Gå til innhold

Nå trosser jeg legens anbefalinger ang jern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble satt på jern av legen min pga jernlager på 9 og blodprosent på 10.7. Selve blodprosenten er egentlig ok, men ikke jernlageret. Har tatt feromax ei stund nå og merker egentlig bare at de rastløse beina er bedre, men ellers kjenner jeg ingen virkning annet enn at magen klikker litt. Først løs i magen så hard.....

I går var jeg på sv.sk. pol. på sykehuset for kontroll og da spurte JM om jeg tok noen medisiner og jeg fortalte om denne jernkuren og årsaken. Hun ble litt irritert på min fastlege for de har visst sendt ut info til alle fastleger om at de fraråder gravide å ta jern med mindre blodprosenten er på under 9 fordi det kan forgifte fosteret!

Jeg sa som sant var at jeg blir utrolig forvirret når de sier så mye forskjellig og JM svarer tilbake at jeg får vurdere selv hva jeg vil gjøre da.... Herregud, skal jeg liksom vite hva som er best da??? åh, jeg blir så irritert jeg.....!

Jm sa jeg kunne spise mye brokkoli for å få i meg jern i alle fall. Men ÅH, hvorfor kan de ikke bare være enige da?

Jeg har nå i alle fall bestemt meg for å droppe jerntislkuddet frem til jeg skal tilbake til fastlegen 15. juli så får jeg heller ta en ny blodprøve da. Jeg vil jo ikke akkurat forgifte fosteret heller da..... Da får jeg heller bare være litt slappfisk altså!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig frustrerende med så motstridende meninger og beskjeder! Skjønner godt du blir oppgitt!

Kanskje du greier å jobbe opp jernnivået med mat istedet? Brunost, jordbær, leverpostei, mørkegrønne grønnsaker, og frukt med C-vit for å øke opptaket?

Lykke til hvertfall! :)

Skrevet

Ingenting bedrer jernlageret som en rød biff jenter. Skuffl innpå :) gjennomstekt selvsagt :) Brokkoli, spinat osv er peanuts til sammenligning.... De har tatt ut jerntilskuddet av brunosten, men Litago prim

Skrevet

hei vennen. Der var du ja. Har skrevet til deg om blodprosenten min hvor høyt og fort den økte på tråden våres lenger nede. Stooor klem. Ps kos deg hos frisøren.

Skrevet

Skjønner at du er forvirret men syns det er rart at de sier at det kan være farlig for forstret! Hvor står det liksom?? Og hvorfor får ingen vite det, jeg har blitt anbefalt av 2 leger og jordmor å gå på jern, tror ikke det er noe farlig så lenge kroppen din har behov for det. Men hvis du har nok jern så er det ikke nødvendig med mer selvsagt. Er jo aldri sundt og overdrive. Ta jern du slik at du ikke blir helt blodfattig etter fødsel, av erfaring så er ikke det å anbefale for å si det sånn

Skrevet

ja jeg er kjempeforvirret jeg:S

Men men...... Hadde veldig lite overskudd etter første fødsel og er så redd for å bli i like dårlig form denne gangen. Blødde mye og lenge den gangen.....

Men nå lar jeg være å ta jern fremt il jeg skal tilbake til fastlegen, men spiser mye jernholdig mat og c-vitaminrik mat og drikke og så får vi håpe det duger. Skulle det vise seg at jernlageret fortsatt er for lavt neste kontroll, så får jeg vel heller begynne igjen da.

Skrevet

Husk da i det minste. Jernrik kost. Men spis også c vitaminer for ellers tar du ikke opp jernet og da har det ingen effekt.

Skrevet

Jada, gjør det:) Drikker appelsinjuce og spiser blomkål som også er veldig rik på c-vitaminer og så spiser jeg leverpostei, brokkoli og brunost (men det er vel ikke så mye jern i brunosten lengre....) og så spiser jeg KUN grovt brød. må da hjelpe NOE i alle fall:) men jeg blir altså skremt når JM på sykehuset sier at det kan forgifte babyen, så da får jeg heller ofre meg selv en stund.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...