Mamma til*2 jenter* Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Hva mangler denne gangen? Inntekst- og skatteopplysninger? Papirarbeid som ikke har kommet frem? Dårlig hjelp av sentralbordet? Null hjelp å få? Ikke mottatt penger? Velkommen i klubben!! Vil gjerne høre din historie... Positive,negative,tips til oss andre osv.. Kanskje om vi er mange nok som har problemer om vi faktisk kan vurdere å gå til pressen snart!!
Stjernoye,mini, engel & micro Skrevet 2. juli 2010 #2 Skrevet 2. juli 2010 jeg har hatt mye trøbbel med nav de siste mnd, der dem har rota vekk papirer, trekt mer i skatt osv... jeg nekter å levere inn papirer på lokalkontoret pga dem klarer rett og slett ikke å levere tingene videre til rett innstans. dette har ført til at jeg har hatt ørten unødvendige telefoner til nav ikke minst turer ned for å fikse opp i deres rot. det hele resulterte i at jeg fikk tak i en utrolig hyggelig dame pr telefon som jeg fikk mail adressen til og har kunnet sendt sykemelding, andre papirer, endringer osv til henne og ting har blitt loggført med en gang hun har fått mailen. ( har scanna inn papirene mine) det samme gjorde jeg nå med foreldrepenger, spurte om dte var en mail adresse jeg kunne sende opplysningene mine til for jeg nekta å levere papirene fra meg til surrehodene på lokalkontoret. dem som sitter i skranken kan veldig lite og dem på telefonen er utrolig flinke og svare svada uten at du får skikkelig hjelp( skal ikke feie alle under en kam siden jeg har en dame som har fått mange stjerner i margen fra meg) uansett jeg har ikke hatt problemer siden jeg fikk tak i mailadresser, foreldrepengene ble innviglet på datoen 2 mnd etter at jeg leverte papirene mine som dem også skrev i brevet jeg fikk, men som jeg ikke trodde på, pga jeg har hørt om mange i området som har slitt både 2 og 3 mnd før ting ble fiksa. en ting jeg kan råde folk til er å ta kopier av alt dem leverer inn, kreve en mailadresse om det så er til saksbehandler, men få tak i en fast person. når man klager event henvender seg generelt, HUSK navnet på den du snakker med og bruk det for alt det er verdt der inne...har du et navn kommer man langt..
Gjest Antarctica Skrevet 3. juli 2010 #3 Skrevet 3. juli 2010 Eksakt min erfaring også. Dokumenter forvsvinner, og etaten pulveriserer ansvar ved å skylde på andre avdelinger. Men har man et navn klamrer man seg til det.
Nisand Skrevet 3. juli 2010 #4 Skrevet 3. juli 2010 Ta alltid kopier av det du sender inn til NAV. Det gjelder forøvrig ikke bare til NAV, men alle papirer du sender inn til offentlige instander el. Og ofte går ting begge veier, man har som bruker ansvar for at alt er fullstendig utfylt og alle papirer hører med. Søk minst 3 mnd før termin og ta selv kontakt med arbeidsgiver og be de sende inn inntekts - og skatteopplysningsskjema. Mangler det opplysninger vil dette forlenge sakebehandlingen endel. Og å gå til pressen?? Er det noe folk begynner å bli lei av nå så er det vel å lese om alle de "tragiske" historiene der folk bretter ut sine problemer med NAV. Sorry, men det tror jeg ikke har noen effekt lenger. Både politikere og ledere i NAV er fullstendig klar over problemene og utfordringene som ligger i etaten. Et presseoppslag er ingenting verdt lenger....
Miss Snow Skrevet 3. juli 2010 #5 Skrevet 3. juli 2010 Enig med Nisand. Et presseoppslag er ingenting verdt. Og ikke vil media dekke det så voldsomt lenger heller tror jeg. Dessuten er det en framgangsmåte som kun skaper enda mer misnøye og nører opp under flammene, framfor å finne løsninger. Henger meg på rådene til de over. Ta alltid kopier av det du leverer inn. Notér deg dato du leverte inn papirene og navnet på personen som mottok dem. I tillegg kan det være lurt å gå igjennom papirene sammen med en ansatt i Nav før du gir dem fra deg, så du er sikker på at de er riktig utfylt.
Makko med to små gutter Skrevet 3. juli 2010 #6 Skrevet 3. juli 2010 Nav er ikke greie å ha med å gjøre når man ikke velger "klassisk" oppdeling av permisjonen! Vi endte til slutt med over 25innsendte skjema, signer av begge foreldre og noen også av begge arbeidsgivere. Har brukt sikker en arbeidsuke på å sitte i telefon etc. De regnet feil en gang, og mente at vi hadde hatt 4 uker mer enn vi hadde hatt... Til slutt var arbeidsgiver så lei, at vi bare satt opp resten i en bolk, så har jeg fått tatt det ut når jeg føler for det. Etter utspill om at barne og fam. ministeren ønsket at pappane skulle ha mer permisjon ble jeg sur nok til å sendte et brev til dama. Som tydeligvis bare ble returnert til mitt lokale NAV kontor, som senere meddelte at de hadde gått igjennom saken min og kunne ikke se at noen unødige skjema var sendt inn!
Nisand Skrevet 3. juli 2010 #7 Skrevet 3. juli 2010 Tviler ikke på at du har opplevd det sånn "Makko og lillegutt". Problemet er at lovverket har blitt så utrolig invikla og fleksibelt. Jobber selv i NAV og har tidligere jobbet med foreldrepenger (før lovendringen kom). Jeg skal selv ut i permisjon i oktober, og vi skal ha gradert uttak/dele permisjon. Måtte be om en samtale med en av mine kollegaer for å klare å fylle ut skjema riktig. Så å forvente at en som ikke kjenner til lovverket skal kunne fylle ut skjema dersom permisjonen ikke er A4 synes jeg nesten er for mye å forlange. Vil råde alle som skal ha gradert uttak/dele permisjon/har flere arbeidsgivere ol. å bestille time hos NAV og få hjelp til å fylle ut skjemaet. Da unngår man kanskje ekstra lang saksbehandlingstid. Men dette forutsetter jo at det lokale NAV kontoret har folk som har kunnskap nok om lovverket, og det er det enda ikke alle kontorer som har. Så jeg tror nok enda at noen vil oppleve de "rundene" som andre beskriver her, men målet er jo at alle NAV kontorer etterhvert skal ha nok kunnskap slik at de kan veilede alle som trenger det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå