Gå til innhold

Hva slags type smør bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller margarin.. Hva er egentlig forskjellen?

Hva bruker du det til? (steking, brødmat...)

Prøver å finne min/vår favoritt! (lei av å kjøpe smør jeg ikke liker)

-guttungen spiser det han får, men ønsker jo at det skal være av den sunnere typen!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Soft soya lettmargarin

Bruker så lite at den alltid rekker å gå ut på datoen halvfull.... så kanskje egentlig ikke så viktig hvilken type vi bruker?

Skrevet

Smør er laget av melkefett. Margarin er laget av plantefett. Plantefett er sunnere. Enkelt forklart. :)

Vi bruker Brelett Oliven på brødet, og soyaolje/meierismør/Melange margarin til steking. Alt ettersom hva vi skal lage. :) Biffen blir best med Melange, woking er best med olje, brunsaus blir best med meierismør. F.eks. :)

Skrevet

Brelett oliven på brødskiven, flytende Bremykt til steking og meierismør til baking

Skrevet

Vi bruker vita smøret på brødskiven, synes det er det beste. Til steking bruker vi olivia stekeolje, den på glassflaske.

Til baking bruker jeg som regel tine meierismør.

Gjest datatyven
Skrevet

Smør er 100% meieri produkt, kun tilsatt litt salt.

Margarin er som sagt ovenfor laga av planteoljer, men det er IKKE riktig at margarin er sunnere.

Planteoljer er flytende, men for å gjøre dem om til fast form gjør de noe med det, det blir gjort til et trans-fett. Det er alle rede forbudt i Danmark, i England er det god reklame for alle mulige produkter å opplyse om at det nå er fritt for trans-fett. Verdens helse organisasjon vil kvitte seg med skjult transfett i mat, EU snakker om nye direktiver. Det er ikke bra med margarin.

Smøre margariner er lette å smøre på skiva, vi bruker mye brelett. Vanlig margarin, melange ol tåler høyere varme enn smør og er bedre til en god del steking. Det er bare latskap å bruke smøre margariner, like greit å ha smørskål i skapet i stedet for kjøleskapet :-)

Smør smaker best i deiger, mikser, potetstapper etc. Klart best, så meieri smør og en flaske med olje til steiking skulle rekke.

Skrevet

Vita hjertego lett bruker vi, har hørt av ernæringsfysiologer at den skal være et av de sunneste alternativene.

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Jeg bruker aldri smør på skiver eller knekkebrød

Men kjøper soft light til familien

Skrevet

Seriøst? Transfett i margarin? Har jeg aldri hørt om vel... Vet det finnes i en del kaker og kjeks o.l. i form av palmeolje.. Men i norsk margarin? Det stiller jeg meg litt tvilende til..

Også har man jo det med mettet og umettet fett da.. Og vi har jo alltid hørt at umettet fett er det beste. Så fortsetter min latskap med god samvittighet jeg.

Skrevet

Bruker bremykt på brødmat. Er jo endel meierismør i det, men det smaker så ekstremt mye bedre enn vanlig margarin. Bruker mest olivenolje til steking, melange til biff o.l.

Skrevet

Soft flora til brødskiva og melange til steking og baking :) Bruker også rapsolje til steking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...