Gå til innhold

Hva forventer dere av dagmammaen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dagmamma og har vært det for flere barn. Nå passer jeg en gutt som er sen i utviklingen og det er veldig tungt fysisk. Han er stor og kan ikke gå (18 mnd og 13 kg). Gutten krever veldig mye av meg, kan ikke spise eller drikke selv og alt må gjøres på hans premisser. Vi kan ikke trille tur i vogna for da hyyyyler han. Jeg har to unger til så det blir vanskelig med tanke på dem. Denne gutten har 5-6 bæsjebleier hver dag og det sier seg selv at det er vanskelig med tanke på å ut osv. Nå på sommeren skifter jeg ute, men jeg føler meg veldig låst + at jeg er helt fulstendig utslitt. Jeg har på det meste hatt fem barn og storkost meg men denne gutten merker jeg at tar all min motivasjon og energi. Jeg har snakket med foreldrene om saken og vært veldig ærlig og spurt om det er noe de kan gjøre for å hjelpe meg. Jeg spurte om de kunne trene litt på å være i vogn så vi kunne gå litt på tur osv så vi får se hva som skjer. Føler meg så rådvill så håpte noen her hadde tips eller erfaring å gi meg. Jeg kan jo ikke si han opp og ta inn andre barn heller så om jeg sier han opp så har jeg plutselig bare to barn og ikke råd til å leve av det. Har jeg han gutten så vet jeg ikke om det går heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et barn på 18 måneder som ikke kan gå, ikke kan sitte i vogn, ikke kan spise eller drikke, og som har 5-6 bæsjebleier i løpet av en barnehagedag og hvor eller alt må gjøres på hans premisser har ikke en normal utvikling. Her er det ett eller annet som skurrer og gutten burde sikkert bli fulgt opp av helsestasjonen fysioterapaut iallefall.

Han har helt sikkert krav på å bli prioritert til offentlig barnehage og han har sannsynligvis krar på assistent:)

Skrevet

13 kilo, 18 mnd og gutt er ikke stort...det er 1 kilo over gjennomsnittet på percentilskjemaet for WHO.

Hvis han ikke kan gå, sitte i vogn, spise eller drikke selv burde foreldrene (hvis ikke de gjør det må du) ta kontakt med helsestsjonen for utredning. Tror nok dette barnet kanskje hadde hatt det best i barnehage hvis det har så store ekstra behov. Når barn har ekstra behov så vil de bli prioritert inn i barnehagen og hvis de får støttetimer pga ekstra ressurs som må inn vil det bli redusert pris til foreldrene.

Skrevet

Han er veldig kresen og kaster det han ikke liker på gulvet. Han drikker av glass med hjelp og av tutekopp men det blir mye gris uansett hva han gjør. Han følger normal utvikling men er bare litt sen i utviklinga. Han kryper men vil helst bli bært osv. Han står etter bord osv men når han ikke går krever det mye ekstra av meg fysisk. Han hater å sitte i vogn og skriker hele veien, han hyyyyler virkelig høyt. Han får ikke barnehageplass og foreldrene vil ha han hos meg. Jeg har mange på venteliste men klarer ikke flere når jeg har han. Merker jeg ikke klarer han idet hele tatt fysisk. Han er søt og alt det der men jeg syntes det forventes for mye av meg i dette tilfeller. Jeg får 200 kroner dagen og har 3 barn. Betaler skatt så sitter ikke igjen med mye. Vanligvis har jeg 5 barn og 200 kroner per barn og det går fint å leve av. Har ingen saklig oppsigelsesgrunn så om jeg skal si han opp må jeg bytte jobb noe jeg egentlig ikke ønsker.

hi

Skrevet

ut fra det du forteller er han ikke LITT sen i utiklingen. han er VELDIG sen go burde som sagt følges opp av kvalifisert personell.

Var jeg deg ville jeg tatt det opp med foreldrene om du kunne snakket med hans helsesøster slik at denne kunne kalle inn barnet til en ekstra konsultasjone eller evt kunne kommet på besøk til seg for å observere han. helsesøster kan da evt. henvise han videre til rett instans.

Et barn på 18 mnd burde absolutt vise interesse for å gå. Han er vel i ytterkanten av det som regnes for normal alder for når han burde lære å gå, men interessen burde han absolutt ha hatt. F.eks burde han vise interesse for å gå med em hjelpende hånd, gåvogn osv.

At han ikke kan drikke av glass uten hjelp er forsåvidt greit, men tutekopp burde han kunne beherske.

Skrevet

Du kan jo si han opp. Det er nk lov. Du har ikke mulighet til å ta deg av han som de har i en barnehage med evt. ekstra voksne. Tenk på deg selv og gi dem en oppsigelse. De må jo få barnehageplass nå til høsten.

Skrevet

I dette tilfellet kan du selvfølgelig si han opp. Og samtidig ta inn en ny. Dette begrunnes så enkelt som at det første barnet regnes som to. Fortell foreldrene at denne gangen har du rett og slett tatt deg vann over hodet.

