Gå til innhold

Gravid og hesteridning..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ca fem uker på vei, og var på hesteryggen i dag, bare skrittet og red litt i trav på bane.. Kan man ri når man er gravid, eventuelt når må man slutte å ri?

Ble med ett så redd for at jeg har gjort noe som kan være farlig for spiren min.. :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her følger noen tommelfingerregler for gravide som ønsker å holde seg aktive:

* Sørg for å ha det mest mulig komfortabelt mens du trener

* Pulsen bør ikke overstige 160 slag i minuttet lenge av gangen.

* Unngå øvelser som har til hensikt å styrke bukmuskulaturen etter uke 20.

* Ikke ligg flatt på ryggen etter uke 20. Stillingen kan legge for mye trykk på blodkarene som fører blodet tilbake til hjertet.

* Gravide bør ikke drive med kontaktsport og andre aktiviteter som kan forårsake skader i mageområdet. Aktiviteter som ridning og dykking anbefales heller ikke gravide.

Om dette er tull eller ikke aner jeg ikke....fant det på nett...

Skrevet

Åkei, jeg får avlyse rideturen i morgen da.. Heller holde meg på bakken og instruere.. :)

Skrevet

Det er ikke farlig å ri under svangerskapet,men det kan være veldig farlig for fosteret/babyen om du faller av;-)

Det sa gynekologen min da jeg spurte:)

Skrevet

Legen min sa at jeg kunne ri frem til ca 5.-6.mnd. Babyen lingger laaaangt inni der

Skrevet

Skal jo ikke falle av da.. :)

Så selv ridningen er ikke farlig, selv om det "skumper" litt i trav og galopp?

Skrevet

Ikke no problem. Så lenge det er behagelig for deg, så. Jeg ville nok holdt meg unna sprang og de villeste skogsturene når magen begynner å komme ut, men rolige turer i skritt og trav er derimot veldi godt for ryggen, og kan lindre bekkenplager (gjorde det for meg).

Du vil sansynligvis kjenne selv på slutten at det er lite behagelig, så det stopper seg liksom selv.

Skrevet

Så lenge du ikke er en nybegynner og er godt vandt m å ri, er ikke dette farlig. faren er om du skulle fallle av.... Så du trenger jo ikke å bedrive sprang og full dundre i galopp feks. De som har drevet m hest/ridning i mange år kan ha hardere fødsler pga mer muskler mellom bena.....

Skrevet

Du kan ri, men det er ikke anbefalt siden det er en risiko for at du kan falle av uansett hvor snill hesten er!! Jeg turte ikke ta sjansen med min viltre hest så jeg skaffet meg en forrytter.

Etter fødsel ga jordmoren min meg ridningsforbud i MINST 2 måneder. Ri var visst noe av det verste man kunne finne på å gjøre av trening før kroppen var tilbake igjen til normalen etter fødsel.

Skrevet

Det med hard fødsel kjenner jeg til.. Hadde så sterk underlivsmuskelatur at den nesten ikke ville slippe barnet igjennom.. Det positive var at jeg var så og si tilbake til normalen få dager etter fødselen.. :) Red ikke under forrige svangerskap, siden jeg ikke hadde hest da..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...