Gå til innhold

Hvordan studere når man har barn, hjem og lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg valgte en lettvin løsning etter videregående, og har ikke studert annet enn et år yrkesrelatert studie. Gikk rett ut i jobb etter dette, og har i dag en godt betalt jobb.

Men jeg kjenner at jeg vil noe annet, velge en annen retning. Jeg jobber innen økonomi i dag, men vil inn i helsevesenet. Har tittet litt på å gå rett fra permisjon og ut på skole, men jeg fatter ikke hvordan vi skal få det til.

Vi har ca. 2 mill i lån, snart 2 barn og er jo avhengig av 2 inntekter. Makter jeg fulltidsjobb, deltidsstudier over 4 år og familieliv i tillegg?

Noen andre her som er studenter, men som jobber fullt ved siden av??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg jobber ikke fullt lengre, men ca 60-80%, studerer 50%.

Mannen min jobber fullt og studerer deltid.

Vi har 5 barn.

Jobb, studier og familieliv går greit, men et sosialt liv kan vi jo bare glemme :-/

Jeg kjenner mange som studerer deltid og jobber fra 60-100%, de har også barn.

Dersom du virkelig ønsker annen utdannelse bør du gå for det! Kannskje har du mulighet til å redusere stillingen noe, og så spe på med studielån?

Skrevet

Hva er det du vil studere da? Jeg kunne aldri jobbet 100 % ved siden av mine studier, ikke 50 % heller. Vi har obligatorisk undervisning fra 9-15 fire dager i uken, så kvelder/fritid og helger må brukes til lesing. Jeg er ikke typen som leser hver dag da, men tar skippertak og i eksamensperioder leser jeg mye, samtidig har vi en god del oppaver som skal leveres inn. ( studerer sosialt arbeid/sosionom, fulltid)

Jeg kunne forsåvidt hatt en jobb f.eks hver 3.helg men vil jo tilbringe tid med ungene mine også. Har en mann som tjener forholdsvis godt så vi klarer oss helt fint.

Om du tar studiene på deltid er det nok lettere å jobbe ved siden av, eller om du tar et studie med lite obligatorisk undervisning. Det kommer jo også an på hvor gamle barna dine er og om du og din mann har et godt samarbeid. Mine barn er 4 og 10 år så de begynner jo å bli litt selvstendige:) Men alt går jo om en finner den riktige løsningen, lykke til med valget!

Skrevet

Jeg har snust litt på Barnevern, men også Barnepleier. Er enda et år til det vil bli aktuelt, så har heldigvis tid til å tenke over saken.

Vi har små barn enda, dvs. ei på 2,5 og en i magen :)

Takk for svar, vi får regne litt på det :))

Skrevet

Jeg har stdert fulltid og jobbet 40-60% ved siden av og jeg har jobbet fulltid og studert deltid ved siden av. Det første er absolutt å foretrekke. Men om det lar seg gjøre å kombinere jobb og studier kommer jo helt ann på studiet du skal ta. Vi hadde ikke mye obligatorisk undervisning og jeg hadde i tillegg en svært fleksibel kontorjobb, dermed gikk det helt supert.

Skrevet

Du må finne en måte som gjør det mulig økonomisk. Jeg tror det er å brekke ryggen å jobbe fullt og studere deltid sammen med barn/fam.

Går det an å få avdragsfrihet på lånet?

Går det an å få permisjon/redusert stilling?

Studier er som regel ikke en helårsaktivitet. Kanskje du kan jobbe redusert i intensive studieperioder - som regel ca 6-8 mnd i året og så jobbe fullt ellers?

Er det andre utgifter dere kan kutte ned på?

Mat, klær, forbruksartikler osv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...