Gå til innhold

Et nysgjerrig spørsmål.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man antar at rundt ved 80% av svangerskapene har mor drukket alkohol før hun fant ut hun var gravid, og de fleste finner det ikke ut før de er 4-6 uker på vei.

Man ser også stadig vekk innlegg her som sier "hjelp jeg fant akkurat ut jeg er gravid, og var på fylla igår". Disse får som regel svaret at så lenge man er under 6 uke på vei, er det ikke farlig.

Samtidig skal man likevel holde seg unna alkohol mellom EL og IKM.

Spørsmålet mitt er,har du, eller kjenner du noen med barn med alkohol skade pga. morens alkohol bruk i svangerskapet, også ved alkohol bruk før hun viste noe?

Og før noen beskylder meg for noe, jeg er for null-alkohol eller testen blir positiv. Jeg bare lurer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke.

Jeg har en sønn på 3 år som blir litt ekstra oppfulgt av helsesøster pga diverse "symptomer". Jeg drakk til jeg var over halvveis i svangerskapet...

Skrevet

En venninne av mamma drakk til hun var 6måneder gravid. Datteren er idag 22år, men mentalt sett så er hun rundt 12-13år. Er en del andre ting med henne og, og dette skyldes nok alkoholbruket. (Sagt av leger).

Jeg var selv prøver, så her var det null alkohol mellom el og ikm.

Skrevet

Jepp, jeg vet om en gutt som har FAS.

Gutten er 5 år. Har ikke ordentlig språk, språknivået ligger vel på 18 mnd. Han har en høy panne, øynene sitter tett sammen og han har tynn overleppe. Han fungerer dårlig i sosial sammenheng og er vel det man kan kalle mentalt tilbakestående.

Jeg vet ikke hvor mye eller hvor ofte mammaen drakk i svangerskapet.

Skrevet

FAS er fantisk ganske vanlig. Det er vel en av de vanligste grunnene til at noen er mental tilbakestående

Skrevet

Å? har du en link som beviser dette, 22:09?

For jeg har lest at av alle mødre som drikker gjennom hele svangerskapet er det kun 1 av 3 barn som får diagnosen FAS.

Dette er selfølgelig et høyt tall, men jeg ser ikke for meg at det i Norge er en stor forekomst av gravide alkoholikere.

Skrevet

Hvilke symptomer?

Skrevet

Ja..hehe..min egen medisinske ordbok. Hmm..kan forsøke å finne en link:-) Det står jo på wiki men regner med at du ikke stoler på det.

Skrevet

Symptomer på AD/HD.

Men sier at han mest sannsynlig er en helt vanlig gutt som har ekstremt mye energi. Siden han bare er 3 år enda.

Ingen alvorligere symptomer enn det:)

Skrevet

OK, håper det viser seg å stemme. Visste du ikke at du var gravid siden du drakk så lenge? Tipper det må ha gitt deg angst av en annen verden, i så fall.

Skrevet

Jeg kjenner tre søstre med ulik grad av skader pga morens alkoholbruk i svangerskapene.

Skrevet

Nei, jeg visste absolutt ikke at jeg var gravid.

Stoppet selvfølgelig med en gang jeg begynte å tro jeg kanskje var gravid.

Og, ja. Jeg har kjempedårlig samvittighet!

Skrevet

Uff, det må være tungt å bære på!

Klem!

Skrevet

Jeg vet om en som fikk barn med hjerneskade. Hun var alkoholiker. Vil tro at hjerneskader kan være ganske gradert, alt fra litt lærevansker til skikkelig handikapet, alt ettersom når i svangerskapet, hvor mye, hvor lenge osv.

Skrevet

Takk:)

Er mildt sagt livredd for at JEG kan ha forårsaket at min sønn får en sykdom eller lidelse senere i livet. Livet hans har jo såvidt begynt, og det kommer maaange år fremover der ting kan komme frem=/

Jeg hater den tanken!

Jeg kommer til å legge meg ned på bakken å hyle selvom han "bare" får dysleksi eller noe..

Det hjelper ikke at jordmødrene og legene maste om at "husk at sjansen er stor for at det kommer senskader siden du drakk så lenge!". Lite kult :(

Skrevet

The following criteria must be fully met for an FAS diagnosis:

Growth deficiency — Prenatal or postnatal height or weight (or both) at or below the 10th percentile

FAS facial features — All three FAS facial features present

Central nervous system damage — Clinically significant structural, neurological, or functional impairment

Prenatal alcohol exposure — Confirmed or Unknown prenatal alcohol exposure

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...