moota m storebror&lillebror Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Det er jo for så vidt for sent for meg, men om det mot all håp i verden skulle skje igjen.. Storesøster på 5 år hadde vært litt ute og lekt alene idag. Som jeg har skrevet i et annet innlegg hehe, er jeg solbrent og satt full i krem før vi skulle ut. Når vi så skulle dra ser jeg at storesøster har skrapt (med en slags kost forklarer hun) på hele bilen min. Lakken er ødelagt. Masse riper og skraper. Jeg ble så sint at jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Prøvde å forklare henne at jeg var lei meg og at hun har ødelagt for mange tusen (som hun selvfølgelig ikke forstår) og at vi nå ikke kan kjøpe ny bil pga ingen vil ha min nå. Forklarte videre at hun mange ganger har fått beskjed om at man ikke rører andre sine ting, og lurte på hvorfor hun hadde gjort det. Hun sa at hun trodde jeg skulle blir glad. Så jeg sa at jeg var veldig glad i henne, og at hun var jenta mi, men at jeg var veldig lei meg og sint. Og jeg er veldig lei og sint!! Tenk om hun hadde gjort det på en ny bil, eller tenk om hun hadde gjort det på noen andres bil! At det ikke skjedde er vel det eneste lyspunktet her =(
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2010 #2 Skrevet 30. juni 2010 Er jo ikke stort annet å gjøre da enn å si at du skjønner at hun mente det godt (hun tenkte nok å "vaske" bilen for deg), men at hun aldri, aldri må gjøre sånn på noen bil igjen fordi lakken blir ødelagt.
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2010 Det har jeg gjort, mange mange ganger! Tenkte mer om det burde fulgt en slags straff eller noe!? Siden hun i utgangspunktet vet at man ikke rører andre sine ting og at de ikke har lov og røre bilen. Men heldigvis er det ikke en ny og virkelig flott bil! Og ingen straff ble gitt, men vi pratet masse om det, og jeg kommer nok til å minne henne på det noen ganger.
Ranveig R Skrevet 30. juni 2010 #4 Skrevet 30. juni 2010 Eg er imot straff til barn uansett årsak. Einaste må vere time-out dersom ein praktiserer dette, men det bør vel skje umiddelbart. Synest du har handtert situasjonen fint eg. Ein 5-åring er gamal nok til å forstå at ho har gjort noko gale, og at du blei lei deg og sint. Kan gjerne snakke om det igjen og minne ho på at ein ikkje skal gjere slikt. Eg ville nok og ha dratt fram det at ho hadde gode intensjonar, for du skulle jo berre vere snill og overraske deg. Hadde det vore guten vår som hadde gjort noko tilsvarande hadde eg (etter eg hadde fått roa meg godt ned, gjerne latt det ligge i nokre dagar) latt han få lov til å hjelpe meg å vaske bilen.. Kanskje holde på med hageslange og/eller svamp slik at han kunne gjere det godt igjen og faktisk vere litt til hjelp, det var jo det jenta di ville i utgangspunktet.
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 30. juni 2010 Ja jeg var egentlig ganske hissig så var nesten litt imponert av hvordan jeg klarte å holde roen =) Jeg får se litt hvordan vi gjør det videre, jeg blir sint og lei bare jeg ser bilen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå