Gå til innhold

Et bilsetespørsmål (og et lite et om stellevesker)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to biler, hvorav den ene har isofix og den andre ikke. Vi har funnet et Britaxsete vi kan tenke oss, som kan festes både i isofixbase og i trepunktssele.

Spørsmålet er da: kan bilsetet fritt veksles mellom de to bilene uten problemer? Ved at det er festa i isofixbasen i den ene bilen, men at det bare festes i selen i det andre?

I samme slengen; er det noen som vet om noen ålreite stellevesker som ikke koster en formue? Flere jeg kjenner har bare brukt den en liten periode mens babyene er små, mens bare brukt kurven på vogna til alt av utstyr etterhvert. Så jeg har ikke spesielt lyst til å bruke masse, masse penger på ei stelleveske. Men samtidig vil jeg ikke ha ei som er helt stusselig heller (kravstor!).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med setet vet jeg ikke, men angående stelleveske så ville jeg heller investert i en romslig og lekker veske jeg selv likte med litt flere rom i og "passelig" lang skulderrem til å få hengt den på vogna(evt ha den liggende under) enn å kjøpe en sånn som er ment kun til stellebag. Angrer litt på den stygge bagen jeg kjøpte sist gang...selv om jeg sikkert vil bruke den igjen nå, fordi det føles som jeg "må" ;) Har jo ikke brukt den siden vogntiden med forrige barn...derfor foreslår jeg heller en kul stor veske til deg for den kan du jo bruke etter vognperioden også :)

Skrevet

Jeg vurderer faktisk å sy ei stelleveske selv nå. Fant en oppskrift som ikke virka aaaltfor komplisert for meg som ikke har rørt en symaskin på mange år. Selv om det koster en del i materialutgifter da. Jeg bruker egentlig aldri veske sånn til vanlig, og hvertfall ikke sånne veldig store. Har et par større vesker, men de blir bare for store og rotete for meg. Men kanskje dukker den perfekte opp! De jeg har funnet nå i den prisklassen jeg kan tenke meg har vært ulidelig stygge ihvertfall.

Skrevet

simo har en stelleveske som er helt enkel, følger med en toalettmappe og et stelleunderlag. jeg betalte 199 for den, og bruker den fortsatt, sønnen min er nå 2 år 4mnd gammel:) genial veske! er usikker på om den finnes i andre farger enn svart..

Skrevet

jeg gjorde det veldig enkelt. kjøpte en søt stellebag, svart med litt bamser på, gd og romslig, grei i bære, lomme med glidelås fremme og bårelås bak, lomme på sidene til flaske. kjøpte den på tilbud på nille til 40 kr :P

den er nok ikke denbeste kvaliteten, ranka litt i sømmen inni, men eg har brukt den godt, og mye, pakket den full.. bruker den ennå, snuppa er 18 mnd.

Skrevet

Hei

Du skal kunne feste alle bilstoler uten base i bilen, men noen biler har kortere belter enn andre og noen stoler er større enn andre så noen ganger kan det bli et "problem" å få festet stol i bil uten base men det skal gå.

Vi har maxi-cosi bilstol med isofix base, selve basen er enklere å feste og flytte enn å sette bare bilstolen fast rett i sete ved hjelp av beltet.

Håper det hjelper noe :)

Skrevet

Hjertelig takk for tips og svar! Jeg skal fordype meg i stelleveskenes verden utover sommeren tenker jeg ;) Så får jeg ta en tur innom Barnas Hus og dobbeltsjekke dette med setet :)

Det er så godt å være ute i god tid med et par ting ihvertfall! ;p

Skrevet

Vedr stelleveske så var jeg veldig fornøyd med Basson sin.

Enkel og grei og god og lang stellematte som da var en del av ytterdelen av veska. Man tok den bare løs med trykknapper.

Skrevet

(kikker innom fra 3.trimester)

Vi har kjøpt britax-sete og da måtte vi velge mellom isofixfeste eller selefeste. Siden vi ikke hadde isofix i begge bilene, og fordi selefeste var endel billigere, valgte vi selefeste. Selgeren mente at de var like sikre, men at selefeste kunne være litt vanskeligere å montere.

Når det gjelder stelleveske kommer det litt ann på hva du mener med at den ikke skal koste så mye. Hvilken sum er mye?

Jeg hadde først kjøpt teutonia sin veske til 699 kr, men var ikke fornøyd når jeg fikk tenkt meg om så jeg fikk byttet den. Har nå bestilt en fra skip*hop som er på tilbud hos www.lilleprinsen.no. Den virker helt super.

Skrevet

Så man kan ikke bytte på å bruke setet mellom én bil med isofix og én uten, Septemberbaby? Det er min bil som har isofix, og det er den bilen som kommer til å stå hjemme her under permisjonen, mens samboeren har den "store" bilen som vi bruker hvis vi skal bort noen dager eller ha med oss mye/storhandel.

Vi kan egentlig arve et bilsete, så det hadde jo vært veldig fint med litt sparte penger. Men det blir jo bare tjas om det ikke er helt kurant å bytte i mellom bilene. Vil så gjerne bruke setet med isofix i min bil, da det er den alle småærend iløpet av dagen vil bli gjort i. Og siden jeg da vil være alene er det greit med minst mulig "jobb". Spesielt siden det her blir midtvinters. Vanskelig altså!

Jeg har egentlig ikke lyst til å bruke så mye mer enn rundt en femhundre kroner på stelleveske. Blir det opp mot en sju-åttehundre for en jeg liker kan jeg likesågodt sy en selv og få den akkurat som jeg vil :)

Skrevet

Jeg ser mange har svart deg ang stellevesker, så da skal jeg gi deg tips på bilsete. Du kan fint svitsje mellom bilene dine med setet. I din bil med isofixbase er sikkerheten myyye høyere enn i en bil hvor det brukes 3-punktsele til å feste bilstolen. Dette er jo pga at basen festes i karosseriet i bilen. Jeg ser en annen som har svart på innlegget ditt, hadde fått informasjon fra selger at det ikke var noen forskjell på isofixbase, og base montert med bilens belter, og det er det faktisk. Det er en billig forsikring for barnet om uhellet er ute, å ha bilsete festet til en base. Du kan helt sikkert kjøpe base med beltemontering til sete, likesom med isofix fester. Er det Rômer du får? Jeg jobber med bilsikring, så spør i vei med alt du lurer på;) I forhold til plassering av barnesete i bilen kommer følgende rekkefølge fra best til dårligst;

1 plassering;Passasjersete, såfremt airbag er avkoblet forskriftsmessig, 2 plassering; midten bak 3 plassering er bak passasjersete og tilsist bak førersete. Til sist vil jeg bare legge til at det er jo kjempe fint å arve sete. Men ha i betrakning at seter eldes med tiden. Et sete skal aller helst ikke lenger brukes om det er eldre enn 6 år, dette skyldes blant annet av at plastingen i sete blir sprøtt, samt den støtabsorberende isoporeren morkner, pluss andre tekniske årsaker. Det forsåkes f.eks av sollys, varme, kulde osv. Har du spørs er tryggtrafikk.no en side du kan få svar på de alle fleste spørsmålene dine. Men til siste en oppsummering, JA, sete kan brukes i begge bilene, med eller uten base. MEN, vær nøye og bruk tiden du trenger til å feste sete skikkelig dersom du skal bruke bilens 3punktsele. Feilmontering er den største trusselen om uhellet er ute, gå gjerne innom din lokale barneting som forhandler sete du skal bruke. De hjelper deg mest sannsynnelig med glede;) Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for oppklarende svar, Tilletulla!

Setet vi arver er kun ett år gammel og brukt i ca et halvt år, så jeg føler meg trygg på at det fungerer slik det skal (arver det også av "skikkelige folk").

Dette med om det er Rômer er jeg ikke sikker på. Det er enten denne

http://barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/britax-baby-safe-plus.html?manufacturer_id=15

eller denne

http://barnashus.no/nettbutikk/detaljer/bilstoler/britax-baby-safe-plus-shr.html?manufacturer_id=15

Tusen takk for tips om base til bilen uten isofix. Det skal vi uten tvil investere i! De hadde det på Barnas Hus så jeg. Jeg skal stikke innom Barnas Hus en dag og spørre de ut litt mer om det her. Lurer litt på om isofixbasen som selges sammen med Britaxsetene kan brukes sammen med seter av andre merker også. Om vi må kjøpe nye baser om setet vi kjøper når barnet blir større er av et annet merke liksom. Får skrive ned alt jeg lurer på før jeg drar innom :)

Igjen, takk for svar :)

Skrevet

Bare hyggelig;) dere gjør nok lurt i å kjøpe en base som passer til hver av bilene, det er også mye mindre tidkrevende og faren for feilmontering på base er så og si umulig, så da sikrer dere på alle måter;) pluss at setet er jo veldig lett å flytte mellom bilene, dersom man har base klart tiil bruk;) ang base på sete nr 2. So går fra 9-18 kg har som regel fastmontert base under sete. Det er fordi man ikke lenger bærer et sete nr 2. Det blir altfor tung. Babysete er med bøyle fordi det er tilegnet å bære, sete nr 2 er ment å være fastmontert. Sete 2 får du også med både belteføring eller isofix. I deres tilfelle kan det kansje være aktuelt å kjøpe en i hver bil, etterhvert begynner barnet i barnehage også, og da er det greit å slippe å være avhengig av å bytte sete. Tilbake til spørsmålet ditt finnes det ingen universal base, hver merke/fabrikk har egen base til sitt babysete. Forutenom maxi cosi Pebble, som er helt nytt på markedet, har kommet med familyfix som er en base tilegnet for sete 1 og 2. Men det setet blir jo ikke aktuelt for dere uansett, siden dere arver. Det er IKKE noe problem å arve sete så lenge man kjenner folket og de går god får at det ikke har vært utsatt for kollisjon eller harde støt. Slikt kan man ikke sikre seg for gjennom finn.no f.eks! Barnashus er godt kurset, så er absolutt en god kilde for riktig informasjon;)

Skrevet

Du er virkelig min nye bilseteguru altså! ;)

Det er så greit å vite littegrann før jeg skal på Barnas Hus og spørre en masse spørsmål, så virker jeg ihvertfall ikke like grønn som jeg er! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...