Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 Hvordan opplevde dere den første tiden etter keisersnittet? Jeg er veldig nervøs for smertene og hvordan jeg skal klare å ta meg av babyen. Hva med amming?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #2 Skrevet 27. juni 2010 Har hatt to keisersnitt. Etter det første var jeg nesten smertefri. Var normalt aktiv etter 2-3 dager. Ingen behov for smertestillende eller hjelp. Etter det andre hadde jeg veldig vondt i to uker. Klarte alikevel fint å stelle barnet mitt. Det er ikke typen smerte der man føler at man mister kontrollen liksom. Bare vondt å bevege seg rundt. Ammingen gikk fint begge gangene. Melken kom på dag 2.
Rampongi Skrevet 27. juni 2010 #3 Skrevet 27. juni 2010 jeg hadde haste-ks nå i høst. Tiden etterpå var helt ok. Hadde ikke spesielt vondt. Gikk på morfin i noen dager, deretter kun 1 grams paracet i en ukes tid. Var litt krumbøyd noen dager og den første gangen jeg reiste meg fra senga etterpå (morgenen etterpå) trodde jeg jeg skulle dø. Men så gikk det ganske raskt over. Ikke hatt noe problemer av noe slag etterpå og starta forsiktig å trene igjen 5 uker etter ks. amminga kom godt i gang etter noen dager. Ungen hyla masse pga sult, så om jeg skulle gjort det igjen hadde jeg mast på pleierne for å gi mer mat til ungen, men da hadde kanskje ikke melka mi kommet så raskt heller.. vanskelig å si. Smertene var jævlige første døgnet, men etterpå gikk det kjempefint. Ikke lov å bære tyngre enn barnet de første 6 ukene, så skaff deg litt hjelp i starten Masse lykke til, det går kjempefint.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 Jeg har tatt ks tre ganger, og har ikke hatt smerter i ettertid som er noe å snakke om. Babyene har jeg stelt helt fint, har ikke vært noe hemmet av ks såret. Jeg har kun tatt paracet de første par-tre dagene, så smertene har vært minimale. Med nr en gikk det nesten 4 dager før jeg fikk ordentlig med melk, men de to andre gangene kom det med en gang. Dette tror jeg har sammenheng med at førstemann ikke ble lagt til brystet før det hadde gått nesten et døgn.. Du har sikkert en mann som er der og kan hjelpe deg de to første ukene? Ikke bekymre deg, det kommer til å gå kjempefint! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #5 Skrevet 27. juni 2010 Første to dagene som var verst, jeg var sengeliggende, og reagerte på morfinen. Det var vondt en stund, men etter to dager var jeg oppegående, uten at jeg var i fin form. Har du ks får du jo liggge en stund på barsel også, om du har lyst til det.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #6 Skrevet 27. juni 2010 Tusen takk for svar!! Det føles mye bedre nå.:-) Veldig godt å høre at dere har gode opplevelser.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #7 Skrevet 27. juni 2010 Jeg hadde et hastesnitt for drøyt 3 år siden og det gikk helt supert!! Var jo vondt i såret første døgnet, men gikk helt greit, Kunne fint ta meg av den lille, men skyldte på såret hver gang hun bæsjet så far fikk ta de bleiene;) Hihi, neida. Gikk på smertestillende i 3 dager, så hadde jeg ikke behov for mer. Var litt ømt å snu seg i senga om natta og å reise seg fra sittende i en ukes tid, men ikke noe å snakke om i grunn. Men gikk veldig bra, og tenker at det bare blir enda bedre om man har et planlagt.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #8 Skrevet 27. juni 2010 Jeg hadde keisersnitt klokka ti på kvelden. Samme natt fikk jeg en smertestillende sprøyte i rompa, det fikk jeg også morgenen etter. Hadde ikke vondt i det hele tatt. Etter det fikk jeg Voltaren og Paracet, trengte ikke mer enn det. Klokka halv elleve formiddagen etter snittet var jeg i dusjen og fra ca tolv tok jeg meg av babyen selv. Skiftet bleier, badet henne, ammet og bysset, gikk helt fint. Tok tre dagen før melken kom så hun fikk litt morsmelkerstatning fra kopp siste natta før melka kom, da skrek hun desperat etter mat Kjente jo at jeg hadde et oprasjonssår, men ble veldig overrasket over at det ikke gjorde mer vondt enn det gjorde. Jeg var forberedt på vannvittge smerter, at det skulle gjøre dødsvondt å le, nyse osv, men det gjorde det ikke! Etter at jeg kom hjem fra sykehuset tok jeg bare noen paracet. Så lenge du tar det litt med ro vil ikke smertene hindre deg i å gjøre det du må for å stelle deg selv og babyen. Men begrens deg litt da, første dagen hjemme prøvde jeg å leve helt som normalt, lagde frokost og matpakker, ryddet ut av oppvaskmaskinen osv, men det betalte seg, da ble det vondt etterpå.. Mannen min var tilbake på jobb dagene etter at jeg kom hjem fra sykehuset og jeg klarte meg fint. Var litt problematisk med storesøster som da var 21 mnd, kunne jo ikke løfte henne, men vi skiftet bleie på gulvet, og jeg satte en krakk i gangen som jeg kunne sitte på når jeg skulle hjelpe henne med sko osv. Gikk helt fint Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #9 Skrevet 27. juni 2010 Jeg ble også positivt overrasket, gjorde ikke på langt nær så vondt som forventet. Jeg fikk luftsmerter i skulderen etter oprasjonen og det var mye vondere enn såret.. Man kan få litt luftsmerter pga luften som blir igjen inne i kroppen etter at de har lukket såret, og spesielt vondt blir det visst om luften "vandrer" opp i skulderen. Men det gikk da fint det også, jeg ble ikke hindret i å ta meg av ungen. Har født vaginalt før, og smertene etter keisersnittet er ingenting i forhold til smertene etter å ha revnet fra A til Å og blitt sydd i hele underlivet.. Da kunne jeg ikke sitte normalt på ukesvis, etter keisersnittet kunne jeg bevege meg helt normalt etter et par dager.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #10 Skrevet 27. juni 2010 Tok keisnersnitt for noen måneder siden, og hadde store smerter etterpå. Føltes som om noen brente meg med en lighter på magen dersom jeg rørte meg, og dessuten voldsomme etterrier hver gang jeg ammet - svetten silte pga smertene. Klarte ikke å løfte opp ungen etc. de første fem dagene. Ble litt bedre etter 5. dagen da de fjernet stingene, men hadde fortsatt veldig vondt i 14 dager.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #11 Skrevet 27. juni 2010 Man opplever smerte veldig forskjellig, og vi har veldig forskjellig smerteterskel... Noen føder uten smertelindring, andre griner etter epidural ved 3-4 cm åpning. Hvordan du kommer til å føle det er vanskelig å si, men for meg var ikke smertene noe stort problem. Jeg kjente det hver gang jeg bevegde på meg, jeg klarte ikke vaske gulvet osv. Men jeg hadde ingen problemer med å ta vare på meg selv om babyen selv om jeg var alene. Jeg vet fra før at jeg tåler mye smerte og smerte skremmer meg ikke. Jeg tok det likevel veldig med ro, for tanken på indre blødninger pga for stor aktivitet skremte meg veldig Jeg tok bare paracet.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #12 Skrevet 27. juni 2010 Ks for to uker siden nå. Var oppe og gikk rundt en god del dagen etter ks. Har litt smerter nå, men går og har gått kjempefint. Synes jeg kom billig unna i fht. de som fødte normalt. Særlig når jeg så de komme med gåstol, tygd og utigjenspyttet, hehe.. Men siden jeg er i så fin form, har jeg det med å surre rundt, og glemme at jeg ikke skal bære tungt. Vaska gulva i dag. Fikk spinalbedøvelse, bra det. Men fikk spinalhodepine etterpå så måtte på kirurgen å få slik blodpatch for å utligne trykk i hjernehinna. Bra etter det, men det var den jævligste hodepina jeg har hatt, ingenting hjalp... Brukte smertestillende til dagen etter.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #13 Skrevet 27. juni 2010 Har hatt 2 ks og en vaginal fødsel. Hastesnitt første gangen, og kunne knapt bevege meg de føste 3 ukene. Brukte 2 uker på å klare å komme meg ut av sengen selv. Klarte knapt å snu mge, ammet kunn liggende da jeg ikke klarte å bevege meg fra liggende til sittende stilling og omvendt. Tok 6 uker før jeg klarte å løfte barnevognen inn og ut av bilen. nr 2 ble fødte på vanlig måte. Da var jeg oppe av sengen etter noen timer og i full bevegelse etter en dag, nr 3 er først med planlagt KS. Også etter dette hadde jeg store problemer med å bevege meg uten smerte. litt bedre enn hastesnittet, men det tok vel 1 uke før jeg kom opp av sengen uten hjelp. Jeg har ikke spesielt lav smerteterskel, men smertestillende fungerer dåslig på meg. Disse sprøytene man får etter KS virket dårlig. Gikk over til paralgin, men ehher ikke det ga optimal smertelindring - desverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå