Gå til innhold

Snart 6 år og sier ikke r...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring på det området? Snuppa skal begynne på skolen til høsten og klarer fortsatt ikke si r. I bhg sa det at dette er forholdsvis vanlig og at man ikke gjør noe med det før barna går i tredje-fjerde klasse. Men jeg merker jo at snupp innimellom selv synes det er litt sårt/flaut å ikke klare denne bokstaven. Når er det normalt at det løsner da de er såpass gamle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner en liten gutt som heller ikke kunne si r da han begynte i 1. klasse, men som nå (begynner i 3. til høsten) bare en sjelden gang ikke klarer å si det. Tipper den j-lyden er borte i løpet av sommeren.

Skrevet

Har ingen erfaring å hjelpe med, men jeg hører da ofte 6-åringer som ikke kan å si -r..! Det tror jeg er ganske så vanlig.

Spør på Helsestasjonen kanskje?

Skrevet

Sønnen fikk det til etter 2 mnd i 1.klasse :)

Var selv bekymret men det løser seg skal du se. Lykke til med 1. klassing;)

Skrevet

jeg lærte meg å si r rett før første klasse. Og vi var jo et år eldre enn de er nå.

Mamma truet med logoped . . .

Skrevet

Det er greit å gi henne noen replikker hun kan bruke hvis noen erter henne...

Ellers så kan du jo også øve med henne med ord med tr, bare at hun skal si td - det hjelper å få tungen på rett plass - tdipp, tdapp tdine f.eks.

Lag noen morsomme regler dere kan bruke.

Skrevet

Barndomsvenn av søsteren min kunne ikke si L før han ble 8, han. Pleiede å stå på verandaen på hytta å rope "Rise, rise, skar vi reke".

Det løsner nok for din snart også....

Skrevet

Kanskje tunge båndet er for stramt?

Skrevet

Her i kommunen får de barna som går siste året i bhg og ikke sier r ekstra opplæring så de rekker det til skolestart. Men det kommer nok når dere minst aner det :)

Skrevet

Jenta vår lærte å si R i april, hun skal begynne i 2 kl til høsten :). Vi har vært hos logoped men hun har hatt pause der siden februar da hun ble lei. Hun fikk jo det aldri til :(. Vi øvde på tdipp, tdapp som hun over sa. Dette var veldig effektivt. "Hver gang" hun skulle gå i ei trapp skulle hun si tdipp-tdapp for hvert trappetrinn. Så har du gdyte (gryte), gdønn (grønn), tdåpe (tråpe), tdage (drage), osv. Det er om å gjøre at de blir klar over at tungen skal opp. Når dere leser en bok kan du f. eks si at nå er det ordet grønn kan du si gdønn - veldig sakte i begynnelsen :). Men visst det plager henne så ta henne til logoped. Vi fikk det fordi jenta vår var så bevisst på at hun ikke sa R og ville så gjerne lære det. Men plutselig så kom den av seg selv, men jeg tror at det er fordi vi har vært hos logoped og fått litt grunntrening ;)). For hun har øvd mye selv på det hun har lært hos logopeden. Hun likte seg godt der, men hadde en periode der hun var litt lei. Skulle tilbake i mai men det slapp vi :)).

Lykke til og håper det ordner seg raskt :))

Skrevet

Takk for mange gode råd her. godt å se at det er forholdsvis normalt. Skal prøve d trikset, hun vil jo så gjerne lære :o)

Skrevet

Hvis hun reagerer slik på det,så syntes jeg du skal ta det opp med skolen når hun begynner,slik att hun får logoped hjelp.

Er ikke sikkert hun trenger så mange timer,men er greit med litt start hjelp.

Sønnen min fikk logopedhjelp nå i barnehagen,akkurat avsluttet det nå,og han fikk blandt annet hjelp til bokstaven R..

Og han klarer å uttale det rimelig bra nå =)

Men som logopeden oså sa,det er akseptert att de ikke klarer å si den bokstaven R enda..

Sønnen min begynner også på skolen nå til høsten..

Skrevet

Jeg er 29 og klarer fortsatt ikke å si R.... Hadde logoped i flere år på skolen, men ingen virkning der gitt...

Men jeg har laget meg en "egen r-lyd", så de aller fleste klrer ikke høre at jeg ikke klarer å si den lyden! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...