Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #1 Skrevet 4. juli 2010 Var på besøk hos min mor når "prinsessen" på 2 år slår seg vrang. Jeg er opptatt med å kle på lillebror. Hun skulle ikke ha på seg klær, og nektet å ha på sko. Det ble en maktkamp mellom min datter og min mor. Mamma kommer med kommentarer om at hvis du ikke er snill nå, får du ikke pakker av nissen til jul osv. Dette hadde selvsagt null effekt. Min mor gir da min datter et klaps på bleia. Min søster som også er i rommet sier til mamma at slikt gjør du ikke. Hvorpå min mor gir et nytt klaps som treffer på låret. Jeg er i rommet ved siden av, hører smellet, og tar over situasjonen. Tar da med datteren min ut og roer henne ned. Jeg synes ikke det er greit at hun skal disiplinere mine barn på den måten, og gir tydelig beskjed om det. Men tror ikke min mor synes hun har gjort noe galt, og at det er jeg som skjemmer bort mine barn. Tror faktisk hun vil reagere på samme måte neste gang vi får et trassanfall. Hvordan ville dere taklet dette?
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 4. juli 2010 #2 Skrevet 4. juli 2010 Jeg ville sagt at jeg bestemmer hvordan ungene skal oppdras, og hvis hun fortsetter å klapse, så kan hun glemme besøk av barnebarna.
Gjest ->>- Skrevet 4. juli 2010 #3 Skrevet 4. juli 2010 Nå hadde dette aldri forekommet hos noen av ungenes besteforeldre, men sånn rent hypotetisk hadde de aldri fått se ungene igjen om det var den minste risiko for at den slags sprell skulle gjenta seg.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #4 Skrevet 4. juli 2010 Da kan du like godt fortelle henne at det er ULOVLIG å gjøre det. Spør videre om hun ser like lett på andre lover, og uten videre bryter disse fodi det passer henne. Presiser at det er din jobb å disiplinere barna, og at dette har ingen ting med å skjemme dem bort. For dere er det viktig at deres regler blir overholdt og at oppførsel som dere ikke bifaller blir håndtert på en konsekvent og riktig måte.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #5 Skrevet 4. juli 2010 "hørte smellet" Herregud hvor hardt slo hun lillen din egentlig? Kjerringa kan jo ikke være klok! Kjente jeg be rasende på dine vegne.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #6 Skrevet 4. juli 2010 Folk som avstraffer ungene fysisk trenger juling selv.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Der og da var jeg mest opptatt av å roe situasjonen. Tok med datteren min ut og roet henne ned. Hun skal bestemme alt selv for tiden, og er en utfordring for alle og enhver. Men hva som får mamma til å tro at et klaps på rompa vil få toåringen til å høre på henne, er for meg uforstålig. Når et så lite barn slår seg vrang, hjelper det i alle fall ikke å kjefte - eller å slå. Ble ikke så sint der og da, men sa at det der gjør du bare ikke. Når jeg har fått situasjonen litt på avstand, blir jeg egentlig mer sint enn det jeg var der og da. Slaget var nok ikke så hardt, men det var nok til at jeg blir utrygg på hvordan hun reagerer neste gang. For slike utbrudd kommer ganske ofte fra "prinsesse vil ikke" om dagen. Hvordan skal jeg lære min datter at det ikke er lov til å slå, når bestemor gjør det? Må nok ta en lang alvorsprat med mamma. Jo mer jeg tenker på det, jo mer sint blir jeg. hi
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #8 Skrevet 4. juli 2010 I Norge er det ulovlig å klapse barna, uansett hvor på kroppen det gjelder (med unntag av ved lek og tøys selvfølgelig...). Fysisk disiplinering/straff er straffbart i Norge, det kan du fortelle moren din.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2010 #9 Skrevet 4. juli 2010 Jeg hadde seriøst klaska til mora mi over ræva så det sang etter i retur! (uten at barnet så på, selvsagt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå