Gå til innhold

Må man sende meldekort om man er ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva er "best" av å være ufør og å gå på AAP?

Altså, hva er mest lønnsomt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sende inne meldekort på aap, ikke på ufør. Tidligere tidsbegensede uførestønaden er nå inne i aap og da må du sende meldekort.

Du kan ikke velge selv om du skal være ufør eller ei, og de krever som oftes en periode der de forsøker ulike tiltak mens du går på aap. De sier det lnner seg å gå på aap, men ikke nødvendigvis tilfelle om du for eksempel er ung ufør. Sier de, jeg vet egentlig ikke.

Men du skal kunne få forløpige utregninger hos din saksbehandler på nav.Du har rett til det. De sier man kan gå på aap i intill fire år. Tenker du å være mye i utalndet må du ha legeerklæring før du reiser, om ikke trekker de deg i stønad.

Skrevet

ung ufør er en tilleggsstønad som du kan få både på AAP og uføretrygd hvis du fyller vilkårene.

AAP og uførepensjon beregnes likt, men det er forskjellige kriterier for å få de ulike stænadene. Sånn sett så lønner ikke det ene seg mer enn det andre økonomisk

• 2 uker senere...
Skrevet

Føler bare at jeg må kommentere denne tråden i og med at jeg nettopp gikk over fra aap til ufør grunnet sykdom og ingen bedring på 5 år... i og med at aap medfører så mye mer stress og er uhensiktsmessig søkte jeg ufør.

MEN da jeg fikk vedtaket fikk jeg sjokk. Gikk ned 5000kr imnd og trekkes ytterligere skatt som jeg enda ikke vet hva er. Så hvis du takler aapordningen og kan være der anbefaler jeg deg på det sterkeste å bli. Utregningene KAN ikke være like.. jeg skal nå leve på 12950kr FØR skatt i mnd.. det blir jo intr.. og vet ikke om jeg kan klage på det heller.. ;) Godt jeg har noen forsikringer som holder inntekten nogenlunde greit. Forsikringer kan være en god grunn til å bli varig ufør i seg selv da dette ofte er et klart skille (om man først er så dårlig..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...