Gå til innhold

Er vi urimelige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min som blir 5 år i høst skal en uke alene på ferie med besteforeldrene sine. De bor på østlandet, vi på veslandet og vi ser ikke hverandre så ofte, så dette er helt greit. Vi kommer etter en uke senere og skal være på østlandet en stund før vi alle drar hjem igjen.

Problemet er mine besteforeldre, allså min datters oldeforeldre. De er i 60 årene og er "unge og spreke" til oldeforledre å være. Datteren min har vært mye hos dem fra hun var liten, og de passer også et av mine søskenbarn som er på hennes alder. De har vel mye fungert som besteforeldre for datteren min siden begge mine foreldre jobber mye, reiser osv.

Jeg synes at det er kjempe flott at oldeforeldrene har stilt mye opp for oss og datteren vår når det gjelder barnepass osv, men vi har kranglet en del om grenser, spesielt med min mormor. Jeg føler meg ofte overstyrt som forelder når datteren min har vært der, og hun kommer veldig ofte hjem sur og tverr. regler som vi har teller liksom ikke når hun er hos de, og de viser liten eller ingen respekt for oss som foreldre. Dette smitter jo over på jenta vår. Vi har hatt flere store krangler om dette, og mormor har flere ganger indirekte kalt meg for en dårlig mor. Etterpå unnskylder hun seg, men ikke fordi hun har sagt noe stygt til meg, men fordi JEG misforstår det hun sier. Hun kan rett og slett ikke ta til seg noen form for kritikk, og det ender alltid opp med at vi ikke snakker sammen på en stund.

Har prøvd å snakke med mamma om dette siden jeg har forstått at hun hadde det på samme måte da jeg var liten, men hun sier bare at det er bare sånn mormor er, og at å starte konflikter ikke hjelper.

Kan jo også legge til at de bare er sånn med enkelte av barnebarna og oldebarna. Jeg har både søsken, søskenbarn og et barn til selv som mormor og morfar langt i fra er like interessert i.

Poenget med hele denne regla er iallefall at datteren vår de siste månedene har fått lov til å være med mine besteforeldre og mitt søskenbarn på hytta deres på sørlandet. det har vært snakk om en helg innimellom og jeg tviler som sagt ikke på at hun har det bra når hun er med dem. Men som jeg nevnte i begynnelsen i innlegget så skal hun allså alene til besteforeldrene på østlandet en hel uke, for første gang nå i sommer. Mormor og morfar skal passe søskenbarnet mitt en uke, og vil gjerne har datteren min med også, til hytta på sørlandet. Problemet er at det er to uker før hun reiser til østlandet, og det er bare en uke imellom de to reisene. Jeg har prøvd å forklare min mormor at jeg synes at det er litt lenge, og om de ikke kan reise en helg i stede, men nå er hun dødelig fornærmet, og mener at vi ødelegger hele ferien. Både for dem, søskenbarnet mitt og for datteren min. De har visst lovet dem dette lenge, uten at jeg har hørt et kvekk om det før. Mormor mente at det lå "noe bak" denne besluttningen, noe det ikke gjør annet en at jeg synes at det blir lenge å være borte fra oss, både for hennes og vår del med to turer så tett. Mormor sa tilog med at hun synes det var rart at min manns foreldre fikk ta jenta med en uke, men ikke de? Hun vet jo at besteforeldrene ser henne kjempe sjeldent, og at dette har vært planen en god stund. Synes den var utrolig frekk å komme med..

Jeg til nå ikke holdt igjen når de spør om å få ha med seg datteren min noe sted, nettopp på grunn av at hun har det så fint der. Jeg har holdt ut med å få en trassig unge tilbake, og allslags frekke kommentarer. Men nå begynner jeg å få nok, og jeg lurer på om det er lurt at hun er der så ofte. Spesielt nå når mormor viser så lite innsikt og forståelse for dette med sommerferien. De har bare tatt det for gitt at de bare kunne ta henne med seg, og det syens jeg ikke er greit.

Ble fryktelig langt det her nå men..

Lurer på om det er vi som er urimelige? Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At de har andre regler hos seg enn dere har hjemme, er i mine øyne uproblematisk. Barn skjønner at det er sånn ett sted, og sånn et annet.

At barn er trassige når de kommer hjem etter å ha vært borte er ganske vanlig. Min mor hadde vår 4-åring nesten en uke, og med en gang mor (jeg) kom begynte hun å grine og sutre. Ganske vanlig og kjent fenomen.

At du ikke vil hun skal være med din mormor 1 uke så tett opptil en uke med din mor, har jeg forståelse for. Er det ikke bare å si nei, det passer litt dårlig med en hel uke, når hun skal være borte 1 uke så snart etter. Ferdig med det. Hun kan vel bli så snurt hun vil?

Skrevet

Forslag til løsning uten å ta stilling til hvem som har rett og hvem som tar feil:

Besteforeldrene tar med seg de andre ungene den uka de har planlakt. Dere kjører jenta deres dit den dagen dere synes er OK og henter henne igjen når dere synes hun skal hjem.

Skrevet

Hedde jeg bestemt meg for og ha detteren min hjemme før hun skulle bort en uke og ville dette, så hadde jeg hatt henne hjemme.

Skjønner godt at du synes hun blir litt mye borte hvis hun skal en uke hit og en uke dit.. Nej kos deg hjemme med henne å ikke bry deg, det er din datter.

Skrevet

Hva med å spørre datteren din hva hun har lyst til?

Skrevet

Takk for svar:)

Jeg har egentlig ingen problemer med en snurt mormor, men hun er overbevist om at det ligger noe bak, allså at vi ikke VIL at de skal ha henne med. Dette stemmer jo i utgangspunktet ikke. Hun kommer til å være rasende LENGE. Jeg har sagt at de kan reise med søskenbarnet mitt, og at vi kan ordne det sånn at hun kommer og er et par dager. men det er visst ikke godt nok. De mener at jeg ødelegger for søskenbarnet mitt (som er 8) og at det ikke er vits at de reiser ned uten min datter. Ingen av de andre barnebarna skal være med, de er for store nå.

Jeg skjønner også at det er greit at det er andre regler der, men når hun skal være der såpass ofte så synes jeg det er greit at de følger noen basic regler iallefall. Fks så nektet datteren min en lang periode å spise selv hjemme, fordi oldemor matet henne. Dette tiltross for at jeg sa at de måtte slutte å mate henne, hun er i fult stand til å spise selv. En annen periode skulle hun ha belønning i form av godteri hver gang hun tok en BIT av brødskiva. Det blir litt problematisk når hun er der en del.

Hun vil jo selvsagt dra selv (uten at jeg har spurt) Hun har det jo fint der, all oppmerksomhet hele tiden og får stort sett det hun peker på..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...