Gå til innhold

Noen med lavt stoffskifte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når i livet oppdaget du det?

Hvor lang tid gikk det før medisinene og eventuelt energien kom tilbake?

Jeg har tatt stoffskifteprøver nå og venter på svaret.. 2 år siden fødselen og jeg har vært syk helt siden da. Utslitt og helt borte i hodet. Ammet bare noen måneder. Først skyldte alle på ammetåke osv.

Men jeg blir bare sykere og sykere. Er helt utslitt når jeg våkner om morgenen, har vondt i hodet, er pløsete i ansiktet, hoven i kroppen, har mistet store deler av hukommelsen og føles som jeg er veldig syk. Har tørr hud, iskalde ben, svetter og fryser om hverandre dagen lang, kroppen klarer ikke å regulere temperaturen, har sinneutbrudd dagen lang. Er helt umulig å være i hus med meg, klikker for hver minste ting.

Har tatt andre prøver og finner ikke noe på blodprøver. Er redd jeg må leve sånn resten av livet.

Høres det ut som stoffskiftesykdom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, høres ut som stoffskifte.

Jeg fikk lavt stoffskifte i voksen alder. Medisinene ga meg først en opptur, og så datt det sammen igjen. Har vel tatt ca. 2 år å føle meg som folk igjen. Sliter enda litt med surr i hodet, men fikk liothyronin i tillegg og det hjalp litt. Hvor lenge man går ubehandlet har mye å si for hvor raskt man føler seg bra. Noen blir aldri helt friske igjen.

Å forstå gangen i det kan nok være viktig. Om stoffskiftet er lavt vil binyrene jobbe på høygir, og det gir samme funksjon som når du er under stress. Altså øker kortisolproduksjonen, hvilket også påvirker kroppen til å frigi blodsukker, og da øker insulinet. Evig runddans til man finner balansen igjen. Men det er også med på å gi en denne hangover følelsen. Om man kompanserer med høyglykemisk mat som jo egentlig er det kroppen ber om, så blir det egentlig enda værre.

Det er litt der sinnet nok kommer inn, i tillegg til at du er sliten. Så et lavkarbokosthold er å anbefale nå.

Aller viktigst er vel uansett en diagnose. Når man vet at det er en grunn til at man er sliten hele tiden er det lettere å forholde seg til enn å føle seg lat.

Unngå for all del å begynne med hardtrening de første månedene, da dette og stresser binyrene (selv om du føler deg bedre). Det kan sende immunforsvaret i kjelleren da det tar litt tid å stabilisere dette igjen.

Det er de beste rådene jeg har å gi.

Lykke til :-)

Skrevet

Ja, høres ut som lavt stoffskifte.

Jeg synes hun som har svart deg først har sagt veldig mye fornuftig, les svaret hennes nøye :)

Skrevet

Lavkarbokosthold og evt alternativ behandling kan hjelpe :)

Prøv!!

Skrevet

Hei:) Jeg har også lavt stoffskifte.. Jeg har det kronisk, altså, jeg må gå på tbl resten av livet.

MEN i ditt tilfelle KAN det være at du slipper det:) Det er noe som heter "forbigående" lavt stoffskifte, og det kommer ofte ift graviditet.

Så håper de finner ut av det!

OM IKKE, ville jeg foreslått å bli utredet for ME. Det fikk jeg beskjed om hvertfall. "Hvis ikke du får utslag på blodprøvene (ifht Lavt stoffskifte), så kan det være ME".

Good luck!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...