Denne gutten burde uansett ha rettigheter til å komme fort inn i barnehage, hvor ting kommer til å bli bedre for han, ting er mer tilrettelagt, og sannsynligvis en egen voksen til å passe på han.

Lykke til med avgjørelsen, ikke meningen at du skal slite deg ut hver dag av redsel for å såre foreldrene. Når ting sannsynligvis vil bli bedre.

Skrevet

Han har ikke fått barnehageplass fra høsten av og han har ikke rett på prioritert plass. Jeg har heller ikke lov å si han opp og ta inn nye barn. Jeg vil forholde meg til lover og regler for å slippe å eventulet komme i problemer senere. Foreldrene har kun ett barn og ser ikke at han er tyngre enn andre barn. Vanskelig!

hi

Skrevet

Hvis han krever ekstra ressurser må du henvise han til helsestasjon som videre kan henvise han til utredning, han vil da få rett på barnehageplass hvis det viser seg at han trenger ekstra ressurs. Ellers kan helsestasjonslegen skrive en erklæring som sier at han har stort behov for barnehageplass pga sen utvikling og han vil da bli prioritert. Dette må du ta opp med foreldrene.

Skrevet

Jenta mi er også 18 mnder og nesten 13 kg, men hu kan gå da..så jeg skjønner jo at han virker ekstra tung da, men sånn egentlig, så er han jo ikke overvektig?!

Ellers, så mener jeg at du burde ta dette opp med foreldrene, men jeg skjønner godt at det er vanskelig, men det er jo bedre enn at du skal slite deg ut, eller skifte jobb?

stor klem til deg.

Skrevet

Kan du ikke kreve ekstra betalt fra foreldrene. Hvis du egentlig kunne hatt to unger til, må du vel kunne kreve dobbel pris for denne ungen? Hvis han er for krevende, kan jeg allikevel ikke skjønne at du ikke kan si han opp. T&rodde du selv kunne bestemme hvilken unger du ville / kunne ta deg av.

Skrevet

Hvilken lov mener du sier at du som dagmamma ikke står fritt til å si opp dette barnet og ta inn et annet?

Skrevet

harn er over ett år så han har lovfestet rett til barnehageplass fra høsten av. Om han ikke har fått plass, er dette noe foreldrene må ta opp med kommunen.

Hvordan kan du si at han ikke har rett til prioritert plass?? ER han utredet??

Skrevet

Dette var en vanskelig sak.

Du høres ut som en erfaren og flink dagmamma som jobber for å få hele barnegruppa til å fungere slik at alle dagbarna kan få den omsorgen de trenger og har krav på.

Slik jeg ser det har du et barn som krever så mye ekstra omsorg og tilrettelegging at det går på bekostning av de andre barna hvis du skulle ha hatt fem bar som du vanligvis har kapasitet til

Jeg ville ha tatt opp dette med foreldrene på en ordentlig måte. Si at gutten deres trenger ekstra oppfølging for at han skal henge med i utviklingen (enkelte barn gjør jo det i perioder uten at det er noe unormal) og at du som dagmamma har problemer med å imøtekomme disse behovene. Du mener at han ville få bedre tilretteleggnig i bgh og det ville jeg også sagt til foreledrene og si gjerne at du kan komme med uttalelser hvis det er snakk om å få han inn på proioritert plass.

Foreldrene ønsker jo sikkert at gutten ikke skal sakke enda mer akterut i utviklingen. Du kan jo være ørlig å si at akkurat nå krever denne gutten mer enn du er i stand til å gi. Jeg vil jo tro at foreldrene også ønsker et godt tilbud til barnet sitt og er villig til å vurdere å presse på for å få han inn i bhg.

Håper det løser seg for deg, dette høres ikke enkelt ut. Det viktigste er jo at gutten får et godt tilbud og at de andre barna du passer ikke blir skadelidende fordi at du må bruke alle dine ressurser på ett barn.

Lykke til :-)

Skrevet

Først vil jeg si; all ære til deg, HI !!

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg sagt ham opp, med "forklaringen" at han simpelthen er for mye for deg, og at det går utover passet av de andre barna. Det må da være en helt grei grunn.

Så vil jeg si at dette høres egentlig helt merkelig ut... Nå finnes det jo en del foreldre som ikke vil innse at det er noe som helst galt med deres barn; "h*n er bare litt sen", så blir det bare feid innunder en stol. Håper ikke dette er tilfelle, men det kan nesten høres litt slik ut...

Denne gutten er VELDIG sent utviklet, og dersom noen virkelig tar tak i saken, så har han rett på hjelp, og den vil han best få i bhg, med fysio. trening og diverse.

13 kg er ikke spesielt tungt for en på 1 1/2 år, MEN et barn med dårlig fysikk henger som en potetsekk, og blir egentlig dobbelt så tung.

En på samme alder med normal fysikk vil "hjelpe" til med å holde seg på plass, og vil dermed føles mye lettere.

Skal denne ungen fungere i samfunnet senere, bør han snarest få hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...