Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 3. juli 2010 #1 Skrevet 3. juli 2010 Tror neppe jeg blir klok på hva man skal velge, jeg.. -tåler ikke pp (blir et hormonmonster uten like, funker i alle fall som prevensjon- men var kanskje ikke tenkt sånn?) -ammer- så det begrenser seg litt -vil ha noe som er lettvint -vil ikke har vektoppgang eller for mange bivirkninger -sikre perioder er ikke aktuelt- sånn kom nr.2.. Vurderer derfor: -spiral; men har hørt sååååå mye negativt,at jeg nesten steiler bare jeg leser ordet -cerazette: har brukt det før, funka egentlig fint- men syntes jeg merka litt hormonpåvirkninger samt kanskje litt økt vekt.. Men hva gjør jeg? Velger cerazette som jeg vet vil funke, eller prøve spiral og kanskje ende opp med å bruke månedsvis med blødningsforstyrrelser osv? Er Levono (er det det den heter) eneste hormonspiral på markedet? Hvorfor skal prevensjon være et valg mellom 2 onder?? *oppgitt*
Let's hear it for the boys! Skrevet 3. juli 2010 #2 Skrevet 3. juli 2010 Jeg er ikke veldig bereist på dette området (Pila, hvor er du når vi trenger deg?), men jeg kan ihvertfall fortelle deg at jeg har spiral og er veldig fornøyd. Ingen blødninger, bortsett fra de første ukene. Ingen vektoppgang (største skrekken!) Ok, jeg var et hormontroll den første tiden, men det gikk over!
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 3. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2010 Let's hear it: Hormonspiral?? Hvilken type? Har hørt noen som har konstante blødninger og fått vektoppgang på 10kg+, ikke rart man steiler da.. Kan man forresten bruke hormonspiral mens man ammer?? Hadde def.vært enklest med spiral på lang sikt, hvis den bare funker..
Emil & Røra Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Sånn har jeg det også! Har hatt spiral før og hadde noen sinnsvake menstruasjonsmerter i fem år på grunn av det. Kan godt hende at det er annerledes nå etetr to fødsler, men jeg tør ikek ta sjansen. P piler liker jeg ikke tanken på. Dessuten blødde jeg i fire uker på cerazette. Vet ikke helt, men noe må jeg jo ha. Ellers kommer jo nr tre før vi aner det.
Let's hear it for the boys! Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Ja, hormonspiral. Husker ikke hva det heter, men tror (tror!) det begynner på M...? Jeg har ikke gått opp i vekt enda, men det er klart at det kan enda komme. Hatt den i tre mnd nå. Jeg har derimot merket økt apetitt, men har vært veldig bevisst på å ikke spise mer enn nødvendig. Jeg ammer
PAVEEL Skrevet 3. juli 2010 #6 Skrevet 3. juli 2010 Jeg hadde det akkurat på samme måte, ble et TROLL av homoner dvs piller, ring, plaster. Prøvde hormonspiralen, veldig fornøyd, men fikk så fæl hud i ansiket av den, nesten som den ble betent med fullt av "innvendige" kviser. Jeg har aldri vært plaget med uren hud og har toppen 2 kviser i året. Så brukte jeg kondom (noe som resulterte i ei lita snuppe som er 20 mnder nå) Så i et siste desperat forsøk før sterilisering ville jeg prøve kobberspiral, men var veldig skeptisk for jeg hadde nesten utelukkende hørt om negative ting med den. Endelig har jeg funnet et prevansjonsmiddel som fungerer for meg. Ikke noe annerledes smerter, blødningsmønster (kanskje bittelitt mer) enn når jeg ikke bruker noe som helst prevansjon. Så jeg ville gitt kobberspiralen et forsøk:-)
Gjest ->>- Skrevet 3. juli 2010 #7 Skrevet 3. juli 2010 En hvilken som helst gynekolog vil anbefale deg hormonspiral. Men ja, du har helt rett, det er innenfor normalen å ha blødninger i mange måneder etter innsett. Deretter er det gode muligheter for å bli helt blødningsfri. Hormonutskillelsen er så lokal at du neppe vil merke typiske p-pillebivirkninger.
Julelita Skrevet 3. juli 2010 #8 Skrevet 3. juli 2010 Jeg var i ca samme situasjon, og endte opp med å gå for kondom, i hvert fall sånn foreløpig. Det har en liten negativ innvirkning på sexlivet vårt da, og det liker jeg egentlig ikke, men jeg er skikkelig sensitiv til alt av hormonpåvirkning så jeg ser ikke annet alternativ. Legen min mente at jeg ikke trengte å vurdere spiral dersom jeg så for meg å bli gravid igjen innen 5 år har gått, og det gjør jeg jo. Før det undersøkte jeg litt angående kobberspiral, men den hindrer ikke at egget befruktes ikke at det festes. Min mor hadde dette for mange år siden, og hun forteller at hun hadde store plager av den, hver menstruasjon var som en ny spontanabort. Risikoen er jo stor for at jeg reagerer som min mor, og jeg tror ikke at kroppen min hadde taklet den. Jeg er forresten enda et hormonmonster etter graviditeten, men hormontilførstel ala type piller gjør meg syk. Så det er ikke et alternativ i det hele tatt. Da blir det kondom fram til vi har fått de barna vi skal ha. Så får mannen kutte strengen.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 3. juli 2010 #9 Skrevet 3. juli 2010 Dersom du vet at cerazette funker hvorfor ikke bruke det? Og kanskje litt økt vekt kan like gjerne komme av litt mer tid i sofaen enn på beina. Synes du argumenterer rart.
Gjest thricane Skrevet 3. juli 2010 #10 Skrevet 3. juli 2010 har du prøvd p ring? jeg har alltid brukt p piller. etter første barnet merket jeg noen få bivirkninger, etter andre slet jeg med bivirkninger som kvalme, humør/depresjon og migrenelignende hodepine. sluttet tvert og gikk over på p ringen. den merker jeg nesten ingentingen til. litt mer utflod (sorry intime detaljer her) og bittelitt pms og hodepine dagen før uka kommer.
magedans Skrevet 3. juli 2010 #11 Skrevet 3. juli 2010 Vil også slå et slag for kobberspiral. Ingen plager hos meg! (Annet enn at jeg blødde/hadde en del utflod de første ukene etter jeg satt den inn (har nå min 2.spiral pga et planlagt barn som ble laget ett år etter jeg satt inn spirak nr 1 - helt ok å bruke den som "kortvarig prevensjon også altså)
@--->---- Skrevet 3. juli 2010 #12 Skrevet 3. juli 2010 Jeg prøvde hormonspiral... Etter 11 mnd med småblødninger tok jeg den ut. det var de pengene... hørt flere som har samme erfaring som meg. Noen som har prøvd psprøyte?
simba>>>3gutter Skrevet 3. juli 2010 #13 Skrevet 3. juli 2010 Har akkurat satt inn kobberspiral og har ikke noen plager, blødde i fem dager etter innsetting ellers har jeg ikke merket noe. Siden jeg ammer og har lite lyst til å bruke noen slags hormoner er det et godt alternativ!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 3. juli 2010 #14 Skrevet 3. juli 2010 Jeg anbefaler spiral eller p-stav. P-staven settes inn på innsiden av overarmen med en tykk sprøyte som ser skikkelig skummel ut, men det er ingen grunn til å skremmes av det. Man får bedøvelse og kjenner ikke noe av innsettingen. Du vil mest sannsynlig få et kjempe blåmerke der staven er satt, og det kjennes ut som et blåmerke, men går over etter et par dager. Blødde i 6 uker før det ga seg for godt:) Spiral(hormon) er ikke spesielt vondt å sette inn, en ubeskrivelig rar følelse når den settes. Ellers fikk jeg enorme menssmerter de påfølgende 4 timene etter, men tok ibux og ble smertefri. Blødde i 7-8 uker før det ga seg for godt. MEN; hadde mye smerter i ca 4 mnd, viste seg at spiralen hadde gravd seg ned i livmoren og inn i arrvevet til keisersnittet. Dette er veldig uvanlig, jeg har en biiiiiitte liten livmor så det er det som er grunnen. Begge delene er jeg like fornøyd med, og anbefaler begge deler sterkt. Bruker cerazette nå og syns det er et slit å huske pillen hver dag. Gleder til skattepengene kommer så jeg kan få satt inn igjen p-staven siden jeg ikke kan ha spiral.
2søtesmåh Skrevet 4. juli 2010 #15 Skrevet 4. juli 2010 Jeg fikk høre det er kun en type hormonspiral i Norge. Her inne har jeg sett en drøss med negative erfaringer, men jeg kjenner vel en 15-20 med hormonspiral, og alle er uten mensen etter alt fra 2 uker til 6 mndr og frem til det er tid for å ta den ut etter 4-5 år. Selv så har jeg mellomblødninger "hele tiden": Noterte med ned før gyn-time her i hele vinter...Av 98 dager, blødde jeg 50, Men det var så lite blod, det var null menssmerter så det var verdt det i forhold til blødninger og smerter jeg har med de 6 typer p-piller jeg har prøvd... Ville definitivt gått for spiral og gitt den et lite år. Selv om man småblør ofte, så er det snakk om små mengder..et truseinnlegg kan ofte være nok. Vektoppgang, så er det vel horonspiral som ikke har gitt meg noe, mens av resten har jeg gått opp en 4-5 kilo. det som KAN være, er at kvinner får satt den inn rett etter 6ukerskontrol, og dermed har noen graviditetskilo igjen..Det kan visstnok være vanskleigere og bli kvitt disse med spiral, også forsvinner det "plutselig" 5-10 kilo når den er ute. Ellers så virker det jo som om du er fornøyd med cerazette...Du kan jo begynne ed det også..VIkitg og ikke gå og tenke på evt bivirkinger uansett da..Dessuten forandrer man seg mtp reaksjon på hormonprevansjon...Jeg har brukt noe som er ok, men etter en fødsel kan jeg ikke bruke det mer. SÅ fant jeg noe annet osm fungerte ok, en etter 2.mann, måtte jeg prøve noe annet.....Nå virker det som om løsningne er og fjerne hele livmora og glemme mensen helt )
meg & to små vampyrer Skrevet 4. juli 2010 #16 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har vært innom det meste av hormonprevensjon. Hormonspiral kan gi blødninger lenge, men mange er veldig fornøyde. Kobberspiral vil da være uten hormoner, men noen får kraftigere blødninger av det. Men det er ikke nødvendigvis et problem for deg? Cerazette er bare blødningshelvete for veldig mange.... P-ring er mindre hormoner i, kan være ok om du orker å ha noe inni deg hele tiden.
stearin Skrevet 4. juli 2010 #17 Skrevet 4. juli 2010 Hva med kobberspiral? Vet veldig lite om det, men har for meg at det ikke har noe bivirkninger som humørsvigninger osv.
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #18 Skrevet 4. juli 2010 Det aller beste hadde seff vært at legen ved å trykke på en knapp kunne finne ut nøyaktig hvordan jeg ville reagere på ulike typer prevensjon *ler meg skakk*..haha, så mye enklere det ville blitt.. Nå er saken den at fastlegen min har perm, så hun jeg var til sist kjenner meg ikke, så da ble det til at jeg ikke gidda å diskutere så mye med henne..Lurer på om jeg bare går for cerazetten nå, og venter med spiraldiskusjonen til fastlegen min er tilbake, hun er 100% dønn ærlig!! (imotsetning til vikaren, som mente minipillen concludag var nesten så godt som bivirkningsfri- hallo!! noen som har prøvd å google concludag?? Den resepten gikk fort i søpla!!) Tror ikke jeg er særlig motivert for blødningsforstyrrelser nå i sommer, det kan jeg heller ta til høsten/vinteren.. Du lektor doppler- har du unger eller?? Da vet du at det er ikke mye sofatid, ass.. Dere som har kobberspiral- hadde dere kraftig mens før dere satte den inn?? Jeg hadde ganske kraftig mens som ungdom, men det endra seg jo når jeg ble eldre, og etter at jeg fikk barn- men har ikke særlig lyst på slik mens igjen, hvis kobberspiralen skulle gi det..har jo hørt noen som ikke har fått økt mens med kobberspiral også..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 4. juli 2010 #19 Skrevet 4. juli 2010 Har tre, og vet at med tre unger så er det vanskeligere å trene enn uten unger. Og selv om man ikke sitter på ræva i sofaen så blir det ikke det samme som å løpe i skogen. Vekt har en sammenheng med aktivitet. Ville ikke brukt kobber, det er så mye rart med dem, økt blødning, sammenvoksing og alt mulig rart. Bruker selv cerazette, og har ikke mens, så jeg synes det er glimrende. Litt ømme bryster, men på den andre siden de er ikke tomme skinn heller.
Minnie Mom Skrevet 4. juli 2010 #20 Skrevet 4. juli 2010 Jeg ville ha prøvd conludag. Jeg har brukt den etter begge mine fødsler og ikke hatt noen bivirkninger. Så det er ikke sikkert at alle får det. Nå har jeg hormonspiral. Det finnes kun en type i Norge. Blødde litt ca to uker etter innsetting, men ellers har jeg ikke blødd en dråpe siden jeg satte den inn i oktober 2008.
orkide75 Skrevet 4. juli 2010 #21 Skrevet 4. juli 2010 har laget en egen tråd som gjelder meg, men jeg har rast opp i vekt etter jeg fikk satt inn hormonspiralen, så den skal ut !!! har hatt den siden 12. mai ((((( lykke til i virvaret med prevensjon, her skal jeg prøve kobberspiralen på nytt, selv om jeg har ei tulle på 2 år ( på fredag ) som resultat av kobberspiralen
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #22 Skrevet 4. juli 2010 Nei, aktivitet med unger er ikke helt det samma som å løpe i skogen- derfor har vi bestemt oss for å kjøpe tredemølle, både fordi det er vanskeligere å komme seg ut på løpetur med 2 unger enn med en, samt at vinterstid går jo ikke an en gang der vi bor.. Orkide75: kjiper'n for deg da, skjønner at den skal ut og det er jo nettopp sånne erfaringer som gjør meg ekstremt skeptisk til spiral, det hjelper lissom så lite at den funker for noen, for det eneste som fester seg til minnet er jo dem det ikke funker for.. Nei, blir nok cerazette igjen tenker jeg- kommer aldri til å klare å huske den minipillen på punktlig tid..og jeg var jo mensfri med cerazette også.. Så får vi bare håpe at vekta holder seg stabil- legge inn litt ekstra "dra meg selv i nakken-tren for faan"-tanker, og se hvordan det går..Flere unger blir det ikke, og vi er ikke modne nok i tanken for å kutte strengen enda.. Dere som har brukt cerazette en god stund, har dere merket noe bivirkninger av at mensen ikke kommer? Altså- hvor negativt for kroppen er det egentlig?? Er jo ikke negativt for meg overhodet altså, men tenkte sånn i det lange løp..
Aini Skrevet 4. juli 2010 #23 Skrevet 4. juli 2010 hva med p-sprøyte? Funker supert her og har ikke hatt mensen på lenge;)
magedans Skrevet 4. juli 2010 #24 Skrevet 4. juli 2010 Jeg har kobberspiral: Hadde liten mens før jeg satte den inn og liten nå. Ingen endring, vil jeg igrunnen si. Ingen smerter heller, hverken før eller nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå