Gå til innhold

svigerforeldre..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgen skulle vi ha navnefest. Kvelden før den store dagen ryddet jeg og sambo både inne og ute. Etter at vi hadde ryddet oppdager jeg plutselig at svigers (som er nærmeste naboer) begynner å styre voldsomt utenfor, svigermor har hatt på seg hanskene sine og durer i vei med plenklipperen (ikke på vår plen men ved siden av), mens svigerfar går kontroll-runde i hagen vår og sjekker at det ser ryddig ut. Så flytter han på bilhengeren vår og noe verktøy vi har liggende. Jeg ble forbanna. Jeg og sambo snakket om dette etterpå og det viste seg at de hadde spurt sambo om de skulle klippe plenen vår og luke i blomsterbeddet vårt. Sambo hadde svart at det ville vi gjøre selv.

Hver gang det skjer noe, som f.eks når det er 17.mai kommer de for å rydde opp hos oss (vi har det ikke spesielt rotete, mer normalt vil jeg tro).. 16 mai i år flyttet svigerfar alle bildekkene våre inn i kjelleren vår til tross for at jeg takket nei da han spurte om han skulle gjøre det. Problemet her er at de gidder ikke høre etter når de får et nei. Jeg ønsker da for faen ikke å ha svigerforeldrene mine her til å rydde opp for meg hver gang det skal skje noe.

Men.. tilbake til navnefesten i helgen..dagen etter denne oppryddings-episoden (altså dagen da vi skal ha festen) kommer svigerfar igjen opp og spør sambo om de ikke skal luke i beddet vårt, rydde osv. Sambo blir sint og sier nei samtidig som han forklarer at jeg synes det er ekkelt at de kommer for å rydde opp i våres rot. Svigerfar (som aldri i verden kommer til å forstå dette) utbryter da at det ser helt jævlig ut hos oss og at han ikke gidder å komme på festen. Han dukket alikavel opp på festen og det ble ikke snakket mer om saken. Men ærlig talt..er ikke det dårlig gjort å overkjøre oss på den måten? Sambo har gang på gang sagt det rett ut til dem at vi ikke ønsker innblanding. Vi rydder og steller i vårt hus og vår hage, så kan de rydde osv. hjemme hos seg. Føler dette har gått altfor langt... når jeg oppdaget at de satte igang og skulle rydde opp for oss denne gangen også ble jeg så fortvilt og forbannet at jeg bare begynte å gråte..det er så provoserende at de bare overhører oss når vi sier at vi vil gjøre ting selv. Jeg ønsker ikke å gå rundt å føle at jeg blir passet på hele tiden..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skjønner veldig godt at det er fortvilende å bli overkjørt på den måten.

På den andre side; jeg hadde blitt veldig glad hvis noen frivillig kom og luket i beddene mine:)

Skrevet

kanskje deilig å ha noen til å luke beddene sine ja, men jeg orker bare ikke å bli kontrolert på den måten, derfor takker jeg nei. De trenger ikke blande seg i alt.

Men det som virkelig er problemet er jo at de gir totalt blaffen i hva sambo sier til dem. Sambo sier jo klart i fra. Jeg synes de bør ta litt hensyn, og respektere at vi faktisk ønsker litt privatliv også. Vi er jo voksne mennesker. Tror det hadde vært litt lettere for meg å ta i mot hjelp vist de spurte på en ordentlig måte, ikke bare tok seg til rette her som om vi var småunger som må passes på:S

Skrevet

Mine foreldre har den rollen hos oss. Av og til veldig OK. Mannen min lar glatt dekkene ligge ute til høsten, og plena vokser fortere enn jeg rekker klippe. Men selvfølgelig ønsker man at voksne mennesker tar nei for et nei!! I slike tilfeller går jeg rett i fella og blir prinsippielt uenig i ALT de foreslår å gjøre for meg. Dumt, ja!

Skrevet

Hadde sett etter et hus litt lenger unna svigers jeg tror jeg :)

Skrevet

Er det ikke en gylden regel at man ALDRI skal bo så nærme svigers?!

Skrevet

Rot til hagen deres, sleng ugresset ditt i beddene til svigers, innviter alle barna i nabolaget til en evig fest i svigers sin hage, og gjør livet skikkelig surt for de

Skrevet

Høres ut som ting mamma og pappa kunne gjort det der!! Derfor bor jeg laaaaaaangt borte fra de for tia. Når vi flytter nå, så er det ca 2 timers kjøring mellom oss og det er akkurat passe :-) Svigers kommer til å bo ca 20 min kjøring fra oss og det er også passe, selvom de aldri hadde gidda å blande seg sånn som mine foreldre gjør!!!!

Forstår godt at du blir irritert jeg!!

Skrevet

De har kanskje en høyere standard når det gjelder utseendet på hagen, og når dere ikke lever opp til den standarden syns svigers at dere er unger som må tas vare på. Sånn virker det...

Egentlig bør du være glad for at de holder seg til utsida av huset, og ikke begynner å styre på inne i huset!

Dere kan skaffe en halvfarlig hund, og sette opp et skilt "Vokt Dem for hunden!"

Skrevet

Takk, takk og atter takk for dette innlegget.

Svigers har vært veldig ivrig på at vi burde kjøpe nabotomta deres, de sier at det blir så praktisk fordi vi kan hjelpe hverandre i hverdagen. Jeg har bestemt avvist dette fra første dag, orker ikke tanken på å ha dem så nærme, selv om de er hyggelige nok. Ser for meg at jeg kommer til å klikke dersom de legger seg for mye borti barneoppdragelse, hus, hjem og hage. Vi har til nå bodd 1 time unna, og allikevel har de plantet blomster, luket, klippet gress osv når de har vært på besøk UTEN å spørre oss først.

I det siste har jeg imidlertid seriøst vurdert om det kanskje allikevel hadde vært fint med svigers som nærmeste nabo, lett med barnevakt, ungene kan besøke på eget initiativ, hjelpe hverandre i hverdagen osv. Mannen har påpekt de positive sidene, men sier at det er opp til meg å bestemme.

Men når jeg leser innlegget ditt skjønner jeg at det ikke er mulig for meg å bo så nærme dem. Så nok en gang - takk.

Mye er sikkert gjort i beste mening og med de beste hensikter, men det hjelper så lite når man føler seg invadert og overkjørt.

Skrevet

Skjønar at det er irriterande at dei ikkje høyrer når de seier at de ikkje vil ha hjelp, og ikkje tek nei for eit nei. Men om de ikkje toler at dei lukar ugras og klipper plenen dykkar, så har de nok busett dykk for nær svigerforeldra dine. Eg synes det hadde vore langt verre om svigermor kom og rydda i klesvasken eller gjorde anna husarbeid, som eg veit andre svigermødre kan finne på.

Foreldre har ikkje så lett for å slutte å vere foreldre.

Det første mor mi gjorde sist ho var på besøk var å springe ut i hagen og arbeide. Sjølvsagt ser eg på det litt som kritikk for at det ikkje er på stell her, men vel å ta i mot det som hjelp. Me har små barn og prioriterar andre ting høgare i kvardagen enn hagearbeid, og det er vårt valg. Og så er eg ikkje spesiellt glad i å luke ;-)

Svigerforeldra mine gjer og litt småting rundt huset vårt når dei er her, og me takkar. Dei er nære naboar delar av året.

Det er fleire sider ved det å ha foreldre nær. Eg set veldig pris på hjelpa me får til barnevakt når svigerforeldra mine er her, så vil vise litt smidigheit og goodwill attende. (men hjelp til trusevask er uaktuellt!!)

Trur ikkje det er så lett å forandre på virketrangen til svigerforeldra dine desverre, så de må kanskje vurdere kva de kan leve med, og ta konsekvensen av det. Det kan jo hende at om dei får lov å luke og klippe plenen, så vil dei late vere å gjere andre ting, som feks rydding, om de likar det mindre.

Eg har observert ein del slike tette forhold mellom generasjonar i familien min, og veit at det aldri er rein idyll. De må nesten vurdere om fordelane veg opp ulempene, og gjer dei ikkje det, så er det betre å finne seg ein annan stad å bu enn å få eit surt forhold. Håpar de finn ut av det :-)

Skrevet

hvorfor bor dere så nær de da? Flytt da vel, så er dere kvitt problemet deres. Høres ut som det blir litt for mye av det gode, men syns å du kunne satt litt pris på at de faktisk hjelper dere. Fatter fortsatt ikke hvorfor dere bare ikke flytter istedet for å klage. Blir ikke noe bedre av det vet du, det har du jo erfart med tanke på alle gangene du har sagt nei til hjelp.

skull jeg hatt mange gjester hjemme på en slik dag, ville jeg det skulle sett strøkent ut overalt, både inne og ute, og da hadde jeg tatt i mot all hjelp jeg kunne fått!

Skrevet

Jeg er bare overrasket over at mannen bruker seg som den store stygge heksa i dette tilellet. Han sier at DU ikke liker dette, og dermed gjør deg til syndebukk. Da skjønner jeg at foreldrene hans driter i dette, for slik en heks de har til svigerdatter...!!!! Stakkars sønnen deres!!! (synes sikkert de, ikke jeg altså). Hvorfor kan han ikke bruke seg selv også som argument, så kanskje foreldrene hører?

Skrevet

Ja, den der reagerte jeg på også! At han bruker DEG som argument - det burde han ikke gjøre. Med mindre han hele tiden har vært særdeles åpen både ovenfor deg og sine foreldre om at han synes dette er helt ok, noe jeg forstår på innlegget at ha ikke gjør...?

Jeg synes det burde være "dere" som ikke ønsker dette, og ikke "deg". Det bør komme veldig, veldig klart fram, selv om mannen din synes at dette er ubehagelig.

Ellers skjønner jeg forøvrig veldig godt frustrasjonen din. Det er vel ikke nødvendigvis det de GJØR - men prinsippet. De er voksne mennesker, dere er voksne mennesker. Det må de rett og slett respektere, uansett hvilke standarder de har. Jeg regner ikke med at de ville gå over til andre naboer å luke og rydde vekk bildekk? Dette har med folkeskikk og respekt å gjøre. Om de synes at dere roter aldri så mye, må de rett og slett bare klare å holde fingrene sine unna.

Jeg ville ta tatt en real prat med dem, både du og mannen din, og rolig forklart hvordan dere opplever situasjonen. Dersom svigerforeldrene dine hisser seg opp over dette - vis dere som den "voksne" parten og vær klar og tydelig i meldingene deres uten å være sinte. Dersom dette ikke hjelper, si i fra at dere vurderer å flytte lenger unna svigers, for slik det er nå så vil det gradvis ødelegge det forholdet dere har med dem.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...