Monajenten Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 I løpet av de siste månedene har alle på jobben fått lønnsøkning utenom meg. De har ikke fått det uten videre, men de har alle gått og spurt personlig. Det tenker jeg at jeg også må gjøre, for nå er jeg ferdig utdannet og har i tillegg fått mer ansvar og flere oppgaver. Men hvordan går man egentlig fram? Jeg syns det er ekstremt ubehagelig, og aner ikke hva jeg skal si eller gjøre.
mamman til to gutter Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Jeg syns det er rart ikke sjefen har sagt noe om det av seg selv hvis du har blitt ferdig med en relevant utdannelse, da bør du sikkert ha en ny kontrakt som sier noe om de nye ansvarsområdene dine. Men når han/hun ikke har gjort det, så må du be om et møte og på det møte må du være tøff og si du vil ha en ny kontrakt hvor oppgavene dine er beskrevet riktig og at du med ferdig utdannelsen og mer ansvar fortjener å få betalt for det, så du syns du bør gå opp i lønn. Antagelig vil du få et spørsmål om hvor mye du syns du skal ha i lønn, så tenkt gjennom det på forhånd. Lykke til!
Monajenten Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2010 Takk for svar. Sjefen er litt sånn, at man får ikke sånt uten å be om det;-) Skal koste minst mulig vettu:-) Jeg trives på jobb, men en evt. fulltidsstilling der er ikke nok til å "overleve" av i lengden. Det er en av de andre som også er deltidsansatt men som også har fått lønnsøkning etter å ha bedt om det. Jeg vet hva de andre får i lønn, så der har jeg et utgangspunkt. Syns dette er vanskelig. Skal jeg bare be om et møte sånn formelt, og fortelle hva det dreier seg om? Whæææh
Monajenten Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. juni 2010 Jeg må bare legge til at jeg vet at hun er veldig fornøyd med meg, så det er ikke noe sånt som er grunnen til at jeg ikke har gått opp i lønn;-)
mamman til to gutter Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 Det kommer jo an på hvor godt forhold du har til sjefen/hvor stort arbeidssted det er. Hvis du kjenner sjefen godt, kan du jo bare si at nå som du er ferdig med utdannelsen din syns du at du fortjener å gå opp i lønn, så du kan tenke deg å snakke med henne om det, så er det litt opp til henne om dere har et "formeldt" møte eller om dere tar det mer uformelt sånn innimellom andre ting. Hvis det er et større arbeidssted og du ikke kjenner sjefen så godt, så er det sikkert lettere å ta det litt mer formeldt.
Monajenten Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 29. juni 2010 Vi er bare fire ansatte utenom sjefen så det er et lite sted. Jeg vet at de andre er klar over at jeg kommer til å spørre om det, men jeg syns likevel at det er ubehagelig å spørre foran noen andre, og det tror jeg kanskje blir litt ubehagelig for sjefen også. Og det er ikke så ofte vi er alene. Men jeg får se det an, jeg kjenner at jeg må ta det opp for nå irriterer det meg da det er snakk om ganske stor forskjell (25 kr timen)
2søtesmåh Skrevet 30. juni 2010 #7 Skrevet 30. juni 2010 Var ikke forrige lønning du fikk feriepenger da? Og du har ikke fått lønn etter du "rykket opp" en stillig? For innbiller meg at det var kort tid siden du skrev om det...Jeg ville iallefall ventet og se på neste lønnsslipp før jeg gikk og spurte......
Monajenten Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 30. juni 2010 Forrige lønn var ikke feriepenger nei. Har jobbet der i over et år men det er litt annerledes feriepengeutbetaling der. Det er ikke lenge siden jeg skrev det men jeg får ikke automatisk lønnsøkning. Må gå og be om det selv.
Monajenten Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 30. juni 2010 Hadde ikke tenkt å ta det foran de andre, så da ber jeg om et møte. Kommer heller ikke til å nevne de andres lønnsøkninger, og jeg har begrunnelsen klar sånn sett. Takk for svar:-)
Propellll ♥ Skrevet 30. juni 2010 #10 Skrevet 30. juni 2010 Jeg ville ha bedt om lønnsøkning skriftelig i et brev. Da får du stille et krav (enten med eller uten en sum) og begrunnet kravet ditt. Det er mye enklere å formulere seg skriftelig synes jeg, iallefall i en slik situasjon. Kanskje gjøre begge deler? Ta med et formelt lønnskravs-brev til møtet
Monajenten Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 30. juni 2010 Takk for tips. Er litt usikker siden de andre bare snakket med henne, men jeg får tenke over det. Det var kanskje ikke så dumt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå