lengter daler ned i skjul... Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 minsten her blir 2 år i september, merker at han blir mere og mere glad i smokken. Hadde egentlig vært greit å slippe den. Men jeg ser jo at han liksom får slappet av når han får den. Han er en veldig aktiv gutt, finner på mye rart, hehe. når han kommer hjem fra barnehagen på ettermiddagen så er han veldig sliten, han får liksom ikke satt seg og slappa av før han får smokken, da ser du bare at han liksom synker sammen i sofaen og koser seg. Blir liksom salig i blikket og sier mmmm ) så dete r vandskelig å ta denf ra han. Jeg bare lurer på hva som er best. storebror blir 3 neste mnd og han sluttet med smokk i mars, det var en tøff uke med lite soving, men han kunne jeg forklare for og prate om det, minste tror jeg ikke skjønner så mye av det, han vil vel bare oppleve at jeg tar noe kos fra han uten at han skjønner grunnen, vil han oppleve det som en straff?
Gjest Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Har samme "problemet" her, gutten min er 28 mnd og har blitt mer og mer glad i smokken. Jeg har bare roet meg med at han skal få lov å ha den til han blir rundt 3 år, da skjønner de litt mer, og den blir ikke bare revet bort fra han uten at han kan forstå hvorfor. Han bruker den kun hjemme når han er sliten og når han sover, også har jeg alltid med når vi skal avgårde i nødtilfeller.... (trass - smokk - somregel greit)
FruTB Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Han er jo veldig liten enda - kan han ikke få han den en stund til? Det er jo mange barn som bruker smokk til de er både 3 og 4 år... Her sluttet Bo av seg selv da han var 14 mnd, og nå - 6 mnd senere - prøver jeg enda å få han til å ta den igjen. Smokken gjorde alt så mye lettere; både soving, bilkjøring, sykdom, savn, osv. Når de er så små så kan smokken være med på å balansere følelsene litt. Jo eldre de blir jo mindre behov har de for tryggheten smokken gir. Så jeg ville nok ventet litt
lengter daler ned i skjul... Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2010 Takk for svar! Ja han er jo liten, jeg lar han nok fortsette med smokken en stund til. Er lettere når man kan forklare det for dem.
2søtesmåh Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Jeg hørte om en far som gikk så lei av smukkebarn at han endte opp med å spikre de fast i veggen ute i gangen. I akkurat passe ståhøyde for barna..SÅ fikk de lov til å sutte åp smuken, men bare akkurat der..De brukte den, men gikk "Lei" etterhvert, og da var det bare og fjerne smukkene uten mere om og men ) SPikerhullene får man ta et oppgjør med i ettertid. Har ikke prøvd det selv, men vurderer det når poden blir 3. Om han ikke slutter før. Vi holder på og trappe ned bruken, men han er så mye foskjøla at vi ikke har hatt hjerte tl å ta den fra ham....Og det hjelper på en sår hals, kan det se ut til, kan nestne ikke gi halspastiller for halsen heller
Abracadabra Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 vår gutt var helt utrolig glad i smokken, urk...vi forsøkte et par gg, men til slutt ventet vi til han var litt over tre år. da var han som dere nevner stor nok til å kunne snakkes med jeg fikk et tips av en barndomsvenninne i usa som også hadde smokkoholiker, hun klippet et liiiite hull i hver smokketut, og sa til sønnen at han hadde slitt dem ut. helt smertefritt, sa hun. jeg hadde mine tvil, men her også - en uke, helt smertefritt! trodde ikke mine egne øyne... hver gang han fikk en 'utslitt' smokk i munnen, tok han den ut, kikket på den, satte den inn igjen, og så litt misfornøyd ut men sa ingenting. får jo ikke suge på dem skikkelig når det er hull - luften bare går gjennom!!! så snakket vi jo hele tiden om at nei, vi kjøper ikke nye, du får bruke disse // men du er jo så stor nå, du skal ikke bare slutte da? og det gjorde han. helt av seg selv, egen fri vilje, ikke en tåre. jeg er fremdeles målløs, trodde aldri det skulle gå... nå virker vel ikke dette på alle unger da, men jeg ville fortelle...!!!
Rebekka og tre vidundere Skrevet 30. juni 2010 #8 Skrevet 30. juni 2010 Jenten vår sluttet da hun var 22 mnd. Hun var for liten til å forstå noe, så jeg sa vi hadde mistet den. Det var ingen gråt, hun brukte bare litt lengre tid på innsovningen de to første nettene. Minstegutten vår er nå 2 år og 4 mnd. Forrige helg bestemte vi ( mor og far) oss for å slutte. Vi hadde vært på hyttetur, og da vi kom hjem, sa vi at vi hadde glemt smokken. Hele forrige uke var strevsom. Han brukte 1-2 timer på å sovne (ibhg gikk det heldigvis fint) hos oss. Om natten kunne ha begynne å grine, men sovnet fort igjen. Dessverre så våknet han tidligere enn normalt. Før pleide han gjerne å våkne i 6 tiden, så fikk han smokk og sovnet igjen en time eller to. Da vi sluttet med smokken, sovnet han ikke inn igjen, noe som resulterte i mye mindre søvn hver natt. Det ble også helt slutt på kos. Hadde plutselig ikke ro til å ligge i sengen med oss, slappe av på sofaen eller noe. Og så skjedde det forunderlige i går. Vi trodde vi hadde gjemt alle smokkene, men plutselig lå han i sengen i går og sov med smokk i munnen. Han må ha funnet den bak sengen eller noe. Så nå ble vi litt myke om hjertet og har bestemt at han skal få ha smokken litt til -men bare når han skal sove. Jeg syntes egentlig ikke han var moden for å slutte nå. Enten må man ta den når de er så små at de ikke forstår noe, eller så et det nok best å slutte når de er klar selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå