Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #1 Skrevet 1. juli 2010 Jeg lagde ett innlegg om att Hunden min tisser inne HELE tiden ! markerer med andre ord, over alt, på alt som henger ned, om noe ligger på gulvet, OPPI HUNDE SKÅLA ! vaskerommet, soverommet, og ikke minst OPPÅ STUE BORDET ! Og no er han jaggu begynt og drite i tillegg ! lufter han når jeg står opp, so løper han inn og drite ?????! Han er 3 år dach hund. Og no venter vi unge nr 2, og kan ikke ha det sånn med unger i hus ! Noen som vet hva som kan feile dinna toske bikkja våres ? Vi vurderer snart og gi han himmel sprøyta, sjøl om vi virklig ikke vil ! Men ungene komme først ! noen tips ?????
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #2 Skrevet 1. juli 2010 Kastrer ham. Får han tilstrekkelig trim i løpet av dagen? Hva spiser han? Når får han mat? Hvor ofte får han mat?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #3 Skrevet 1. juli 2010 Det høres ut som om hunden din enten ikke har det bra er fysisk syk, eller har et dominans problem. Første stopp veterinær, neste stopp hundepsykolog og siste stopp dressurkurs (minst 3).
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #4 Skrevet 1. juli 2010 Han må luftes lengre, slik at han blir sliten. Du må vaske ned hele hiset med salmiakk og vann for å få bort lukten. Viktigst av alt: lær hunden å være i bur! Kjøpt et stort og godt bur og lær hunden å være der når han er alene. Hvor lenge er hunden alene? Kanskje du burde fått noen til å lufte den mens du er på jobb? Problemet ligger ikke hos hunden, det ligger mest sannsynlig hos dere. En hund krever mye trening, oppmerksomhet og tilrettelegging. Hvis dere ikke har annledning til å legge til rette for hunden bør dere vurdere omplassering eller fosterhjem for hunden. Han har det ikke godt slik han har det nå. Hvis dette er et seriøst innlegg (noe jeg håper det ikke er for stakars hund) så må du gjøre noe med situasjonen i dag. Du kan ikke vente. Hunden din viser tydelig at her er noe galt. Enten for lite lufting, for lite trening, for lite struktur, for lite oppmerksomhet eller andre ting. Få ordnet opp i de viktigste tingene først: ofte på do, mye trening, rettelse/struktur/positiv tilbakemelding og full nedvask av huset. Sjekk kostholdet om det kan være årsaken til at han ikke ev. klarer holde seg. Sammenlign hunden med et barn: Når barnet ikke blir lært opp til å gå på do ville det gjøre i buksen. Hvis barnet ikke får leke og bruke energi vil det begynne å finne på tulleting/gjøre ting som ikke er lov. Hvis barnet ikke får gå ofte nok på do vil det gjøre i buksen. Hvis barnet får feil næring vil det få magetrøbbel. Hvis barnet ikke blir irettesatt/får belønning vil det fortsette med negativ adferd. Alt dette gjelder hos hunden din også.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #5 Skrevet 1. juli 2010 Det hjelpe ikke og kastrere han sie dyrlegen, han vil forsette med markeringa etter det Og han får skikklig tørrfòr som dei selge hos dyrlegen, og har prøvd og skifta over 6 merker, og får våtfor blanda i det tørre om kvelden. Han får mat i 7 tida om morningen, so kl 2 igjen og kveldsen sin mellom kl 18-20. Og han får ofte trim, samboeren sykler ofte med han, går i skogen med han, med på jakt, vert på dressur kurs, får løpe fritt i hagen. So han har det no som kongen i huset i mine øyner ! Så jeg vet virklig ikke hva som feiler tosken min HI
ellen-propellen Skrevet 1. juli 2010 #6 Skrevet 1. juli 2010 Jeg antar du ønsker en quickfix på problemet? La hunden være i bur inne. La hunden ligge i hundegård,eller stå ute i løpestreng. Luft hunden MINST 30 min om morgenen,til lunsj og til kvelds.Han skal også ha en skikkelig tur på minimum 1,5 timer i løpet av dagen. HVER GANG hunden går på do ute gir du han en godbit og skryter masse. Før hunden får mat SKAL han sitte og se på deg.Samme når han skal ut/inn/i bilen/ hva som helst. Samtidig som du gjør dette tar du en sjekk på hunden hos vetrinær.Er alt i orden med mage,nyrer osv begynner du på dressurkurs med hunden så fort du kan. Det feiler sjeldent eller aldri urenslige hunder noe som helst,men det er eierene som er problemet. Jeg tipper du må ta deg selv i nakken og gå mer tur med hunden din. Og for all del,ikke for på billigfor!Kjøp skikkelig hundefor hos vetrinær eller dyrebutikk.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #7 Skrevet 1. juli 2010 En skikkelg tur/trening om morgenen!!! Mat 2 ganger hver dag, morgen og kveld! Gi kun tørrfor! Bruk belønningsystem når han ikke markerer!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #9 Skrevet 1. juli 2010 10:48 Han har hundegård, og han er ofte på løpe tur med oss, med oss på fjelltur minst 3 ganger i uken, samboeren sykler med han hver kveld, so han er en kjempe sprek liten hund, som har muskla som murstein. So trening får han masse av. Han er aldri alene hjemme, når samboeren kjem hjem fra jobb, er det jeg som går på jobb noen timer etterpå. Og oppmerksomhet får han ihvertfall ikke for lite av, han ligge i sofaen med oss, og samboeren må ha han med seg i senga. Han leve faktisk som kongen her hos oss. Trener han i hjernetrim, og slite han skikklig ut, Og salmiakk kan vi ikke vaske huset med, for da blir markerings lukta hannes mer intens sa dyrlegen. So vi har vaska ned huset med Jiff, og klor. men forsatt hjelpe det ikke. Kostholdet har vi prøvd og bytta ut over 5 ganger. Og han er lært opp til og gå på do, men no i det siste har han blitt en baby igjen. Sønnen min leker ofte med han, sparker ball og herjer på. Vi har en Boxer og, og hun er helt konge i forhold, ALDRI tissa inne eller noe, so merklig han gjør det.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #10 Skrevet 1. juli 2010 Det som jeg undrer på at folk ikke leser hovedinnlegget og svarene etter det, når de anbefaler veterinærfor, trim osv osv, etter at hovedinnlegger akkurat har skrevet at bikkja får masse trim, og kun kvalitetsfor hos veterinær...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #11 Skrevet 1. juli 2010 ELLEN F. Jeg gjør alt du sier, har alltid fått skryt når han går på do ute, helt siden han var liten. Og sitte og se på meg før han får mat har han alltid gjort. Og går MASSE tur med hunden, og det er ikke billigfor vi kjøper heller. Så jeg ser virklig ikke hva jeg feil med han, når den andre hunden vår er helt feilfri. Og nei det er ikke noe quixfix, da hadde vi gjort det for lenge sia !
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #12 Skrevet 1. juli 2010 Hvis han aldri er alene hjemme, hvordan får han til å tisse og bæsje rundt omkring...og ikke minst på bordet? Passer dere ikke på han når dere kjenner problemet? Det holder ikke med turer noen ganger i uken og kvelden. Når er det han tisser inne? Er det på natten? (løsning:bur) Er det på dagen? (løsning: lang tur om morgenen og mye tid i hundegården) Hvis dere han hundegård, hvorfor er han ikke der? Hvorfor bruker dere ikke bur om natten? Tror du driver med litt benektelse her, du må jo gripe tak i problemet.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #13 Skrevet 1. juli 2010 Er det en mulighet for at han får for mye trim? Hvordan er stressnivået hans? Vandrer han rundt hele tiden, eller ligger han i ro og hviler når han er hjemme?
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #14 Skrevet 1. juli 2010 når han er inne med oss so ligge han og sover søtt, når vi er ute i hagen og jobben kan han gjerne ligge under ett tre og sove. So når han ikke trener sover han og drar seg som dei fleste hunder gjør, vist ikke so leiker han med den andre hunden vår. HI
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #15 Skrevet 1. juli 2010 Hvordan er forholdet til den andre hunden? Kan det være noe der som gjør at han tisser inne? Regner forøvrig med at dere har sjekket ham for urinveisinfeksjon o.l. hos dyrlegen?
ellen-propellen Skrevet 1. juli 2010 #16 Skrevet 1. juli 2010 Om du snakker sant og gjør alt du sier,ja da må hunden være i bur inne.Ferdig med det. De fleste normale hunder hverken markerer eller gjør fra seg i området de sover. De ønsker en en dofri sone på ca 9 kvm rundt senga si. Om hunden din er en som gjør fra seg i buret,ja da er det ihverfall bare buret og bikkja du må vaske:) Det blir også holdt borte fra barna. Ps,det var bur jeg mente er en quickfix;-)
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #17 Skrevet 1. juli 2010 hvis det problemet er når han er hjemme alene, så vil jeg tro at han har for mye plass. han blir stressa over alt han må passe på. Han føler ansvaret for hele kåken. La han være i ett lite rom, eller ett stor bur i feks gangen. Det høres litt ut som en form for "separasjonsangst". Hunder skal ikke ha for mye plass. De føler seg tryggere når de har litt mindre plass og gjerne en egen plass. Vår hund er ute på dagtid men på natta har hun sitt eget bur hun sover i, med burdøra åpen, men det er der hun legger seg alikevel.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #18 Skrevet 1. juli 2010 Hunden er nesten aldri alene, og er han alene so har han kun gangen og vere i, og den er ikke stor. Med den andre hunden er dei som søsken, dei passer på hverandre 24/7. og leker og sove inntil hverandre, dei klarer seg ikke uten hverandre, så jeg vil virklig ikke gi han himmel sprøyta !! Den hunden er som en baby for oss, so vi prøver og gjør ALT for og få det til og gå. Har fått time hos dyrlegen i neste uke, so får høre om hun har noen tips til oss. HI
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #19 Skrevet 1. juli 2010 Vi sliter med det samme. Vi fant problemet, men skaden har skjedd og det er vanskelig å rette det opp igjen. Hos oss har vi også to hunder og disse har stått sammen i hundegård. Det viste seg at den elste av hundene våre til stadighet har tatt den yngste. Det endte med at den yngste ikke ville gå ut av huset sitt og dermed gjorde hun fra seg inne. Vi viste IKKE om dette. var noen naboer som hadde lagt merke til det og sa det til oss, vår eldste er en smart hund og når vi var i nærheten gjorde hun aldri noe galt. Så fort vi fikk beskjeden om hva som skjedde var vi i byen samme dag å kjøpte en gård til og vi skilte hundene. Etter den dagen har forholdet mellom dem vært helt supert, de trengte tydeligvis bare litt fri fra hverandre. Dessverre fant yngstemann ut at det var jo greit å gjøre fra seg inne, så hun fortsatte!!! Sliter veldig med det enda, men håper på at tålmodighet og ros er det som trengs....
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2010 #20 Skrevet 1. juli 2010 kan du ikke kontakte en hundeskole/dressurkurs først da (viss du ikke har prøvd det da)? mange som tilbyr privattimer og veiledning. Men bare så det er sakt; jeg er enig i at en hund ikke skal få leve for enhver pris. En hund er en hund....
mamma til lillingen Skrevet 1. juli 2010 #21 Skrevet 1. juli 2010 Å avlive hunden bør være siste utvei, det kan gå riktig galt for den andre hunden som kan bli både deprimert og syk av å savne den hunden som blir borte, og resultatet blir at dere ikke har noen av hundene igjen. Jeg vil anbefale å høre med noen, bekjente, familie, eller noen i den lokale hundeklubben om de kunne tatt hunden i noen uker. Sannsynligheten er at hunden forbinder denne oppførselen med dere og deres hus (hundens flokk og territorie). Høres for meg ut som at denne hunden er sjef i huset, sover i senga deres, ligger i sofaen osv. I tillegg har dere ei tispe, hvilket kanskje er til forverring av problemet. Hunden som gjør fra seg inne kan ha godt av å komme til et hjem hvor han ikke er "sjef" - hvor det er andre mennesker å forholde seg til, og kanskje andre hunder som vil vise han hvordan han skal oppføre seg. Om du finner noen som er villig til å hjelpe ved å ta hunden hjem til seg for en periode, så må det være lenge nok til at problemet forsvinner helt, eventuelt omplassere han for godt. For er det tendenser til markering innendørs, vil det ikke ta mange timene før han er i sving med gamle vaner når han kommer tilbake til dere. I tillegg vil jeg anbefale å ha han i bånd i nærheten av deg når du er hjemme. Da får han ikke muligheten til å gå i rommet ved siden av å gjøre fra seg, samt da har du full oversikt, og er nødt til å følge med på hva han gjør. Om han er flink i 10 dager, men får èn mulighet til å markere inne, og han gjør det, så må du starte helt på nytt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå