akutt sterk forelskelse :) Også sier hun pappa, eller kanskje mer som:" bappa", og "amma". Også skrattler hun en del, altså hun gjør seg til ved å presse ut en slags latter, bare for å tulle. Og hvis vi raper, så flirer hun seg ihjel. Det er en artig periode vi er i nå :)

Skrevet

Neida, ingen kul, men hylgrining! Var så unødvendig syntes jeg da, men man må vel regne med litt av hvert...

Hehe, hun her sier også babababababa, baba er jo pappa på tyrkisk:) En dag her var jeg så sikker på at hun sa "mama" bevisst. Jeg klappet i hendene og ble superglad, da lo hun, og sa det igjen flere ganger når jeg ba om det.

Pappaen har et eget lag med henne når de tuller. Han er litt mer voldsom enn meg, og da hyler hun av latter og elsker det:D Han kaster henne opp i lufta og slikt. Jeg er litt mer forsiktig, det er morsomt det og, men ikke SÅ morsomt som når pappa gjør det!;) Hun synes også det er fryktelig morsomt om vi later som om vi ikke ser på henne og ser vekk, for så plutselig å sette blikket i henne. Da hviner hun av latter. Det skal lite til for å glede de små!:D

Skrevet

å, herlighet så søtt!! kjenner jeg ler litt jeg også :)

nei, det skal jammen ikke mye til for å glede disse små. Her er det bestemoren (svigermor), som er den voldsomme. Kanskje ikke fysisk, men verbalt. Hun jatter, skratter, ler og danser helt sykt foran vesla, så hver gang hun ser bestemora si så får hun plutselig AD/HD :P Bestemora jobber på den lokale matvarebutikken her, og en gang trillet vi M inn på butikken, hun lå i vogna og halvsov. Selvfølgelig ropte bestemora " Heia" til oss. M slo opp øynene og begynte å vifte med armene, hun ble helt sprelsk bare hun hørte stemmen til bestemora. Så her er det bestemor som ruler. hehe:) De bor like i nærheten så vi er på besøk hos besteforeldrene nesten hver eneste dag.

Aha, så nå kan dattera vår si pappa på tyrkisk! helt perfekt! :) Vi har jo noen slektninger som har kjøpt leilighet i Tyrkia som vi får låne når vi vil. Kanskje vi bare skal reise dit med en gang, så hun kan få si " Baba" i sitt rette element. Ellers har hun lenge sagt "Dada" da :)

Skrevet

Haha, ja det må dere gjøre! :D Anne er mamma da, så ligner det også;) Så deilig at du har fått tilbud om fast jobb etter endt permisjon! Herlig å slippe å stresse med jobbsøking oppi hverdagen med 2 små;)

Sånn gjør Vesla her også! Vifter med armene som om hun var en fluestikker, og hun er rene fotballspilleren når hun setter igang med de bena sine. Så herlig at hun er så glad i bestemora si også:)

Vi snakkes siden, nå må jeg køye, mannen skal ha pcen og Vesla våkner tiiidlig! Det hender hun tror det er morgen klokken 3!

Skrevet

ja, jeg skal stupe i seng jeg også. Skal til legen imorgen tidlig å få ordnet henvisning til ultralyd og fikset helsekort. (litt sent ute med alt denne gangen)

Hehe, så artig at Anne betyr mamma da. Du skjønner det var en periode hun bare sa : ananananananan.. ikke helt anne, men ikke langt unna.hehe:) kanskje hun er litt tyrkisk :P

godnatt og sov godt! :)

Skrevet

Snuppa mi satte seg selv opp like før hun fylte syv måneder. Hun begynte å krabbe en uke eller to etter det. :)

Skrevet

snuppa her i huset har kommet seg opp i krabbestilling lenge nå, men krabber ikke i det hele tatt. Åler seg bare på magen.

HUn begynte å dra seg opp etter ting for ca 1uke siden (nesten 8mnd), å nå drar hun seg opp over alt å blir sittende på knærne mens hun holder seg. Prøver å få føttene under seg å reise seg, men har ikke kommet helt dit enda.

Klarte å sette seg opp midt på gulvet i går for første gang :D så nå gjelder det å passe på, heldigvis så har hun bare falt bakover 1-2ganger :)

Skrevet

Jenta vår som akkurat har blitt 9 mnd setter seg ikke opp selv ennå, men er ganske nær. Hun liker seg både på magen og sittende. Leker lenge på magen og åler seg fint fremover, men når hun er veldig lei av det (begynner å nærme seg sovetid), så kan hun likevel leke fint en stund til dersom hun sitter. I vogn og bilstol vil hun bare opp opp opp. Hun sitter ekstremt stødig i forhold til de andre i barselgruppa, som ikke kan sitte. Og har sittet stødig i to mnd allerede.

Det er ikke anbefalt, men det er heller ikke en dødssynd å la de sitte selv :-). Helsesøster så ikke problemet med det men oppfordret til å la de ligge på gulvet så mye som mulig, noe jeg synes er et godt råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...