Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #1 Skrevet 29. juni 2010 Jeg har en Bmi på 37-38. Vert overvektig siden jeg blei født i grunn, fant ut jeg hadde stoffskifte som 13 åring. Og uansett kor masse jeg klarer og slanke meg, legge meg på meg alt igjen + litt til innen ett år igjen. Spiser sunt og trener masse !! Men ingenting hjelpe, og det sliter virklig i sjela og gå og tenke på "slanke slanke slanke meg" fra jeg står opp til jeg legge meg igjen. Så jeg lure på om jeg har rett til Slankeopreasjon når legen min vet jeg har slitt med overvekt siden jeg var liten, og aldri klart og tatt av. Og i tillegg en Bmi på 37-38. (er ikke sikker på hvor høg jeg er) men ikke over 165. Er ikke meir enn 22 år.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #2 Skrevet 29. juni 2010 Eg anbefaler deg å gå in på www.vektoperasjon.no der får du nok mange svar og det er masse god info der, er selv medlem og er operert for 9 mnd siden
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Er lang ventetid, og et alvorlig valg du evnt gjør. Tenk deg godt om! (Og ikke operer deg i Bodø, kan hende de lopper deg for organer..;-)
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #4 Skrevet 29. juni 2010 Siden jeg bur nær Førde sjukehus, så blir det nok der. har lest masse om det, og har bestemt meg for att dette er noe jeg komme til og gjør, om jeg får det av staten eller ikke, da får jeg bare blakke meg.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #5 Skrevet 29. juni 2010 Både meg og min samboer er slankeopererte, og ingen av oss angrer:D Men er enig med det som er sagt over her, at det er en stor avgjørelse, men er KUN du som bestemmer kva du vil;) Masse lykke til videre!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #6 Skrevet 29. juni 2010 Kjenner ei som har gjort dette. Hun har ikke angret en dag:) Men, anbefaler privat sykehus som gjør dette ofte, de andre er ikke like vant og har flere komplikasjoner i ettertid, desverre. Når det gjelder spiser sunt og trener masse,...vel det sa hun også..hun bare så ikke selv at hun spiste jævlig mye før...hun så det rett og slett ikke. For hun hadde spist jævlig mye hele livet og trodde hun var som alle andre. Nå etter operasjonen spiser hun som meg....vanlige mengder altså. Jeg kan ikke for det, men ser jeg veldig store mennesker så tenker jeg med en gang at de spiser mye, veldig mye. Er det ikke bare å innrømme dette da? De færreste har faktisk en fysisk diagnose eller lignende som unskyldning.... Sorry altså, men det var min mening...
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #7 Skrevet 29. juni 2010 Desverre er jeg ikke den overvektige som er glad i mat, jeg er motsatt, liker faktisk ikke og spise mat ! Spiser 1 skive til frokost, kansje jeg klarer og tvinge ned en yoghurt i lunsj pausen, so hjem til middag, og 2 skiver til kvelds. Så må nok skuffe deg med meningen din, for jeg spiser ikke masse. Hvordan gikk dere frem når dere sa til legen dere ville ha sånn? bare sa dere det rett ut ?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #8 Skrevet 29. juni 2010 Hold deg unna Voss Sykehus hvis du kommer så langt. Ei venninne av meg fikk komplikasjoner etter operasjon. En veldig sjelden komplikasjon. Under 2 % av alle opererte opplever den. Desverre så er samtlige under den prosenten operert på Voss......... Lykke til uansett valg og utfall (fra legebesøk o.s.v.) Er ikke noe morro når en må slite i årevis med vekta som står bom stille uansett.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #9 Skrevet 29. juni 2010 takk for alle svar. Blir nok Førde sjukehus jeg tar det på. Har hørt mye fint om dei, så er det bare 1 time fra meg. Takker for masse fine svar ! HI
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #10 Skrevet 29. juni 2010 Bare si til legen din at nok er nok. Det tar noen år å vente, og du må antageligvis gå ned 15-20 kilo på forhånd på pulver før de vil operere deg. Men dette klarer du! Skjønner godt fortvilelsen din. og ikke minst frustrasjonen over fordommene man møter på sin vei, slik som hun over her ang overspisisng. Er mange som ikke vil eller kan forestille seg hvordan det er å være stor, og som tror at det "bare" er å endre på kostholdet. Høres ut som du har bestemt deg, og jeg ønsker deg all mulig lykke til med avgjørelsen! (hva komplikasjoner angår, så er det veldig sjeldent det oppstår i forhold til hvor mange som blir operert, så ikke vær redd! det kommmer til å gå kjempefint!!!)
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #11 Skrevet 29. juni 2010 Hvordan kan en slankeoprasjon hjelpe deg om du allerede spiser som en mus? Det at magesekken blir så liten at det rett og slett ikke er plass til mye mat lenger er vel grunnen til at slankeopererte går ned i vekt? Hvis du ikke spiser mer enn du sier her kan du ikke spise mindre, så hva vil slankeoprasjonen hjelpe deg med? Har selv en kamerat/nabo som er slankeoperert. Han spiser nå littegranne mat til hvert måltid og er vel omtrent en tredjedel av hva han var før. Han angrer ikke, men han spiste mye før, noe han ikke klarer uten å bli fysisk dårlig nå. Hvis du allerede spiser så lite, skjønner jeg ikke hva du mener å kappe av mesteparten av magesekken kan hjelpe deg med..
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #12 Skrevet 29. juni 2010 Jeg vil no ikke påstå att jeg spiser som ei mus ? Jeg spiser normalt ! Sjøl om jeg er overvektig trenge jeg ikke og overspise vell ?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #13 Skrevet 29. juni 2010 Så vidt eg veit får du ein sånn operasjon om du har BMI over 40, eller om du har BMI over 35 med følge/tilleggssjukdomma. Men det kjem an på. Det e ikkje sikkert at det vil hjelpe om du har en stoffskiftesjukdom. Det må du nesten ta med legen din. Men som eg har forstått så va vel Førde det første sjukehuset i landet med denne operasjonen, så lang erfaring har dei. Og om du kjem inn til en lege som heite Willy Vaage (litt usikker på skrivemåten) så e han kjempedyktig. No har ikkje eg vore inn til nåken operasjon der, men har vore inne på nåken tima om diverse og han e virkelig en mann å prate med. Eg skjønna frustrasjonen din, men du må nesten snakke med legen og fortelle at no trenge du hjelp. Eg gjorde det for et par måneda sia, og det va legen som foreslo operasjon. Vi har diskutert litt fram og tilbake for eg e skeptisk, men det kan sjå ut som det enda opp med en sånn operasjon for meg også. Sunn skepsis fra både meg og lege:)
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #14 Skrevet 29. juni 2010 Takker for svar setter stor pris på det!!! Jeg er bare redd for og ta det opp, for og så bli avist ! For noen leger tar oss på alvor, og noen ikke. Men det jeg lurer på no, kan jeg gå til legen no og søke om det sjøl om jeg er gravid ? Er 20 uker på veg, og har vert så heldig jeg ikke har lagt på meg ett gram engang. Noen har sagt att jeg må vente med og ta det opp med legen min til jeg har født jenta mi.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #15 Skrevet 29. juni 2010 TIl HI..Grunn til at du kanskje bør vente til litt etter fødsel er at legen ikke skal se på det som "graviditetshysteri", tenker jeg,- også kan det hende du er av de som tar av MYE under barseltiden...) Er man flink med trening og kosthold etterpå kan man få en letter kropp uten mye pes ) Til nn 1147 Om du spiser så lite som du gjør, og fortsatt er så overvektig at du kan få opersajon, så vil vel ikke en operasjon hjelpe deg. I og med at du spiser kanskej MINDRE nå enn hva man kan gjøre etter en slik operasjon? Det vil faktisk si at du ikke TRENGER og spise for å leve....Se på hva du sier du spiser...Tenke på vekta di...Bare for å HOLDE en unormal høy vekt trenger man og spise MYE mer enn anbefalt dagrasjon. SOm er Mye, mye mer enn hva du påstår og spise..Om du spiser så lite, er så tung og fortsatt går opp/holder vekta, ja så vil det faktisk si, du forbrenner ingenting....... Når man ser de MENGDER mat man må spise for å holde for eksempel 120 kilo, så sier det seg selv at man ikke spiser "Mindre enn alle andre":.Man ser det ikke selv..Alle har en forbrenning...Den kan være mindre/dårligere enn normalt, men ærlig talt...Selv om man ligger flat på ei seng så vil man tynnes av med det du (1147) sier du spiser.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #17 Skrevet 29. juni 2010 Denne forsto jeg ikke helt - men tanta mi ble slankeoperert for noen år tilbake, og det resulterte i at hun gikk masse ned i vekt, fordi hun ikke lengre kan spise annet en små porsjoner. Men hvis du alt spiser så lite som du skriver, hva hjelper det å bare kunne spise små porsjoner da? Kanskje det er noe annet som er problemet ditt? Sammensetning av mat ol?
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #18 Skrevet 29. juni 2010 har gått til lege siden jeg var liten, og jeg følger diett fra dei. Som inneholder og spise 1-2 skriver til frokost. eple eller noe til Lunsj (jeg tar en yoghurt) En god mettandes middag, gjerne med fisk, med salat og slike ting. Varierer fra dag til dag. Og kveldsen skal vere 1-2 skiver igjen. Ser ikke ut som muse mat i mine øyner? Og når legen sier att jeg skal spise det, så trur jeg ikke det er så særlig lite for meg ?? HI
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #19 Skrevet 29. juni 2010 Det er bra at du spiser det legen anbefaler deg. Men jeg tror du missforsto meg litt. Jeg forstår ikke hvordan en slankeoperasjon skal hjelpe deg, hvis ikke problemet ditt er at du spiser for mye? Jeg er ingen ekspert på kosthold/slanking eller denne typen operasjoner, men slik som jeg har forstått det, så skal det hjelpe folk som er overvektige fordi de spiser for mye. Så hvis du ikke spiser for mye nå, hvordan skal da en slik operasjon føre til at du går ned i vekt? En operasjon er jo ingen "trylleformel" som gjør deg slank. Det er dette jeg ikke forstår.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2010 #20 Skrevet 29. juni 2010 Det er noe som ikke stemmer her, for med det kostholdet der skulle det ikke vært mulig å være overvektig! Hvor mange kalorier blir det i døgnet, uten å vite hvor "fet" middag og pålegg du velger kan det ikke blir mer enn rundt 1000 kalorier. Det er halvparten av hva en voksen kvinne trenger! Grunnen til at jeg spurte lenger opp her hva du mener en oprasjon kan gjøre for deg er jo at du allerede spiser veldig lite. Du kan ikke spise mindre enn 1000 kalorier i døgnet uten å omtrent få mangelsykdommer. Har ei venninne som er anorektiker, hun ligger på ca 1000 kalorier nå som hun kaller seg "frisk". Da veier hun ca 50 kilo og bruker str 32/34 i klær, altså kan alle se lang vei at hun ikke er frisk. Etter en oprasjon kan du spise omtrent så mye mat som det er plass til i en kaffekopp uten å bli overmett og kvalm. Derfor må de som er slankeopererte resten av sitt liv spise minst hver 3.time for å få i seg nok mat. De raser ned i vekt fordi de tidligere har spist store mengder mat. Hvordan skal du som allerede spiser lite kunne rase ned i vekt? Spiser du mer enn du tror? Har du prøvd å skrive matdagbok (f.eks på vektklubben.no) og tatt med hver eneste lille pastill, hver kopp med drikke osv. Programmet regner ut kaloriene for deg. Jeg fikk meg en liten aha-opplevelse der og har gått ned 10 kilo siden jeg begynte skrive "regnskap" over kaloriene. Hilsen ei som også er overvektig og var "blind" for egne kostholdsfeil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå