Gå til innhold

Full/ halv omsorg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

 

Får til stadighet høre fra min eks at jeg har full omsorg , når vi krangler, for da legger han ALT annsvaret for dem over på meg og forventer at jeg skal ta fullt ansvar for dem, selv når han skulle hatt de!!

Forstår ikke dette, for vi har 50 % deling og felles foreldreannsvar. Etter det jeg forstår da så har vi også halv omsorg for ungene, da de bor 50% på hvert sted. Han har omsorgen da de er hos han, og det samme gjelder når ungene er hos meg.

Har jeg totalt missforstått el. ???

Går litt i surr i alle regler ifh forelderannsvar og omsorg.

Noen som kan forklare dette for meg ??

Ville jeg satt stor pris på :)

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt på dette innlegget, da jeg virkelig trenger et svar her.

Noen som kan litt om dette og har et svar på lager ?? ;)

Setter umåtelig pris på det..

Skrevet

Jeg er midt oppi dette selv, kan ikke så mye. Men jeg trodde at når man har 50 50 omsorg så har han like mye omsorg/ ansvar for barna som deg. Det er vel derfor det ikke er barnebidrag, og alle utgifter skal deles på, og alle avgjørelser for/om barnet skal begge svare på.

Skrevet

Dere har delt omsorg. Det er det det heter når en praktiserer 50/50 deling i det daglige.......

 

Foreldreansvar er et juridisk begrep, som ikke har med det daglige å gjøre egentlig. Men den som har omsorgen i det daglige må ha foreldreansvar.

 

Hadde dere hatt f eks 60/40 deling av samvær, hvor du hadde 60 %, så hadde du hatt daglig omsorg og ikke han. Men dere har likt, så da er alt ansvaret i det daglige likt fordelt også.

 

Selv med 50/50 deling så kan det kreves bidrag, uten at dette gjør at bidragsmottaker blir mer ansvarlig enn bidragsyter. Dette fordi i de tilfellene hvor der kan kreves bidrag, så har den ene av foreldrene mye høyere inntekt enn den andre, og da blir bidraget en faktor for å utgjevne økonomiske forskjeller i barnas 2 hjem.

 

Det har ingenting å si om det er hos deg barnet har sin postadresse. For barnet kan bare ha en postadresse.

 

Så dette er bare noe han sier for å prøve å fraskrive seg noe av ansvaret. Alle har ansvar for sine barn, selv når de ikke bor sammen med barnet, og selv om de ikke har samvær. Da blir bidraget deres bidrag til barnets oppvekst. Så om han sier du har alt ansvaret, så kan du bare si til ham at da får han jo betale bidrag, da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...