nove Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Hei dere treningsmammaer. Er gravid med nr 3 ( 16 uker på vei ) og trener 4-6 ganger i uken. Jeg bruker samme maxpuls som før jeg ble gravid som utgangspunkt når jeg trener, men går så klart ikke like høyt når det gjelder prosent av maxpulsen som før gravid. Prøver å holde meg sånn på 80-85% av maxpuls som pulsstopp, problemet er at jeg nå plutselig sliter med å komme så høyt. Forandrer maxpulsen seg når man er gravid? Tenker at man plutselig får mer blod i kroppen og hjertet må jobbe annerledes.... Kan jo hende at man bare rett og slett er litt sliten så det bare er vanskelig å gi det siste lille.
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Hei! Hos meg er det motsatt, pulsen stiger mye raskere enn ellers. Jeg forsøker å holde meg under 150 slag i minuttet som er anbefalt. Ellers tror jeg at så lenge ikke man føler ubehag av noe slag har babyen det bra også ) Hilsen meg på vei til trening )
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 30. juni 2010 #3 Skrevet 30. juni 2010 Glemte å skrive at jeg er 29 uker på vei )
nove Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2010 Men blir ikke dette med puls 150 litt feil med tanke på at maxpuls og puls forøvrig er individulet for oss alle? HI
Dette er lykken på jord! Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Det går ikke an å gå utifra 150 slag, skjønner heller ikke hvordan det kan være anbefalt alle og enhver. Makspulsen er individuell. Hvis du har trent mye før, så kjenner du kanskje kroppen din såpass at du føler når du beveger deg mot anaerob terskel (ca 85%). Jeg ville holdt meg til følelsen, og ikke brukt pulsklokka så mye nå i svangerskapet. Dagsform spiller mye inn nå, og den bør være avgjørende for hvor mye du presser deg. Så flink du er som trener! Blir så glad når jeg leser sånt! Hilsen spinninginstruktør og faglærer i idrett og kroppsøving.
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 30. juni 2010 #6 Skrevet 30. juni 2010 Klart at maxpuls er individuelt, men er mange som ikke har målt sin egen maxpuls. Dette gjelder selv erfarne som har trent i mange år som meg selv. Jeg er utdannet innen trening og har jobbet innen feltet de siste 15 årene og synes at 150 slag per minutt er retningsgivende dersom en ikke har målt sin egen maxpuls. Det beste for kroppen i et svangerskap og for babyen i magen er moderat trening uansett om du er toppidrettsutøver eller nybegynner ) Hard trening kan man drive hele livet utenom akkurat de 9 månedene man bærer fram et barn. Ha en fin dag og god trening!
Makko med to små gutter Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Jeg var med i en treningsgruppe under sist svangerskap... Vi fikk beskjed om å holde oss under 70-75% baby'n har vist ikke bra av mer...
nove Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 30. juni 2010 1000 takk for mange gode tilbakemeldinger :-) Da vet jeg sånn ca hvor i landet jeg ligger. Er nok det jeg vil si er godt trent og har trent begge de foregående svangerskapene... er nok bare enda mer ivrig denne gangen... HI
Dette er lykken på jord! Skrevet 30. juni 2010 #9 Skrevet 30. juni 2010 Hvis man ikke vet sin egen makspuls, kan man regne ut fra den aldersrelaterte. Litt avhengig av hvem modell du bruker, men vi går utifra Kvinner: 226 minus alder = makspuls Menn: 220 minus alder = makspuls Å gå utifra 150 kun fordi du ikke vet din personlige makspuls blir helt feil nettopp med tanke på alder og kjønn. En mann på 65 år vil ha en helt annen makspuls enn ei jente på 20 år.
fjelltur Skrevet 30. juni 2010 #10 Skrevet 30. juni 2010 "En mann på 65 år vil ha en helt annen makspuls enn ei jente på 20 år. " - Ikkje for å vera frekk, men: Det er vel kanskje ikkje så mange gravide menn på 65 år?
nove Skrevet 1. juli 2010 Forfatter #11 Skrevet 1. juli 2010 Ha, ha, det skulle ha tatt seg ut med en gravid mann på 65 :-)))) Gikk en film over netthinnen her nå!!!
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 1. juli 2010 #12 Skrevet 1. juli 2010 Hei igjen! Når jeg anbefaler ca. 150 i puls som en grunnregel er det med tanke på gravide som ikke har fått målt sin maxpuls, ikke eldre menn over 60.
beggeto Skrevet 1. juli 2010 #13 Skrevet 1. juli 2010 Det skjønner jeg ikke helt. Om man er 30 år er 150 i puls under 80%. Trener selv med pulsklokke (men har ikke målt maxpuls så bruker beregenet maxpuls - men tror denne stemmer ganske bra for meg) Om jeg ligger på 150 i puls, altså 78% så føler jeg nesten ikke at jeg trener i det hele tatt. Først når jeg kommer opp på rundt 85% føler jeg at jeg får svetta ordentlig. Noen ganger i graviditeten har jeg vært oppå 90% men heller ikke da har jeg følt at jeg har pressa meg. Dette er først og fremst på spinning og jeg føler da en treningsglede og får et kick og ser dessverre at jeg har litt høy puls og roer da litt ned. Men jeg tror at denne gleden og det energikicket jeg får er veldig bra for meg og baby. Hadde jeg slavisk holdt meg under 150 tror jeg vi begge hadde gått glipp av mye sunn morro. Nå er ikke jeg noen ekspert men jeg tror absolutt at dette er veldig individuelt og at det er bedre å tillate seg litt høg puls dersom man trives med det enn å begrense seg hele tiden.
Makko med to små gutter Skrevet 2. juli 2010 #14 Skrevet 2. juli 2010 Hvis du ikke føler at du presser deg når du ligger på 90% av maxpuls er sjansen ganske stor for at du har en høyere max puls! Men er man godt trent, føler man ikke at man trener "skikkelig" når man ligger på 70-75%
nove Skrevet 2. juli 2010 Forfatter #15 Skrevet 2. juli 2010 Enig med Makko og lillegutt der. Hvis du ikke føler at du presser deg på 90% så har du feil maxpuls. Når jeg ikke er gravid så holder jeg på å dø ved sånn 92% ( sånn at du nesten kaster opp). Holder meg derfor til 80-85% som maks nå og tilpasser dagsformen for det går jammen meg opp og ned med den om dagen.
AmExx Skrevet 3. juli 2010 #16 Skrevet 3. juli 2010 Hormoner og blodmengde påvirker maxpulsen og hvilepulsen når vi er gravide, den påvirker også pulsen etter fødselen ei stund når man ammer! Husker jeg fikk litt bakoversveis da pulsen pluttselig var oppe i 220 på en spinningtime og jeg følte ikke jeg var i nærheten av max en gang... Dette var etter fødselen altså. Så mitt råd er; kast pulsklokka og kjenne etter hvor hardt du presser deg, pulsen er på bærtur uansett!
beggeto Skrevet 3. juli 2010 #17 Skrevet 3. juli 2010 Tja, det kan jo hende dere har rett. Men jeg syns det er utrolig stor forskjell på 90% og 95%. 95% har jeg bare såvidt toucha og da føler jeg virkelig ikke at det går an å få høyere puls. Så derfor tviler jeg på at jeg hadde klart å komme noe høgere enn det som jeg bruker som maxpuls nå. Dessuten gjelder dette som nevnt spinning. Og sykling er nok den grenen jeg er best i/klarer å presse meg mest i. Om jeg jogger med 85% er jeg mer sliten enn når jeg sykler med 90%. Så derfor trodde jeg kanskje at jeg hadde ganske riktig maxpuls. Vil gjerne ha tilbakemelding på dette siden jeg gjerne vil vite hva min maxpuls er (uten å måle den hehe)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå