AnonymeAnine Skrevet 30. juni 2010 #1 Skrevet 30. juni 2010 Jeg har en fireåring som er veldig treg om morgenen. Hvordan kan jeg få ham til å kle på seg selv? Han får alltid beskjed om å ta på seg klærne jeg legger frem til ham men han bare ignorerer beskjeden og etterhvert som tiden går blir jo mammaen mer og mer frustrert og stresset og så ender det som regel med at mammaen kler på ham. Har noen gode råd????
Gulosten™ Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Hoho! Ikke meningen å le, men den situasjonen er nøyaktig lik en situasjon jeg hørte om på et kurs en gang. Mamma tar fram en haug med klær og gir til 5-åringen. "Nå må du kle på deg" sier hun. 5-åringen drar strømpebuksa over hodet. "Nei nå MÅ du kle på deg, skynd deg litt da", sier mamma mens hun løper mellom badet og kjøkkenet. 5-åringen tar sokkene på hendene. "Ikke tull da, nå kler du på deg, vi har dårlig tid!" roper mamma. 5-åringen kler ikke på seg, og det ender med at mamma i frustrasjon drar ungen på fanget og kler på ham. Vi ble "instruert" i å gi barnet sokker og si: "Her, ta sokkene på føttene dine!" "Se, her er t-skjorta, klarer du å dra den over hodet selv? Si fra hvis du trenger hjelp!" "Her er buksa, får du den på deg eller skal jeg hjelpe deg?" Skjønte du tegninga?
AnonymeAnine Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2010 Jeg ler, jeg også, for det er jo akkurat sånn jeg og faren er! Og så vet man at man ikke skal mase sånn, men man er liksom bare fokusert på å komme ut av døra og ut i hverdagen. I morges gav jeg ham faktisk t-skjorten og sa at han skulle ta den på - men han gjorde det ikke. Han synes nok vi maser for det jeg synes virker som en evighet er jo ikke en evighet for en fireåring. I morgen skal jeg prøve igjen... Å ikke miste tålmidigheten...
Mandalas Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Vi brukte belønningsskjema for at de skulle kle på seg selv. Egentlig for eldste sin del, som har mild autisme, men minste på fire år ble også inspirert. Vi laget en liten slags stige med syv steg. Så fikk de klistre på hvert sitt bilde for hver dag de kledde på seg selv. Når de hadde alle syv, dro vi til lekeland, på picnic etc. Evt kan man begynne med feks bare buksa og trusene om det blir for mye med alt på en gang, og ha mindre belønninger. Vi trengte bare gjøre dette i to uker, så gikk alt automatisk etter det, og de forventet ikke belønninger mer når det begynte å gå på automatikk. Om de er veldig trøtte en dag nå kan de spørre om jeg kan hjelpe dem siden de alltid gjør det selv. Da gjør jeg det, for å vise at når de er så flinke mesteparten av dagene så hjelper jeg gjerne iblant Så utrolig mye bedre morgenene har blitt nå når jeg slipper å mase på, og til slutt kle på to ganske store barn.
AnonymeAnine Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 30. juni 2010 Så bra. Det hadde jeg ikke tenkt på engang... "Selvsagt" er han flink til å kle på seg selv i helgene, når vi har all verdens tid:-) Jeg får gjøre innkjøp av klistremerker i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå