Gå til innhold

Noen som vet litt om regler ndg stillingsprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært i permisjon fra jobben min lehehenge...bare se her:

desember '05: ulønnet perm pga jeg skulle forsøke noe annet...så ble jeg gravid

nov '06: fødselsperm

nov '07: ett år til ulønnet fødselsperm (bor i utlandet)

nov '08: ENDA et år til ulønnet perm (bor fremdeles i utlandet, blir gravid igjen)

nov '09: ny fødselsperm (som er ulønnet perm siden jeg ikke har jobbet), bor fremdeles i utlandet.

Så jobben har jo vært greie ndg permisjoner!!!

Nå skal jeg etter planen begynne igjen i jobb 1 november, og jeg har bedt om å få redusere min stillingsprosent til 50, for etter å ha bodd i utlandet og tjent gode penger i tre år så er vi så heldige at vi har råd til at jeg kan være hjemme med ungene litt mer.

Men jobben sier at jeg får komme tilbake i 100% eller si opp...GISP!

Jeg vil ikke si opp, men jeg vil heller ikke jobbe 100%; så jeg er SÅ i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg har tatt kontakt med NITO og venter på svar fra dem...men er det noen som vet om jeg har noen rettigheter?

Jeg tror jeg har rett til å be om et år til med 100% permisjon; er det ikke sånn m/ år to etter en fødsel? Jeg vet at år tre etter fødsel avhenger av arbeidsgiver, men år to er vel spikret? Jeg har ikke lyst til å be om ENDA et år med perm, jeg har lyst til å begynne i jobb igjen; men jeg gjør heller det enn å slutte! Så får de heller bli sure på meg...!

Jeg regner jo med at de er i sin fulle rett til å be meg jobbe 100% eller slutte, men jeg MÅ bare spørre...sukk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg burde ha presisert at det er ikke 50% permisjon jeg vil ha, men en permanent reduksjon i stillingprosent.

Skrevet

Begge foreldrene kan ta ut ett års ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen så såfremst du ikke er aleneforelder har du brukt opp ditt år og har ikke rett på mer ulønnet permisjon.... De er nok i sin fulle rett til å be deg jobbe i 100%, oh om du ikke vil/kan det må du jo si opp da...

Skrevet

De som jeg jobber for har en regle om at man kan ta 3 års permisjon uansett årsak. Etter 3 år må man enten komme tilbake eller slutte. Om arbeidstaker ønsker permanent redusert stilling er opp til arbeidsgiver.

Slik du skriver det har du hatt ulønnet permisjon fra jobben din i snart 3 år sammenhengende fra nov 07 til nå.

Du kan jo begynne å jobbe 100% og da etter en stund søke om redusert stilling pga omsorg for barn. Der kan du ta opp til 3 års perm (hel eller delvis). Dette kan de ikke nekte deg da det er lovfestet i arbeidsmiljøloven.

Dersom din tidligere permisjon er søkt på denne bakgrunn kan du naturligvis ikke gjøre det.

Skrevet

Så lenge du har omsorg for barn under ti, har du rett på redusert stilling med mindre det er "til vesentlig ulempe for arbeidsgiver." Det skal en del til for at ulempen skal anses som vesentlig, og det er opp til arbeidsgiver å dokumentere. Sånn sett stiller du forholdsvis sterkt hva gjelder en stillingsreduksjon, så lenge du ikke kalle den permanent men midlertidig pga "små" barn (det blir jo skit det samma, så lenge det er snakk om ni år frem i tid).

Skrevet

jo men jeg ER jo i fødselsperm nå, så det er det jeg mener - jeg kan vel ta et år til permisjon egentlig? for man har rett til et år etter fødselsperm'en?

det går vel den veien - at jeg kommer til å si opp ja, sukk. synd for jeg liker jobben og er flink til det jeg gjør! men men. vi kan ikke få alt her i livet. :)

Skrevet

tusen takk for alle svar! høres ut som om jeg må ta opp dette videre ja. får purre litt mer på NITO om hva de sier...jeg hadde blitt sååå glad om jeg kunne beholde jobben!!!

Skrevet

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78158

fant denne siden...vet ikke jeg? bør jeg presse dem litt synes dere? jeg sier det igjen - jeg vil jobbe, gleder meg faktisk vilt...jeg er ikke noen lat unnasluntrer som vil sno seg unna (da hadde jeg bare sluttet!)...men jeg vil så gjerne jobbe redusert til småterrorene begynner på skolen...

sukk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...