Gå til innhold

Er foreldrene et problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere fosterforeldre ofte et problem med foreldrene? Er de fleste inneforstått med at barna ikke kan bo hos dem og samarbeider med dere, eller er det problematisk?

Vi vurderer forsterbarn, men jeg ser for meg at det fort kan bli et vanskelig samarbeid med foreldrene, og er faktisk litt utrygg rundt det hele bare på grunn av det.

Hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer fra familie til familie. Det er veldig mange som sliter med samarbeid med biologiske foreldre.

Vi har et godt forhold til biologiske foreldre. Det tror jeg skyldes at fosterbarnet vårt sin familie har innsett at barnet har det best hos oss. Foreldrene gir utrykk for at de synes at han har det bra hos oss og de trives med samværsplanen. Vi deler på bilder (vi har fått fra når barnet var lite og de får jevnlig av oss), sender julekort osv.

I vårt tilfelle tror jeg det er positivt at barnet har samvær hjemme hos foreldrene slik at det er på "deres området" og de ikke føler seg plasserte i en rar setting i fremmed hus.

Hvis dere er utrygge pga dette så ta det opp med bufetat og ev. barnevernet når det kommer til spesifikt barn. Ofte vet de litt om hvordan foreldrene er og reagerer. Kanskje har de plassert flere barn fra samme hjem tidligere.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Vi har veldig store problemer med barnets biologiske familie. Jeg skjønner at de synes det er tungt at barnet er tatt fra dem, men synes ikke de trenger å la det gå ut over oss. Problemet er at biologisk familie lever helt i sin egen verden og diktet opp de mest utrolige ting om oss. Blir helt skremt når jeg hører hva de forteller.

Vi ble ikke advart om familien på forhånd. I ettertid har barnevernet fortalt at det er jo ikke første gangen de sier slikt.

Skjønner at du er skeptisk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...