Gå til innhold

Legene mistenker at fosteret har downs...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kom så klart som et sjokk på oss, for to år siden mistet jeg i syvende måned etter en bilulykke. Vi var kjempelykkelige når jeg fant ut at jeg var gravid. Min mann har det tøft men har tar det så fint, han sier til meg han er sikker på at vi vil kunne gi babyen vår et langt, lykkelig og friskt liv, sett bort fra syndromet. Han vil gjerne beholde, sett at det ikke er andre, alvorlige diagnoser som vil bli påvist i etterkant. Det vil også jeg men legens(fastlegen) reaksjon såret meg virkelig langt inn i hjerteroten.

Ikke vet jeg hvordan han har fått vite, jeg har ikke nevnt et ord så jeg regner med gyn har informert ham.

Han sa(fastlegen altså!) at han nærmest tok det som en selvfølge at jeg tok abort for 'disse barna' er ikke normale i følge han. Når han passerte et barn eller en voksen person med downs syndrom ble han kvalm og at deres foreldres valg å beholde barnet deres var motbydelig. Det burde ikke bli for mange av dem osv...

Ble så forskrekket, han har hele tiden vært en alle tiders lege og nå kommer han med sine personlige meninger som angrep på mitt ufødte barn...Trodde virkelig disse menneskene fantes, og at de ihvertfall ikke turde uttrykke sine 'meninger' på det viset der!

Huff, måtte bare få det ut. Er så rådvill her jeg sitter. VIL virkelig beholde vårt vakre ufødte barn, men vil jeg kaste han/henne ut til ulvene som bare venter på å hogge hodet av en i det samfunnet vi lever i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er på sin rett å levere inn en klage på denne legen, greit at han har sterke meninger, men han skal IKKE si noe om det til dere.

Skrevet

Høres helt sykt ut at legen ga uttrykk for sitt høyst private syn på den måten, at det skulle være "kvalmende". Du burde rapportere ham oppover i systemet, for dette er egentlig et grovt overtramp. Jeg støtter deg fullt ut om du velger å beholde barnet. Vær også klar over at det offentlige tilbyr mange ulike hjelpetiltak nettopp for psykisk utviklingshemmede.

Skrevet

Hallo?!

Rappoter, rappoter, RAPPOTER!

Går ikke an!

Skrevet

Selvfølgelig skal dere beholde det vakre barnet deres!!!

Er det mulig? Blir helt sjokkert over å lese slike ting! Send inn en klage!

Skrevet

Jeg klarer virkelig ikke å tro at dette innlegget er sant. En lege ville da vel ikke reagert slik på folke med downs. De må forholde seg til mennesker med mange ulike diagnoser, og at de føler ubehag av å se noen med avvikende utseende / sykdom høres helt hinsides ut.

Skrevet

Klarer heller ikke ta dette innlegget seriøst.

Skrevet

selvfølgelig skal du beholde den lille.:) Den er like mye verdt som alle andre :D:D

Skrevet

Dette MÅ være tull!!

Samtidig er det jo litt sjukt å lage et tulleinnlegg om sånn da....

Skrevet

Dette er noe av det sykeste jeg har lest!

Denne legen har vel også noen psykisk utviklingshemmede av forskjellig art på pasientlisten sin? Han vil jo bli fastlegen til barnet ditt også..

Jeg nekter å tro det er sant, og er det virkelig det så ringer du pasientombudet og får hjelp til å sette opp en klage i DAG!

Skrevet

Jeg hadde bedt legen om å ryke og reise og så rapportert fyren inn! Makan til frekkhet!

Skrevet

vel, rapporter legen og sett dere inn i syndromet. Ungen kommer til å bli verdens fineste lille skapning og dere verdens lykkligste foreldre.

Drit i legen og nyt svangerskapet!

Skrevet

FOR en lege!!! Det er helt graverende.

KLART dere vil gi deres eget mirakel en helt vidunderlig reise slik som andre barn opplever.

Veien kan kanskje virke vanskeligere å trå, men dere vil få oppleve en mye bredere vei å gå på.

Denne bloggen vil kanskje hjelpe deg litt?

http://www.kellehampton.com/

Klem

Skrevet

Dessverre tror jeg på deg fordi jeg kjenner til andre som har opplevd det samme/noe veldig tilsvarende.

Du er aldri garantert et friskt barn, skader kan skje før og etter fødselen, og igjennom oppveksten også. Jeg ønsker meg ikke et nazisamfunn av såkalt perfekte strebere og enere, men et samfunn med hjerte og varme for forskjllige mennesker. Et samfunn der vi har verdi og blir elsket, bare fordi vi er mennesker.

Det gjør meg ondt langt inn i hjerteroten at du skal bli utsatt for press fra leger/helsepersonell, og jeg vil anbefale det å kontakte http://www.upsanddowns.no/ eller andre som har personlig erfaring med dette for å få et mer nyansert syn på hva som venter deg. Selv om du skulle velge å få barnet (som det høres ut som om du vil), så er det aldri slik at du selv har valgt å få et barn med handicap. Man velger ikke sine barn, de kommer slik de er. Ingen kan på forhånd forstille seg hvilke gleder eller belastninger det kommer til å medføre, og du har lov til å bli både frustrert og sliten, glad og lykkelig uten at noen i ettertid skal komme og si "det var det vi sa".

Du har krav på hjelp og støtte, skattepenger som går til å gi barn og voksne støtte, avlastning og en meningsfylt hverdag betaler jeg med glede.

Skrevet

Legen skal ikke kommer med råd så lenge dere ikke har spurt om det. At han likevel velger å komme med råd som er forkastelige, så hadde jeg glatt skrevet en klage på denne legen. Samt at jeg hadde byttet fastlege. Du sender ikke barnet ditt til denne mannen om han har et sånt syn på Downs barn.

Må bare tipse deg om en blogg jeg liker:

laguna.blogg.no

Unge foreldre med et barn med Downs.

Skrevet

Dette bør absolutt rapporteres til fylkeslegen, en lege skal ikke blande sine personlige meninger med jobben sin. Dette var å tråkke langt over grensen.

Skrevet

Dette innlegget tror jeg ingenting på!!!! Ingen lege ville utalt seg sånn, det tror jeg bare ikke!!!

Skrevet

Jeg er ikke overrasket over legens uttalelse.

Jeg har opplevd noe lignende selv.

Og er på en måte enig.

Skrevet

Jeg regner med at du har hatt tidlig ultralyd siden legen mistenker downs. Dersom han gjør dette må samme måte som man i Danmark tar ultralyd for å sjekke mot bl.a. Downs, så får man en beregning på hvor sansynlig det er at barnet har syndromet. Altså: Det er ikke sikkert selv om det er svært sansynlig (f.eks. 1:50, mot 1:120 000). Den eneste måten dere kan være helt sikre er å ta en fostervannsprøve. Dersom dere fortsatt tviler, så ville jeg gått for det. Det får dere helt sikker innvilget.

For meg høres det vel ut som om dere har gjort valget allerede. Dere får bare svelge det legen sa. Forsterdiagnostikk på et tidlig stadie er et omdiskutert tema, og det er jo dermed noen som mener akkurat det legen din så upassende, og uprofesjonelt, uttrykte. Send inn en klage på legen, og lytt til hjertet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...