Gå til innhold

fjerning av visdomstann ved graviditet...?


nyttårs_skatt

Anbefalte innlegg

Noen her som vet om det er forsvarlig å operere ut visdomstann når man er gravid? jeg fikk nemlig beskjed sist jeg var hos tannlege at denne visdomsjekselen måtte ut...har først fått en antibiotikakur mot betennelsen for så og operere...men jeg er skikkelig skeptisk til dette..har lest et sted at det blir satt litt adrenalin sammen med bedøvelsen for å hindre stor blødning....og at adrenaling kunne forårsake for tidlig fødsel/abort.....:/ har det noe og si hvor langt man har kommet i svangerskapet...kan nevne at jeg er inne i min 18 uke (17+3)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har opplevd å få beskjed om at en visdomstann må oppereres ut. I mitt tilfelle var det ikke noe som hastet (noe tannlegen var glad for). Han sa til meg at han anbefalte IKKE å gjøre det når jeg var gravid. Dette fordi det kan bli komplikasjoner og store smerter etterpå, noe som gjør at man da trenger smertestillende. Så kan det vente til etter svangerskapet anbefalest det på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tannlege, og anbefaler deg å vente til etter at du har født. Adrenalin er ikke farlig for barnet, det er nok et annet stoff, octapressin, som kan forårsake spontanabort. Uansett er det risiko for infeksjoner etter et slikt inngrep, og det er en god regel å å innta så lite kjemikalier og medisiner som mulig under en graviditet. Så dersom det ikke er akutt behov for å fjerne tannen, ville jeg ha ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

 

Jeg opererte ut en visdomstann under forrige graviditet. Var utrolig vondt og uken etter var det masse smerter og lite spising pga smerter (kunne ikke ta de medisninene tannlegen først ville gi meg). Dessuten så fikk jeg infeksjon, så dette ble en kjip sykemelding i 2 uker.....

 

Utsett om du kan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhu, jeg har samme problem.. Har en kranglete visdomstann. Bare en mnd siden sist jeg måtte ha antibiotika. Og nå er den vond igjen :( Blir som å velge pest eller kolera dette da. Vond tann en gang i mnd eller en uke med vondt etter å ha operert den ut. Hurra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...