Gå til innhold

Passende straff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på snart 5 år, som er så ulydig for tiden.

Vi kjøpte to kartonger med is fra Hjemis for noen dager siden, og jeg ga henne beskjed om at hun må spørre meg før hun tar noen.

4 morgener på rad nå, så har hun forsynt seg med is uten lov, fra 4 til hele 9 !!!stk is. Hun vet veldig godt at hun ikke har lov til dette, og siden hun har spist opp alle isene helt alene, så er det ingen igjen til resten av familien.

Jeg har forklart gang på gang, ble veldig sint sist gang, sendt henne på rommet, time out etc men likevel gjør hun det samme dagen etter!

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger!

Etter hun spiste resten av isen idag, har jeg nå sendt henne på rommet uten å få lov til å se barnetv.

Hun lover å høre på meg, men jeg vet hun ikke kommer til å høre imorgen.

Hva kan jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lås på fryseren? Neida, bare tuller.

Her i huset har vi innført belønning/straff system med stjerner. 10 stjerner gir belønning som f.eks kino besøk, lekeland besøk osv. 1 stjerne for hver dag hvor barnet har gjort "pliktene sine riktig" (ta ut tallerken etter middag, kledd seg selv uten mas osv), fjerner 1 stjerne hver gang barnet gjør noe barnet er veldig klar over er ulovlig eller etter 2 advarsler om samme ting i mindre situasjoner (som ved måltidsituasjoner osv.)

Hvis barnet mister alle stjernene og kommer ned i 0 stjerner mister barnet tv tid den dagen det gjelder.

Dette fungerer bra hos oss.

Skrevet

lås på frysereren er vel greit. Kjenner noen som har det og de er helt normale folk.

Skrevet

Synes straffen er grei. Bør være såpass at det svir litt. Det gjør nok mangel på barnetv.

Skrevet

Tror ikke det hjelper så mye med lås på fryseren, dette er kun et eksempel på ulydigheten. Jeg kjøper ikke mer is resten av sommeren tror jeg :)

Men sånn generelt er hun ofte ulydig og hører ikke. Jeg har mange ganger forklart henne ting hun gjør galt, og etterpå når jeg spør hva jeg har sagt, så vet hun ikke! Hun lukker ørene bokstavelig talt. Uansett hvor sint jeg blir, så går det ikke inn på henne!

Time out har vi ofte, men etterpå er det glemt!

Har ikke mer metoder igjen jeg...

HI

Skrevet

Er det noe nytt eller har hun alltid funnet på saker? Er det noe annet som kan være krevende med henne, eller er hun ellers som barn flest?

Skrevet

hun har alltid funnet på ting ja. Veldig selvstendig og sterk psyke.

Alt preller av for å si det slik. Jeg forklarer og hun har ikke hørt et ord av det jeg sier :(

HI

Skrevet

Noen med lure råd?

Skrevet

Forklare henne ting. Det er ikke lov å gå i fryseren å ta is. Is kan man ikke spise for mye av, og det er dere voksne som skal bestemme når man skal spise is. Si også at nå har hun spist all isen SIN, og det som er igjen må søskenet få, for stakkars søskenet har ikke fått is. Har du lyst å sitte å se på når Per og Kari spiser is, og ikke få fordi du har spist opp dine tildlig p morningen? Da blir du lei deg. De blir lei seg når de aldri får is fordi du har spist alle. Du kan også gi is til søsken og ikke til henne, men når hun blir lei seg gir du henne en, og sier Sant det blir dumt om du ikke skal få is, sant det erbest å dele!

Neste gang du tar is, kommer vi til å gi tilsvarende til de andre uten at du får. Men det er greit enne gangen!

Skrevet

Det har jeg allerede sagt, flere ganger, men som sagt det preller av.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...