Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #1 Skrevet 27. juni 2010 Her er spørsmål fra en førstegangsfødende: Er man helt naken under fødselen? Jeg har lenge tenkt at jeg kunne tenke meg å bruke badekar som smertelindring men så kom jeg på at da er man jo i såfall naken mens mange folk ser på. Derfor slo jeg det fra meg. Men i natt slo tanken meg om at man kanskje må være naken uansett? Må man det? Jeg skjønner jo at man ikke har klær på nedentil, så dum er jeg ikke. Og det har jeg heller ikke noe problem med. Men jeg har store kompekser i forhold til magen min. Den er stor og feit, og full av strekkmerker. Får jeg ha t-skjorte eller nattkjole på?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #3 Skrevet 27. juni 2010 jeg hadde tenkt å ha på meg klær men det ble for smertefullt. klarte ikke å ha noe mot kroppen, følte magebåndene skulle kvele meg, når jeg hadde sykehus skjorta på trodde jeg at jeg skulle dø.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #4 Skrevet 27. juni 2010 Jeg hadde skjorte på hele tiden. Men tro meg, du kommer til å ha det så vondt at du driter i om du er naken eller har på deg fullt indianerutstyr eller noe.....Hvis du har en singlet eller noe, kan du jo bade i den?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #5 Skrevet 27. juni 2010 dette husker jeg ikke, var ikke det som var viktig for meg da, men ser ikke problemet med å ha en t sjorte/sykehus sjorte på om du skulle føde i vann eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #6 Skrevet 27. juni 2010 hadde på meg en sykehusskjorte som var åpen, tro meg - du driter ganske mye i akkurat det under fødselen.
Rampongi Skrevet 27. juni 2010 #7 Skrevet 27. juni 2010 Ingen som bryr seg hva du evn har på deg. Ta det som føles komfortabelt for deg. Jeg hadde sykehusskjorte og truse, men jeg hadde haste-ks, så ikke helt det samme vil jeg tro. Lykke til med fødsel
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #8 Skrevet 27. juni 2010 En jeg kjenner ble så varm at hun ba om at døra skulle stå åpen ut til gangen. Mannen ble brydd på hennes vegne, for da kunne jo alle mulige folk som gikk forbi se rett inn i herligheten, og drev på og lukket døren. Hun holdt på å ta livet av den stakkars mannen. Man driter rett og slett i sånne ting når man ligger og føder. Tror jm satte opp en sperrevegg, som skjulte henne for for mye innsyn. :-) Den magen din glemmer du når riene begynner å gjøre skikkelig vondt :-)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #9 Skrevet 27. juni 2010 Jeg viser meg aldri naken eller i bikini for folk (bare mannen min). Men under fødslene kunne jeg ikke brydd meg mindre, altså.... Hvis du bruker badekar som smertelindring er det jo ikke sånn at det står mange folk linet opp for å se på deg. Når jeg satt i badekaret var det bare meg og mannen der, så kom jordmor innom en gang i blant. Dersom du vil går det helt fint å ha på en sykehusskjorte under fødsel, er ikke nødvendig å være naken på overkroppen.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #10 Skrevet 27. juni 2010 Det blir litt dumt å fortelle andre hva man kommer til å bry seg om under fødselen og ikke. Jeg var livredd for å revne, og alle sa til meg at det skjenker du ikke en tanke mens fødselen står på. Men jeg tenkte på det absolutt hele tiden! Du kan ha en t-skjorte på. Ser ikke problemet med å ha det i badekaret heller, men uansett hvordan du føder vil nok skjorten bli dyttet over magen når babyen skal ut. Kan jo ikke ha den hengende ned i skrittet. Trøst deg med at er det noe der er vant med å se på føden, så er det feite mager Lykke til, HI!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #11 Skrevet 27. juni 2010 For det første er det IKKE mange som står og ser på !! Det er mannen din og jordmor, og muligens en barnepleier. For det andre har de som jobber på fødeavdelinger sett ALLE slags mager, og jeg garanterer at din ikke er det spøtt mer oppsiktsvekkende enn noen andres! (dessuten; magen din SKAL være stor; det bor en baby inni der!!) For det tredje, som mange her sier; du kommer nok stort sett til å drite i hva du har på deg og hvordan du ser ut. Du vil ha mer enn nok med å arbeide deg gjennom riene... Gjør det du ønsker, så slipper du å angre senere.. Personlig så har jeg vært naken innimellom, og brukt min egen lårkorte morgenkåpe ellers.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #12 Skrevet 27. juni 2010 Jeg hadde sykehusskjorte på hele tiden. Hadde heller ikke ønske om å være helt naken. Men som de andre sier, det er egentlig det siste man tenker på. Man tror ikke på det på forhånd, men sånn blir det altså :-) Rett før babyen kom ut kneppet de den opp slik at babyen fikk hudkontakt i det den kom ut. Og det føltes helt greit. Av ulike årsaker lå ikke babyen min oppå meg så veldig lenge, så når han ble tatt bort kneppet jeg igjen skjorta, men det var også fordi jeg ble så veldig frostig rett etter fødselen. De som er med på fødselen enser ikke deg naken, det er noe de ser hver dag. Så det er nok bare du som har problemer med det. Men som sagt du kan ha skjorte på deg hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #13 Skrevet 27. juni 2010 Du skal bestemme selv hva du vil ha på, men hvis du bestemmer deg for noe annet enn sykehusskjorten, så skriv det i er fødebrev. Ting går fort på rutine under fødsel og du gjør kanskje bare det du får beskjed om selv om du vil noe annet. Eks "ta på denne skjorten", også gjør du det, da, siden hun sier det. kanskje bryr du deg ikke under fødsel, men kanskje er du en av dem som gjør det likevel. Du kan også be de ha et stikklaken over rumpa di om du står på alle fire, det fikk jeg. Ta med deg noe klær for både vannfødsel og sengfødsel; plutselig blir ikke alt som du hadde tenkt.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #14 Skrevet 27. juni 2010 Hehe, høres ut som meg. Bare at det ikke var magen som var problemet.. Jeg ville ikke at de skulle se meg der nede LITT vanskelig da, særlig når babyen ble stresset og fødestua rant inn med folk... =/ Men kan ikke si det brydde meg så veldig, tenkte bare på å få babyen UT! Men sier sånn som de andre her, at når du er i den situasjonen og har vondt, så driter du i det.. Og jordmor har nok sett en verre mage enn din! Hun ska ta imot babyen, ikke vurdere magen din Ha på sykehuseskjorte om du vil! De er deilige! =D
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #15 Skrevet 27. juni 2010 Tusen takk for mange gode svar. Dere har nok rett i at jeg driter i det der og da, men jeg tenker mye på det på forhånd, og det er ikke noe ålreit det heller men det hjelper masse å vite at man kan sykehus-skjorte på. Har dem det i størrelse stor elefant?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #17 Skrevet 27. juni 2010 hehehe.. jeg tenkte aldr på det selv Du kan faktsik ha på den en topp, eller singlet hjemmefra hvis du vil Og når du ligger i badekar og er ubekvemt, kan du ha bh på Det gjorde jeg!! Drit i magen, den er det INGEN som bryr seg om, unntatt deg hehe.. Min mage henger og har 10 0000 strekkmerker, og er skikkelig stygg! men likevel.. Lykke til
Gjest Skrevet 27. juni 2010 #18 Skrevet 27. juni 2010 Det er jo ikke "masse" folk i løpet av fødselen. Det er din ledsager, jordmora som ser innom ved behov/når du ber om det og når babyen kommer ut er det vanlig med en barnepleier eller jordmor til i tillegg. Vil du bruke badekar kan du bruke bikini/tankini og hvis du ikke vil bruke badekar kan du bruke en nattkjole for eksempel. Det gjorde jeg da jeg fikk eldstemann
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #19 Skrevet 27. juni 2010 Du kan ha åp akuratt det du vil så lenge de kommer til der de skal. En lang skjorte eller en vid sommerkjole det er lett å trekke opp når de trenger tilgang der nede. Men du får babyen opp på magen etterpå så greit å ha noe man kan kneppe opp. (Men da kan du jo ha et laken feks over dere begge for å skjule magen.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #20 Skrevet 27. juni 2010 Jeg var helt naken første gangen, og det var fordi jeg ikke gadd å kle på meg etter jeg hadde vært i badekaret. Brydde meg ikke særlig om det der og da. Hadde bestemt meg for at jeg ved neste fødsel skulle jeg i det minste ha t-skjorte på. Tok den også av etterhvert, taklet ikke å ha den på pga varmen. Det er helt opp til deg selv hva du vil ha på deg..
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2010 #21 Skrevet 27. juni 2010 Jeg har under begge mine fødsler hatt på meg den "superfine" sykehusskjorta ;-) Tror det er vanlig å ha på seg denne, utenom når man velger å føde i vann selvsagt.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 27. juni 2010 #22 Skrevet 27. juni 2010 Til dere som hevder at det ikke er masse folk innom disse fødestuene, dersom fødselen strekker seg over flere døgn eller det blir komplikasjoner kan jeg love dere at det blir folksomt der inne. Etter min siste fødsel vurderte jeg å få mannet eller noen til å ta et bilde av meg nedentil og henge på gangen slik at de ca to stykk ansatte som ikke hadde vært innom å studert underlivet mitt også skulle få se...(de måtte jo føle seg veldig utenom stakkars!). Nyttet veldig lite at jeg hadde sykehusskjorta på for å si det sånn...
stearin Skrevet 27. juni 2010 #23 Skrevet 27. juni 2010 Hadde nesten ikke tid til noe som helst, så jeg hadde på meg kjolen jeg skulle dra på jobb med samme dagen. Det siste jeg tenkte på var om jeg skulle skifte klær eller noe sånt når jeg kom til fødestua. Var heller ingen som spurte..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå