Gå til innhold

NAV-problemer?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mangler denne gangen?

Inntekst- og skatteopplysninger?

Papirarbeid som ikke har kommet frem?

Dårlig hjelp av sentralbordet?

Null hjelp å få?

Ikke mottatt penger?

Velkommen i klubben!!

Vil gjerne høre din historie...

Positive,negative,tips til oss andre osv..

Kanskje om vi er mange nok som har problemer om vi faktisk kan vurdere å gå til pressen snart!!

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hva med at man må ringe et sentralbord i en annen by for at personen her skal sende en MAIL til den aktuelle personen i byen du bor i, med beskjed om at du önsker en avtale der...

ÅÅÅHH kunne ikke de som styrer og steller i NAV selv måtte ha med systemet å gjöre?? Tenker det hadde blitt endringer i sakene!

Skrevet

Du tror vel virkelig ikke at det er de som jobber i NAV som bestemmer hvordan ting fungerer?

De som jobber i NAV blir faktisk syke, får barn og søker på stønader, akkurat som "alle andre".

Tro ikke at det er noe enklere for de som jobber i etaten. Det er jo typisk å skylde på de som jobber i NAV.

Kanskje på tide å tenke på at også ansatte i NAV er et offer for et system som ikke fungerer.

Skrevet

Enig med Nisand. De fleste som jobber i NAV gjør jobben sin så godt de kan, innenfor de rammene de har og må rette seg etter. Som i alle andre yrker finnes det ansatte som kanskje ikke passer i jobben sin, men jeg syns ikke det forsvarer den heksejakten og svartmalingen som jeg ser foregår i mange ulike fora. Jeg har all respekt for de som arbeider i NAV og som om igjen og om igjen må tåle drittslenging og bli fortalt at de ikke kan jobben sin. De som slenger mest med leppa kan kanskje jobbe der litt selv.

For all del, det skjer helt sikkert glipper slik at ikke alle får det de har krav på så automatisk som de burde, men hjelper det å lage opprørsstemning? Nei, jeg går ihvertfall til mitt NAV-kontor med et SMIL, er høflig og har tro på at de veit hva de holder på med.

Jeg er selv kommunalt ansatt og veit godt hvordan det er å være en syndebukk i et system jeg ikke rår over. Lærere har gått fra å være et høystatusyrke til å bli ei arbeidsgruppe det liksom er lov å herse og fordele skyld til konstant. Og jeg tror de som arbeider i NAV kjenner en del av disse holdningene bedre på kroppen enn det lærerne gjør.

Skrevet

Takk "Miss Snow". Det er utrolig godt å lese innlegg som dine, og se at det faktisk finnes noen som tenker litt lenger enn sin egen nesetipp :)

Som du skriver, det finnes i NAV, som i alle andre yrker, mennesker som burde jobbet et annet sted, eller ikke hatt kontakt med mennesker på jobb i det hele tatt. Men det burde ikke gå ut over de som prøver å gjøre en god jobb innenfor rammer som er helt umenneskelige å jobbe under.

Kan godt forstå at folk blir frustrerte fordi ting ikke fungerer, men man må ikke glemme at de som jobber i NAV bare er mennesker. Og ja, selvfølgelig gjøres det feil, som i alle andre yrker.

Man glemmer at i løpet av en dag fattes det tusenvis av vedtak og utbetales millioner. Likevel blir det alltid fokus på det negative.

Har det ikke gått litt langt når det må være vektere på NAV kontorene for at de som jobber der skal klare å være på jobb?

Skulle ønske at folk endret fokus når de tok kontakt med NAV, og ikke la alt gå utover de som jobber der.

Og som jeg skrev over, det er ikke enklere for de som jobber i NAV å få en stønad enn det det er for andre. Jeg fikk beskjed om å søke om foreldrepenger minst 5 mnd før termin. Dette fordi saken er en habilitetssak, og de er underprioritert.

Andre som søker om foreldrepenger kan søke 3 mnd før.

Skrevet

Joda. NAV greide ikke å utbetale sykepenger til samboeren på 4-5 mnd. Det kom stadig nye unnskyldninger for hvorfor dette skjedde. Vi løp bena av oss for å skaffe den dokumentasjonen de trengte, men det som var irriterende var at for hver gang sa de at de nå hadde de papirene de trengte. Men for hver gang uteble utbetalingene, og for hver gang trengte de ny dokumentasjon.

Jeg er ung ufør og har vært under NAV i flere år. Jeg HATER hele NAV-systemet!!! Lett å si at man ikke skal skylde på dem som jobber der. men halloooo-går du til frisøren å blir skamklippet, er det frisøren du klager på også, ikke kjeden han eller hun jobber i!

OII, forresten, jeg er jo ikke lenger ufør egentlig. jeg er jo nok en gang under attføring, etter de nye arbeidsavklaringspengene kom.

Som om ikke jeg har prøvd å vært arbeidsavklart i flere år tidligere!!

Enklere for de som er syke en periode, verre for oss som er udugelige til å jobbe.

Yess jeg blir forbanna! Er så lei av å bli behandla som et barn! Noen som skal på ferie i sommer? Jeg kan ike jeg, ikke uten å søke NAV om lov først. Si meg hvor myndig er jeg egentlig????

Skrevet

Din uttalelse er jo et perfekt eksempel på at man virkelig ikke forstår at de som jobber det ikke har ansvar for alt.

Tror du det er den ansatte i NAV som bestemmer at du skal gå på attføringspenger? eller at du må søke om å dra på ferie?

De som jobber i NAV FORVALTER et lovverk som er vedtatt av stortinget. Du tror vel virkelig ikke at det er den ansatte i NAV som bestemmer at en som går på AAP skal søke om ferie?

Det er heller ikke den NAV ansatte som bestemmer om du skal være ufør eller gå på attføring/AAP. Den nye loven om AAP er også bestemt av stortinget, og ikke dama på sentralbordet.

At det går 4-5 mnd før noen får sykepenger skal selvfølgelig ikke skje, men at slike ting skjer har med hele organiseringen av NAV å gjøre. Nemlig at utbetaling av stønader er flyttet ut av NAV kontorene.

Skjønner godt at folk er lei av NAV og systemet til tider, men skal man klage på at lovverket er som det er så hjelper det lite å skjelle ut en saksbehandler.

Å sammenlikne NAV med en frisør blir helt bak mål spør du meg. En frisør er jo selv ansvarlig for jobben han eller hun gjør, og kan selv bestemme å stå for resultatet. En frisør har ingen riksrevisjon som skal kontrollere at hun følger lover og retningslinjer som er satt av et storting.

En som jobber i NAV må fatte et vedtak i forhold til lovverket, enten man er enig i resultatet eller ikke. Hos en frisør kan du få tilbake pengene. Hos NAV må du gjerne klage til en saksbehandler om at du må søke om å dra på ferie, men det er lite en ansatt kan gjøre med det. Skal du klage på lovverket må du gå helt andre veier.

Jeg tror forøvrig at ingen er så frekk og ufin mot en frisør som folk kan få seg til å være mot NAV ansatte. Av og til får jeg inntrykk av at folk legger igjen alt de har av folkeskikk hjemme. Tviler på at de fleste oppfører seg sånn andre steder.

Og ja, jeg skal på ferie i sommer. Og vet du hva...jeg må søke akkurat som deg, for jeg går på AAP jeg også. Tidligere gikk jeg på tidsbegrensa ufør, og syntes det var mye bedre. Da slapp jeg å sende meldekort hver14. dag. Men møter ikke opp på NAV kontoret og skjeller ut saksbehandleren min av den grunn. Og ikke føler jeg meg så umyndig heller, prøver heller å foksusere på at det faktisk finnes et system som gjør at jeg får dekket deler av mitt inntektstap så lenge jeg er for syk til å jobbe fullt.

Skrevet

Nisand kommer med mange gode poenger. Men spesielt det siste hun sier vil jeg sette to streker under.

Vi er så heldige at vi bor i et land hvor vi ikke blir stående på bar bakke om vi ikke klarer å arbeide eller mister jobben. Vi bor i et land hvor vi får penger selv om vi er syke. Vi bor i et land som lar oss få være hjemme med barna våre i ett år. Vi bor i et land som dekker utgifter om man er ufrivillig barnløs og trenger hjelp til å bli gravid, som betaler datautstyr om man har dysleksi og som gir økonomisk støtte til de som behøver bil, men som ikke har mulighet til å kjøpe den selv. Og MYE mer!

Nei, systemet er ikke perfekt, men vi skal jammen meg være glade for at vi har alle de rettighetene vi har og ikke henge oss opp i alt det som er galt eller kunne vært bedre. For å få et bedre system må vi bruke gjensidig dialog, ikke ha konkurranser om hvem som har blitt behandla verst. Kall meg naiv, men jeg tror det vil hjelpe oss langt på vei mot et bedre system. Jeg hadde ihvertfall ikke giddet å slite meg ut i en jobb hvor man blir skjelt ut dagen lang. Både av enkeltpersoner og i mediene. Om vi behandler de NAV-ansatte som dritt, så kan vi heller ikke forvente topp service tilbake. Da ender vi opp med umotiverte ansatte som ikke bryr seg, for de flinke og motiverte gidder ikke å bli i en sånn jobb!

Skrevet

At jeg skrev det med ferie betyr ikke at jeg tror dette er bestemt av NAV. Jeg bare utøste min frustrasjon, noe jeg tydligvis ikke har lov til?

At jeg er ufør er vel heller ikke nødvendigvis min egen "feil" eller?

Dere vet ingen ting om årsaken til at jeg er det, og ikke har jeg tenkt å fortelle det heller.

men jeg er ærlig nok til å innrømme at jeg er ufølr. Miss snow bør kanskje innrømme at du eller noen nær deg jobber i NAV eller?????

NAV er ikke ille over alt. her som jeg kommer ifra, har NAV et rykte på seg for å være rotete og gjøre grove administrative feil. Det er mange saker der folk har måttet få advokat for å få penger de har krav på.

Flere jeg kjenner har følt seg tvunget til å flytte til en annen kommune, og ved å gjøre det har alt gått greit, fordi NAV der har en bedre administrasjon.

de som er fattige i Norge ( ikke vær frekk å tolk det som at jeg nødvendigvis er fattig. her snakker jeg generellt, fordi jeg har en inngående kunnskap - ja KUNNSKAP om fattigdomsproblematikken i Norge. At jeg er ufør betyr IKKE at jeg er DUM!!!!!!)

snakker sjeldent for ikke å si aldri ut, om sin situasjon, fordi det er forbundet med like mye skam som overgrep og voldtekt. Vi hører derfor sjeldent om deres side. Så da er det slike folk som dere, som er fornøyd med situasjonen, som snakker ut. Men hvordan hadde dere greid derre med la oss si 3500 kroner å leve for hver mnd????

har dere prøvd det, for det bør dere ha, før dere uttaler dere!!

Systemet fungerer kanskje for dem som aldri eller sjeldent er avhengige av det. Desto viktigere er det at de det ikke fungerer for, og som er avhengige av det, får en stemme.

Men det ser det ikke ut som dere takler.

Tråden her ble startet for de som opplever at systemet ikke fungerer, og for de som møter folk i NAV som tror de betaler ut disse pengene fra sin egen private lommebok.

HVA ER DET DERE ER SÅ REDDE FOR?????

Den dagen systemet ikke fungerer for dere, vil dere sikkert holde godt kjeft om det. men da vil dere få merke på kroppen, hvordan det egentlig er.

Jeg skulle bestille time til samtale med min saksbehandler. For å gjøre det måtte jeg snakke direkte med henne. Men jeg kom ikke igjennom på telefonen. jeg sendte mail og ringte flere ganger om dagen i 2 mnd, før hun endelig ringte meg tilbake. SÅNN skal det ikke være, og det finnes ingen unnskyldninger for hvorfor hun brukte så lang tid.

Og når de bruker 4-5 mnd på å behandle en søknad om sykepenger,m er det en ADMINISTRATIV fei ja regelrett et LOVBRUDD. da må det være lov til å bli frustrert å klage.

Jeg gjenter ; HVA ER DERE SÅ REDDE FOR????!?!??!????

Skrevet

ps;

Hvis du ikke mottar så mye som en krone på 5 mnd, er du ikke da satt på bar bakke??

hva gjør man med regningsbunken som bare øker?

Ikke si man skal gå på sosialen. de ligger også under NAV idag, så det er samme mølja.

Treor dere NAV betaler rentene på lånet man må ta opp, når pengene KANSKJE endelig står på konto. Nei. derfor blir ekstrautgiftene høyere enn det du får utbetalt.

I folketrygdlovens § 21-10 står det at saker ettter den paragrafen skal forberedes og avgjøres uten ugrunnet opphold! Etter loven er altså en behandlingstid på 5 mnd for sykepenger et regelrett BRUDD PÅ LOVEN!

Skrevet

Ditt innlegg sier mer om deg enn andre. Beklager, men jeg ser ingen grunn til å diskutere med de som ikke klarer å skille person og sak.

Det bør være et minstekrav at man holder en diskusjon på et saklig nivå. Å påstå at vi har skrevet at du er dum fordi du er ufør, eller at skal holde kjeft fordi vi ikke har opplevd de du har opplevd drar diskusjonen ned på et nivå som jeg ikke ser noen grunn til å være med på mer.

Man har ulike meninger, det er hele hensikten med en debatt. Da må man også tåle at folk har ulike synspunkter på ting uten at man skal bli bedt om å holde kjeft.

Skrevet

For det første; jeg er ikke ansatt i NAV og kjenner faktisk INGEN som er det heller. Jeg er lærer.

Nei, jeg har ikke vært i din situasjon, og kan derfor ikke sette meg inn i hvordan din hverdag er. Dessuten har jeg heller aldri angrepet deg på noen som helst måte, jeg har kun uttrykt en mening.

Det jeg har forsøkt å si er at jeg syns det er utrolig destruktivt sånn endel mennesker holder på, ved å bruke ethvert ledig sekund til å fortelle hvor jævlig de blir behandla av NAV. Det oppstår nærmest konkurranser om å fortelle den fæleste og verste NAV-erfaringen. Det gjelder spesielt de som generelt er surmaga og klager på alt, gjerne helt uten grunn. Det er ikke mynta mot DEG, prinsessejulegave er topp <3. For, igjen, jeg kjenner ikke deg og din situasjon. Og selvfølgelig kan jeg forstå at det er frustrerende å være i systemet når det ikke fungerer som det skal. Det har jeg aldri sagt noe på. Men det er heldigvis ikke sånn for alle, og forhåpentligvis vil det bli bedre for deg også. Når det er sagt, kan jeg si at jeg har uføre i nær familie og veit utmerket godt at uføre ikke er dumme. Er man ufør, er det en grunn til at man er det. Det er ikke noe å stille spørsmålstegn ved og heller ikke noe som skal medføre noen skam.

Grunnen til at jeg skrev inne på denne tråden i det hele tatt var fordi hovedinnlegget irriterte meg med sitt utrolig negative ordlag. Og ja, jeg er fullstendig klar over at jeg er inne på et krangleforum, men jeg ble irritert uansett.

Det må en holdningsendring til for å få NAV-systemet til å bli bedre. Selvsagt må det skje omorganiseringer og tilpasninger, og hadde de NAV-ansatte lokalt fått lov til å være ordentlig delaktige i omorganiseringen tror jeg vi hadde fått et bedre system. Det er de som møter brukerne hver dag, ikke de som sitter sentralt og trekker i trådene. MEN, så lenge de ansatte blir møtt med mistillit, negative holdninger og surmagede personer og kommentarer HVER DAG de er på jobb får vi ikke et godtfungerende NAV. Du kan ikke forvente at de NAV-ansatte brenner for jobben sin og yter ekstra når de blir behandla som dritt.

Skrevet

Du har vel ikke vært på varig uføretrygd da, for ingen av dem er etter det jeg vet over på AAP. Jeg har også vært i systemet i mange år, og ble overført til AAP etter å har vært ei tid på tidsbegrenset uføretrygd. Før det har jeg vært sykemeldt, hatt attføringspenger og rehabiliteringspenger. Ja, systemet er tungrodd og ting har tatt veldig lang tid. Men jeg kan vel ikke klandre de som jobber ved det lokale NAV-kontoret for det, de gjør faktisk det de er nødt til å gjøre. Jeg skjønner faktisk det, selv om jeg er utrolig frustrert innimellom.

En annen ting: du må ikke søke om å dra på ferie. Her holder det å ta en telefon å si ifra at en drar på ferie. Som de sa på NAV, de skjønner at vi har behov for å komme oss ut en tur.

Skrevet

Jeg er egentlig ikke noe spesielt kranglete person. Men når det kommer til NAV har jeg opplevd mye frustrasjon det siste halve året. Denne tråden var for meg en mulighet til å dele min frustrasjon med likesinnede. Men det har jeg tydligvis ikke lov til. Så beklager-skal aldri dele noen frustrasjon mer! I alle fall ikke her inne - har lært leksa mi nå!

Skrevet

PS;

NAV er kjempebra! Hurra for NAV!! OSV, så er vi alle venner igjen ........ HURRAAAA

Skrevet

Du er inne på et nettforum under "kranglesiden" ;)

Velger man å delta i en debatt så får man tåle at andre ikke er enig og kommer med motargumenter. Det er deg selv som har dratt diskusjonen ned på et usaklig nivå.

Ønsker du kun klemmer og blomster som tilbakemeldinger på innleggene dine vil jeg råde deg til å finne en annen debatt eller et annet forum.

• 3 uker senere...
Skrevet

Nav er håpløs! Ringte de i dag, fordi jeg har ikke fått sykepengene mine, som sykemeldingen er fra 20 JUNI!!! Har gått i snart 2 mnd uten penger, og de har altså, STOPPET utbetalingen pga manglende aktivitet??? Det går an å ta en tlf. eller sende meg ett brev om dette, så jeg kan ringe de og skjønne hva de mener litt tidligere??

Er sykemeldt pga bekkenløsning og klarer ikke å gå frem og tilbake på betonggulv i 7 timer om dagen...

Da jeg ringte, kom jeg til sentralbordet, det en dame fant opplysningene og forklarte meg at det var stoppet pga manglende aktivitet. Det ville visst si at legen hadde ikke skrevet noen forklaring på hvorfor jeg ikke kunne være i aktivitet som 50% sykemelding eller aktiv sykemelding, etter 12 ukers sykemelding..

Jeg mener legen hadde skrevet noe om det på sykemeldingen og kunne ikke helt skjønne hva hun mente. Så hun satte meg over til nav i bergen. Og da klarte hun i tillegg å sette meg over til NAV FANA, når jeg bor i LAKSEVÅG! Smart.. Så han på Fana måtte styre litt for å finne meg,bare for å kunne hjelpe meg.

Da sier han at, "det er ikke tatt noen vurdering her, ser jeg, så det kan GODT være du har rett og legen HAR skrevet på sykemeldingen denne forklaringen, men de har ikke vurdert det godt nok. "

Kjempe flott.

Han bad meg ringe til sentralbordet igjen, og be de sette meg over til NAV Laksevåg, noe jeg gjorde. Mannen der fant saksbehandleren min, satte meg over, men det var det såklart ikke noe svar.. Så han la igjen beskjed til han, så han ringer meg i morgen..

Hvis ikke legen min har skrevet en forklaring, så må jeg altså ringe legekontoret, så legen til å skrive en forklaring på ett sånt sjema, så må han sende det, eller jeg hente det og levere til NAV...

Hadde de bare gitt meg en beskjed om dette, hadde jeg fått det ordnet for lenge siden, så jeg hadde fått lønningen min!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...