Gå til innhold

Les dette alle mammaer som vil unngå kveling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min var på kurs i livredding av små barn igår og tenkte bare jeg skulle nevne et par ting han lærte.

De fleste kvelingsulykker er forårsaket av pølsebiter. De er runde og passer veldig fint inn i luftrøret på små barn, og fordi de er mye også setter de seg fast som en propp og er vanskelige å få ut. Derfor, hvis dere lager pølse til barna deres, skjær pølsa opp i små avlange biter.

Andre ting som bør skjæres opp er druer og kjøttbiter. Peanutter bør unngås.

Ballonger er også farlig for små barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for tips. Skal skrives opp!

Skrevet

sånt man ikke nødvendigvis tenker over...takk for påminnelsen!

Skrevet

Fordi de er myke, ikke mye. Beklager...

Skrevet

Takk for nyttig informasjon, skal jeg huske.

Skrevet

Huff ja,pølser er det verste som finns... Mitt søskenbarn var døden nær av en pølsebit som satt fast i halsen:S

Pølse,boller og eplebit skal man være obs på.

Skrevet

Det aller verste er dog ketsjupkorken til Idun, den passer perfekt som en tropp i pusterøret, og kommer den dit får du den ikke ut igjen fordi den er formet som en T. Rart de ikke sa det på livredningskurset.

Her blir alle ketsjupkorker fra IDun kastet før de kommer inn i huset.

Skrevet

Stemmer det, eple ble også nevnt. Og gulrot

Skrevet

Jeg deler pølsene i 4 på langs... I fire tynne strimler. Hun er 18 måneder. Holder det? Man bør kanskje gjøre det til større barn også, var jo en 5 - åring som døde etter pølsefest i barnehagen for noen år siden. Huff

Før har jeg kuttet dem i bitte bitte små biter, men følte det ble litt voldsomt.

Skrevet

Jeg lagde pasta med pølse da han kom hjem fra jobb igår. Han gikk rett bort og skjærte pølsebitene i 4 "kakestykker". Tror det holder ja.

Pølse alene er ansvarlig for 17% av alle kvelingsulykker. Det er ganske mye for en matsort. En kamerat av meg hadde en pasient(et barn) som døde etter å få en drue i luftrøret for noen år siden. Jeg skjærer alltid drunene i 4, etter å ha hørt dette, men har ikke tenkt på pølser før.

Skrevet

Jeg deler druene i to. Nå blir det 4. Akkurat som jeg ikke har nok angs fra før... hehe. Håper de gjør det samme i barnehagen til hun største.

Jeg serverer aldri pølser til andre sine barn. Huff....

Skrevet

ANGST skulle det stå....

Skrevet

Leste et amerikansk blad for noen år siden (Martha Stewart). Der hadde de en reklame for noen gode pølser, og nederst på siden var det en advarsel (slik som på røykpakka nesten) om at pølser ikke burde gis til barn under 5 år. Fikk litt sjokk og syntes det var veldig amerikansk og "skremme-jeg-er-redd-for-alt-advarsel", men så søkte jeg litt på nettet og ble ennå mer sjokkert da jeg så alle kvelningsulykkene forårsaket av pølse hos barn.

Rart de ikke kan opplyse om slike ting når man får barn, greit med en liten brosjyre om ting som er farlig i hvert alderstrinn. Peanøtter vet jo de fleste er farlig, men eplebiter. Det har jeg aldri tenkt over i hvert fall.

Når jeg fikk min første var det heller ingen som noen gang sa til meg at honning var farlig under ett år. Fant det ut helt tilfeldig jeg, men heldigvis hadde jeg aldri gitt dette da.

a

Skrevet

Jeg vet ikke hvor lenge man bør gjøre det, men jeg vet at den 5-åringen som døde i en barnehage for 2-3år siden hadde problemer med å spise. Jeg husker ikke helt hvordan det var (snakket med en som kjente noen som kjente foreldrene hennes...), men jeg tror hun var multihandicapet. Hun hadde hvertfall store problemer med å spise og det var vurdert om hun skulle ha sonde fordi det var vanskelig for henne å spise og hvertfall få ting som satte seg fast opp igjen.

Veldig tragisk at hun døde på den måten, men etter det jeg ble fortalt, så visste de at hun ikke ville bli så gammel pga alle problemene hun hadde.

Skrevet

Bra innlegg og en viktig påminnelse.

Særlig det med druer...Pleier å dele de i 2, men bør nok kutte de opp i mindre biter...

Pølser har jeg hørt, og de kutter jeg opp i små biter. Å skjære de på langs var smart!

Jeg har også hørt at vafler også er skyld i mange kvelningsulykker. Særlig hvis man tar litt for store biter. De "sveller" jo opp i munnen...

Skrevet

Supert med en sånn tråd. Vil ikke miste det kjæreste vi har. Jeg er bekymret hele tiden. Trist med den 5 - åringen da. Men da er det kanskje ikke vanlig at 5 - åringer kveles av pølse da. Eller bør vi dele i 4 til de store å?

Skrevet

De fleste kvelingsulykker er visst med barn under 5 år. Hun som ledet kurset er barnelege og spesialist i akuttmedisin så hun har dobbelt kompetanse, veldig flink. Jeg synes det var så nyttig informasjon.

Skrevet

Herregud, dette har aldri slått meg før og jeg trodde jeg var forsiktig nok!

Tusen takk for gode råd. Skulle ønske det var flere tråder som dette :)

Ha en super kveld :)

Skrevet

Var for ikke lenge info om akkurat dette her på dinbaby men bare å minnes igjen. :)

Pølsene deles på langs her i huset å men har ikke det ofte da det er usunt..

Pære er også lett å få i halsen. De er så glatte. Melon kan også være glatt.

Lar hun gnege på det med sånn spisenett eller hva det heter. Samme med eple. Tryggest.

Er ikke bare mat som er farlig for disse små. Mynter, små korker,små stein osv så mye å passe på.

Skrevet

Det er vel noe mer vanlig å putte pølser i munnen enn Idun korker da..Jeg har også hørt at ballonger er farlige. Men hvordan er de det?

Skrevet

Mat generelt er farlig for små barn, og selv voksne kan kveles av mat. Hysteriet lenge leve.

Skrevet

Hmm..99 % av de som dør av matkveling er jo barn da...Synes du virker litt blåst, det er ikke hysterisk å være forsiktig vel.

Jeg synes det er fint med sånne påminnelser jeg. Husker ei jente døde av pølsebit i halsen i fjor

Skrevet

En annen ting som de fleste småbarnsforeldre gir sine barn innimellom er most banan. Det er faktisk noe av det farligste man kan gi til små barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...