Anonym bruker Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 er en veldig vid diagnose. Kjenner noen med dette syndromet siden jeg jobber i pu bolig. De jeg jobber med er alt fra høyst oppegående høytfungerende mennesker til mer tilbakestående mennesker. Men har også vært borti mennesker med mer komplekse tillegs handicap, noe som ikke alltid kan sees på ultralyd eller ved fostervannsprøve. Har også vært borti flere med dette syndromet som har bil lappen og fungerer så og si som "oss andre" i samfunnet. Selv vet jeg ikke hva jeg ville gjort om jeg skulle blitt gravid og fått påvist at barnet jeg bar hadde downs syndrom. Selv om jeg er imot abort måtte jeg jo ha tenkt på hva jeg føder dette barnet inn i. Skal jeg føde et barn som skal ut i bolig så fort det er 18 år? som aldri kan få seg noe ordentlig arbeid, og må leve på trygd hele livet? Jeg tror de fleste med downs syndrom har et godt liv, men de vet ikke av noe annet liv. De er med på det vi tar de med på, evt pårørende tar de med på i den grad de fortsatt har pårørende. Og vi kan ikke være der for dem mer enn oppmålt tid om dagen. De har et vedtak som står hvor mange timer de skal ha pr dag, og dette er våre vakter lagt opp til. "Marianne" får de 6 timene hun har krav på pr dag, 3 timer på formiddagen og 3 timer på ettermiddagen. Om hele denne tiden går med til husvask fordi beboeren bruker lang tid på dette til tross for tilrettelegging og veiledning, så er det ikke mer tid å ta av, vi har andre beboere som også skal ha sin tilmålte tid. Må si jeg mange ganger har droppet min pause for at beboerne skal få mer tid, for jeg ser at de har behov for det, ikke bare pga praktiske ting, men også kontakt med andre mennesker er viktig for disse menneskene. Sorry, måtte bare tømme meg når jeg først var begynt. Hva mener dere?
Gjest Skrevet 28. juni 2010 #4 Skrevet 28. juni 2010 "aldri kan få ordentlig arbeid". Javel, og hva mener egentlig du er ordentlig arbeid? Mange med Down Syndrom har jobber,og en jobb er ikke mer eller mindre viktig enn en annen, derimot er det å ha en jobb viktig for selvfølelsen, både for oss "vanlige" og andre. Jeg lurer og på hva du egentlig spør om her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå