Gå til innhold

Kom inn på skole :-) Støtter Nav dette mon tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått studieplass på en make up/styling skole 2010-11.. Og den er godkjent som fagskole av statenslånekasse, jeg må betale 98.000 kr for skolen selv, så lurer på om jeg som mottar OS vil også fortsette å motta OS om jeg går på denne skolen? Gikk på universitetet ifjor og mottok OS/ barnet mitt er fylt 3 år.

:-) Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler sterkt på at Nav dekker en make up skole da det er jo meningen at man skal få seg jobb i etterkant og det er meget vanskelig arbeidsmarked for make up artister med mindre du har store planer om og få deg en stor karriere!:-)

Hadde det enda vært som helsefagarbeider hadde de nok vært mer positive til og hjelpe deg, da det er faktisk et yrke man har muligheten til og skaffe seg jobb!

Men du må jo bare høre med dem om de kan bidra med støtte, er uansett etter min mening galskap og ta opp studielån på så mye penger fordi du vil ta en make up utdanning!

Dessuten kommer alle inn på slike skoler!

Skrevet

Les spørsmålet en gang til du!

Jeg vet ikke svaret siden jeg aldri har mottatt OS, men kan ikke skjønne hvorfor de skal stoppe utbetalingene mens du går på skole. Du vil fremdeles ikke ha noen inntekt, så da bør du vel ha krav på fortsatt OS?

Skrevet

Hei!

Takk for svar men jeg spurte ikke etter deres mening her ang mitt studievalg og det er ikke riktig anser jeg at jeg skl forklare dere hvorfor jeg velger å bli make up artist, om det mener det er dårlig valg er det en åsikt.. :-)

Siden skolen er godkjent må da vel studiet mitt bli godkjent av nav?

Skrevet

Jeg skulle begynne på BI når jeg går på dagpenger. Skulle ta kveldskurs og være arbeissøker på dagtid, men dette godkjente de ikke. Tviler på at de godkjenner Make-up da.....Er vel lettere å få jobb etter Bi enn et make-up kurs.....

Skrevet

Ja så du mener da jeg skal begynne på BI?

skjønner ikke hva holdning folk har til make up artister jeg..

Skrevet

Er ikke et spørsmål om hva folk synes eller ikke synes om studievalget ditt. Dette er saksbehandlermat. Utdanningen skal være nødvendig for at du skal bli selvforsørgende, så jeg regner med at de ser på hvilke jobbmuligheter studiet gir, - du bør ta en prat med dem, for å legge fram en plan. Har du ingen plan er jeg usikker på om du får dekket noe. Da må du nok ta opp studielån som så mange andre.

Her er fra nav.no:

Utdanningsstønad

Du kan få utdanningsstønad når du tar nødvendig utdanning eller opplæring. Utdanningsstønad gis bare i tidsrom der du har rett til overgangsstønad

Hvem kan få utdanningsstønad?

Du få utdanningsstønad dersom du trenger utdanning for å bli i stand til å forsørge deg selv ved eget arbeid. Utdanningsstønad kan gis både til yrkesutdanning og til allmennutdanning, dersom det er nødvendig.

Hvor lenge kan du få utdanningsstønad?

Du kan maksimalt få utdanningsstønad til tre års utdanning på full tid. Dersom du tar deltidsutdanning, kan perioden utvides. Du kan få støtte til nødvendig allmennutdanning i tillegg til de tre årene. Du kan likevel ikke få utdanningsstønad når du har oppnådd yrkeskompetanse. Utdanningsstønad gis bare i tidsrom der du har rett til overgangsstønad.

Hva kan du få?

Stønaden skal dekke utgifter til skolepenger, skolemateriell, reiser osv. Du kan også få stønad til dekning av ekstra boutgifter og flytteutgifter i forbindelse med utdanningen. Du kan lese mer om dekning av utgifter i Forskrift om utdanningsstønad under Regelverk i høyremenyen.

Utdanningsstønad er en skattefri ytelse.

Skrevet

til 10:31

Dagpenger er annet regelverk enn OS. Jeg kjenner ikke reglene på OS, men som HI skriver mottok hun fortsatt OS mens hun studerte.

Når man går på dagpenger har man ikke krav på dagpenger når man studerer, fordi man skal bruke all tid på å skaffe seg jobb. Vil man studere når man er arbeidsledig kan man ta opp studielån som alle andre studenter.

Skrevet

Man skal også være tilgjengelig for all type jobb når man mottar dagpenger, og det er ofte ikke kompatibelt med studier. Her er regelverket helt klinkende klart. Og tydeligvis annerledes enn for OS.

Skrevet

om du ikek har utdannin og er ferdig om ett år så vil jeg tro du kan få os ett år til, det er vel sånn at man kan motta os i 2 år utover 3 års perioden når man studerer.

det blir en vurderingssak hos nav om du får utdanningsstønad, og du får uansett ikke dekket 98 000, høyeste sats er vel 54 000 for fulltidsstudiet tror jeg. men da må det også være slik at det er relevant studie som gir jobb og at du har null utdannelse fra før.

jeg får dekket mitt deltidsstudie som også går på egenpleie utdannelse med 23 000 i året, og resten betaler jeg med studielån :) men har ingen utdannelse fra før og får ett yrke hvor jeg garantert finner jobb evt kan starte noe eget!

masse lykke til, make up artister har det kjempe gøy og det er mange veier å gå i yrkeslivet med den utdannelsen :)))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...