Zitro Skrevet 28. juni 2010 #1 Skrevet 28. juni 2010 Er det vanlig å slette gravsteder etter 20 år? Her i fylket mitt har vi gravstedene i 20 år, for så da og betale for neste 20 års periode... Per dags dato har jeg 5 graver jeg steller, vanner, luker gress, kjøper blomster til o.l. 2 dager i uken tar jeg meg av den... 2 av gravene er til mennesker jeg aldri har møtt engang - min fars besteforeldre og min egen bestefar + en familiegrav til med min andre bestefar og bestemor. Til disse gravene er det 2 mil å kjøre og dette tar naturlig nok mye tid. Men samvittigheten for mamma gjør at jeg fortsetter stellet av dem da. Men er det normalt å foreta sletting av gravsted etter 20 år? Kan jo ikke ta meg av disse gravene til evig tid heller liksom... (i 2018 er første mulighet til å si dem fra oss da så jeg må holde på noen år til uansett)
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 Er ikke helt sikker men kan man ikke betale for at de på kirkegården ser til graven ? Men ellers så kan du jo bare plante noe som holder seg lenge , noe grønt og heller besøke ved større anledninger som jul ol? Så slipper du å farte frem og tilbake så ofte og likevel slippe dårlig samvittighet .
Ella & gull med smilehull Skrevet 28. juni 2010 #3 Skrevet 28. juni 2010 Man fester et gravsted for tyve år, dersom det er er enkelgrav betaler man ikke for de første 20 årene. Er det en dobbelgrav må man bestale festeavgift for en grav (rundt 5400,- pr 20 år). Det er også mulig å frede en grav, da må man betale festeavgift for 60 år. Men da skal den være fredet for bestandig. Så dersom du ønsker det kan du la være å feste gravene på nytt, eller du kan som noen over sier; betale kirkegårdsetaten for å gjøre det. Da luker de og setter ned blomster. Jeg tror det er avhengig av hvor man bor i forhold til graven, og relasjonene til avdøde hvorvidt det er vanlig å ikke feste gravstedet pånytt etter 20 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå