Gå til innhold

forbrenning i hånden, trenger tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har forbrent tre av fingrene mine på innsiden, har kjølt det ned en stund nå, det gjør fortsatt noe sinnsykt vondt selv når jeg sitter med kaldt håndkle på. noen som har tips for å dempe smerten litt? å bør jeg ha kaldt håndkle på lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære vene, ta deg en tur på legevakta så kan de smøre med sånn brannkrem (aner ikke hva den heter), må jo få sjekket hvor alvorlig forbrenninga er..

Skrevet

e det nødvendig å dra på legevakten altså? tenkte litt på det, men ser bare ut som slik vanlig forbrenning du får når du brenner deg på ting, slik at det kommer blemmer etterhvert. men får vel heller vurdere en tur på legevakten da.

Skrevet

Om du ikke har skoldet bort huden så er det heller ingen infeksjonsfare, og dermed lite legevakten kan gjøre. Kjøl ned området i minst 30 minutter, også kan du jo ha et kaldt omslag på den første stunden for å dempe smerten. Ta deg litt smertestillende eller en sterk drink og smør etterhvert på aloe vera jevnlig.

Skrevet

Om du har zylocain liggende (lokalbedøvende salve) så fungere det også kjempebra mot smerten!

Skrevet

takk for svar :) det ser ut som noe av det øverste hudlage er vekke men jeg er ikke sikker. løftet en ildfastform uten grytevotter, den var akkurat kommet ut av ovnen som var 200 grade. har kjølt det ned så lenge, så da får jeg bare fortsette å sitte her med hådkle rundt hånden.

så ett sted at alovera sku dempe smerten men jeg fikk bare tusen gager vondere så måtte tørke det av. får ta meg 2 paracet ;)

Skrevet

Huff :/

Du bør finne ut sikkert om det øverste hudlaget er borte eller ikke. Er det det må du ikke smøre på noen ting annet enn hvit vaselin de første dagene - deretter Flammazin. Men lurest av alt er det å ta en tur til legen for å dobbeltsjekke at alt blir gjort riktig.

Skrevet

er det noe spessielt jeg skal se etter for å se om det øverste hudlaget er borte? ja det er vel best med en tur til legen, kan det vente til imorgen tror du?

Skrevet

Du ser det ganske fort om det er borte. Da er det illrødt og du kan se at hudfoldene henger i kantene, eller eventuelt datt av da du holdt hånden under vann.

Om du ikke la merke til at huden falt av så har den sannsynligvis ikke gjort det.

Er det brente området væskende? Det er også et tegn på 2. grads. Om det er tørt så er det "bare" 1. grads.

Her er et typisk eksempel på 2. grads der det øverste hudlaget er borte:

http://gfx.nrk.no/nYr1DnfOvjOu0uONMW0IYwaDgwBZvbbJynaJnivt_-Bg.jpg

Skrevet

tusen takk :) nå ble jeg klokere, det ser ikke slik ut så da er det nok bare 1. grads å det var jo bra :) da fortsetter jeg bare å sitte her med hånden i kaldt vann så får vi håpe paracetten snart slår inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...