F-mor Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 Vi går å venter på at en liten baby skal bli født som vi skal bli fosterforeldre til. Gleder oss masse, men samtidig veldig skremmende. Har bare vist det et par uker. Noen som har erfaringer, tips til vogn, seng,stellebord.. Hvordan gjør jeg det når vi gir mms? Lager for en hel dag! Trenger seriøst tips til ALT.
Gjest ->>- Skrevet 27. juni 2010 #2 Skrevet 27. juni 2010 Tips: Ikke lag mme for en hel dag. Det strider mot alle hygieneanbefalinger om morsmelkerstatning, og disse er naturlig nok særlig viktige for nyfødte. Flaskeposten.org er en ålreit webside med info om flaskemating.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 GRATULERER!! For å svare på det siste først, så vasker jeg flaskene og lufttørker de. De første ukene bør du vaske flaskene for så å koke dem og alt av smokker topper osv Deretter koker jeg opp vann i vannkoker med skjult element, og fyller dem med så mye vann som jeg trenger. Setter dem på benken til de er passe avkjølte, og setter dem i kjøleskapet. Tar så fram en og en flaske ved behov, og varmer opp vannet i mikroen til det er 40-45 grader, og heller oppi pulveret helt til slutt. Bruker NAN og følger anvisningene på pakken. Jeg lager til så mange flasker som jeg har reine jeg da, 5-8 stk alt ettersom. Vogn er litt avhengig av hvor i landet du bor. Har selv en emmaljunga edge duo, og er kjempefornøyd. Her er det mye vinter, og da er en 4 hjuling god å ha når man til tider må bruke vogna som plog Den har en av markedets største bagger sammen med Simo sin. Seng trenger dere ikke bruke all verdens med penger på. Kjekt om den går mellom/gjennom dørene i huset uten at dere må montere den fra hverandre. Det dreit vi oss ut på nemlig! Stellebordet her i gården er en stellematte oppå en kommode på badet. Når vi er ferdige med stellebordperioden, kan vi benytte kommoden som vanlig kommode. Kjekt i grunn :=) Det var vel det jeg kom på sånn i farta ihvertfall :=) Lykke til
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 27. juni 2010 #6 Skrevet 27. juni 2010 Bruker aldri rester av mme'en da! Nettopp pga fare for bakterier o.l Ved å helle i pulveret etter at vannet i flaska er passe temperert, forhindrer man dette. Det blir som om man skulle kokt opp vann for hver gang, uten at man må vente på at vannet skal bli avkjølt nok før man bruker det :=)
lille sprelle Skrevet 27. juni 2010 #7 Skrevet 27. juni 2010 Så bra! Erfaringene er vel det samme som for andre barn som blir født. Jeg tenker det er greit å ikke gå helt amok! En vogn som er god å trille, samt et stellebord i rett høyde er viktig. Barnet kan sove i bagen like gjerne som en nyfødtseng i starten. Jeg tenker at soveplassen må være ganske "trang", slik som for premature, det gir trygghet. Bruk et helseteppe som du ruller til formålet. Du vil antagelig ikke få barnet helt med en gang, så klær hadde jeg ventet med å kjøpe til du vet størrelsen. Da trenger du ca 5 sett med bodyer/bukser. Med mindre barnet trenger ull, så er det like greit å kjøpe på hm som noe annet sted. Der har de også prematurklær. Omslagsbodyer er topp i starten. Tøybleier er kjekt å ha i hus. Kan brukes til stelleunderlag, gulpeklut osv osv osv. MME får man også kjøpt i kartonger. Det blir for dyrt å bare satse på det, men kjekt å ha i bakhånd. Den lille har kanskje skader fra mors livsførsel, så det blir mye mye mye nærhet, særlig i starten. Ikke vær redd for å be om råd hos hs. Fancy stellevesker er ikke noe poeng etter min mening. VI har det vi trenger i en tøypose inkludert hundeposer for illeluktende bleier. Den kan du slenge i sekken/veska di. Mesoft fåes kjøpt på apoteket (10*10 cm). Det brukes til alt fra rompevask til snørrfille.... Det var det jeg kom på i farten...... Igjen - lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå