Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #1 Skrevet 2. juli 2010 Sist vi var der hadde vi med bare kontanter også vekslet vi der, men det er 6 år siden.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 Jeg tar med kort og så tar jeg ut litt og litt penger der slik at dersom noen skulle ta lommeboka mi så forsvinner ikke alle pengene. Jeg tar også med med et kredittkort dersom uhellet er ute, men det har jeg innelåst i safen på hotellet hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #4 Skrevet 7. juli 2010 Å dra på ferie med kun kontanter er jo på grensen til idiotisk.. hva hvis pengene blir stjålet? Og hva er poenget med å betale i dyre dommer for å veklse der nede? Kort på ferie er vel et must i 2010. Og helst to eller tre tilfeller det skejr noe med det ene (stjålet, ødelagt osv).
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #5 Skrevet 7. juli 2010 Unnskyld at jeg spør, men hvilket århundre lever du i?? Finns det virkelig folk som ikke bruker visa eller kredittkort i utlandet lenger? Morsomt...
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #6 Skrevet 7. juli 2010 Var i Tyrkia nettop. Hadde med oss 2000 kr i euro (måtte ha euro til visum ved ankomst) og ca 5000kr i kontanter som vi skulle veksle inn. Resten av pengene hadde vi på vanlig kort. Var glad vi hadde kontanter da det ikke var så lett å finne minibank i nærheten av hotellet.(men vi kunne veksle kontanter på hotellet og på posten rett i nærheten) Da vi ble litt bedre kjent i byn og hadde lokalisert minibankene var det greit å bruke kort. Vi hadde to kort med oss (mitt og mannen min sitt) disse kortene kan vi overføre penger fritt mellom (via telefonen)Greit om en skulle være uheldig å miste ett av dem. Hadde også med et kredittkort i tilfelle krise. Hvis du vil bruke kort pass på at du bruker minibanker som er utenfor banker slik at dersom minibanken sluker kortet ditt så har du en plass å henvende deg for å få det tilbake... (snakker av egen erfaring der... God tur!
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #7 Skrevet 7. juli 2010 Jeg kom nettopp hjem fra Bulgaria, og det er mange steder som ikke tar kort. Jeg ville tatt med kort og tatt ut penger fra minibank (i tilknytning til bank) etterhvert. Ellers veksler de på flyplassen, men tar 15 % provisjon. Hoteller har gjerne også vekslemuligheter. Men litt kontanter til å begynne med er nok lurt.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #8 Skrevet 7. juli 2010 Har dere som kaller meg idiot vært i Bulgaria? Sist gang vi var der fantes det en minibank, og den var ute av drift nesten hele tiden mens vi var der... Vi skal nå til helt andre siden og blir alt for langt å gå til den. Sist gang hadde vi med sedler som vi vekslet på hotellet og ikke visakort i det hele tatt. Det var ingen problem... Kanskje var jeg litt uklar i hovedinnlegget. Vi skal til Sunny beach. Dette står dessuten på Apollo sine sider : Kredittkort Aksepteres vanligvis ikke. Det er mulig å veksle euro, US dollar og skandinaviske sedler. Det er forbudt å veksle penger på gaten.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2010 #9 Skrevet 7. juli 2010 Jeg har vært flere ganger i Bulgaria, senest i juni i år. Det var null og niks problemer med minibanker, mange minibanker kunne man også ta ut euro. De er nå medlem av eu, men har ikke euro, men leva. Det var flusst av minbanker rundt omkring, null og niks problem, resturanger og cafeer tok nesten alle kort, og hadde elektroniske termianler med pin koder, som de kom rundt til bordene med. Null problemer. Jeg har reist med å ta ut penger i minibank på flyplassen eller ved hotellet. Det er enkel kurs å regne da 1 leva er temmelig nøyaktig fire kroner.
Leifemann Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 (endret) Å dra på ferie med kun kontanter er jo på grensen til idiotisk.. hva hvis pengene blir stjålet? Og hva er poenget med å betale i dyre dommer for å veklse der nede? Kort på ferie er vel et must i 2010. Og helst to eller tre tilfeller det skejr noe med det ene (stjålet, ødelagt osv). Ikke bruk VISA-kortet ditt i Bulgaria. Det er stor sjanse for at du blir svindlet. Vi tok ut 500 bulgarske leva på Burgas Airport, men da vi kom hjem viste nettbanken at det var trukket 625 leva. Differansen utgjør ca 500 i norske kroner. Bank og VISA Norge er varslet om svindelen, men vi får ikke pengene tilbake. Og da det er et mindre beløp, er saken heller ikke politianmeldt da saken ikke blir etterforsket uansett. Vi var på ferie med Apollo og de er varslet siden det var en helt fly med turister og kø av nordmenn foran luken som skulle veksle. Noen hadde med seg norske sedler og vekslet i lokal valuta. PS. Det var ingen minibank å se der, men jeg trodde det var sikkert på flyplassen. Senere tok vi ut penger på VISA i minibank i Pomorie og det gikk knirkefritt. Mitt råd er som følger: Kjøp ferieturen din på All inclusive når du bestiller i Norge. Vi brukte bare 3000 norske kroner utenom til drosje, mat og aktiviteter. Ta med deg det du vil bruke av penger utenom i euro eller i norske sedler. Veksle det du trenger inn i leva etter hvert. Oppbevar penger, bankkort, pass og verdisaker i safe på hotellet. (Husk også kopi av pass hvis uhellet skulle være ute). Du finner ellers minibanker i større byer som Burgas, Pomorie og trolig også Nessebar. Mange hoteller veksler også. Det er også mulig å gå i bank, men de tar høy kurs. (PS. De fleste butikker i Burgas-området tar ikke VISA eller kredittkort). Du kan bruke euro og trolig også dollar, men jeg vet ikke hva du får i kurs. Vi var i Bulgaria i august 2014. Endret 12. august 2014 av Leifemann
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 De fant nok ut av det. Mtp at innlegget er fra 2010. Anonymous poster hash: d1c86...17f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå