Gå til innhold

Hvorfor kan ikke journalister bruke litt vett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går oppdaget jeg plutselig at en mann tok bilder av jentene mine på stranden. På vei bort hørte jeg at de fortaslte hva de het og hvor gamle de var. Jentene syntes det selvfølgelig var spennende. Hvorfor ikke spørre foreldre om det er greit nok først? Kan vel ikke være lov en gang eller? Husker jeg oppdaget eldste i en avis for en del år tilbake med fult navn og alder. Irriterte meg veldig den gangen og jeg ble faktisk litt irritert i går, men da hadde jeg litt mere kontroll på situasjonen. Tenk om de plutselig en dag tar bilde av noen som absolutt ikke skal publiseres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjennomsnittelige jorunalisten er erfaringsmessig ikke den smarteste...

Men sånn lovmessig sett så kan vel riskiere å bli tatt bilder av på offentlige steder uten at det er ulovlig å publisere de..

Skrevet

Det er riktig laffen, men da mere som et gruppebilde som f.eks 17.mai tog o.l. hvor ikke navn og alder publiseres. Det skal også ha almenn interesse. Jeg tror ikke et nærbilde/portrett er lov.... mulig jeg tar feil, men når eldste ungen er 5 år bør de jo sjekke med en voksen synes jeg da.

Skrevet

det første som slo meg var "tenk om det ikke var en journalist??" huff. bra du hadde styring!

Skrevet

Er du sikker på at dette var en journalist?? Ikke normal prosedyre å gjøre det på den måten - og jeg tror slett ikke det er lov.

Og sjiraff - tror neppe en gjennomsnittlig journalist er mindre smart.

Jeg ville tatt det opp med fotografen/journalisten - og hvis det var meg, ville de ikke fått brukt det uansett.

Skrevet

Det har du sikkert helt rett i, baserer den uttalelsen på mine erfaringer :o)

Skrevet

Så det. :-)

Synes ikke dette hørtes ut som en journalist i det hele tatt. Jeg har ikke sjekket, men er ganske sikker på at du må ha tillatelse fra foresatte hvis bilde med navn skal på trykk. Og det VET en journalist. :-)

Skrevet

Jeg trodde det fungerte slik: en journalist tar bilder og så har han plikt til å spør foreldrene om de kan publiseres og om navn og alder skal på trykk. De har plikt på å spør deg hvis du vandrer forbi et tvkamera..

du må ha vært ute for en ferievikar..

I barnehagen skriver vi under på om de kan publisere bilder av barna på nettet..

Skrevet

Er rimelig sikker på at de ikke kan publisere dette uten å ta kontakt med deg for tillatelse. Som journalist ville jeg aldri gjort det.

Skrevet

Jeg vet at han er journalist for min svigerinne gjenkjente han. En eldre mann som jobber for en lokalavis og har gjort det i hundre år eller noe sånt hehehe. Jeg lurer bare på om dette er vanlige prosedyre liksom siden jeg har opplevd dette ved 2 anledninger...

Skrevet

Man har ikke som journalist lov til å ta bilder av barn for publisering uten foreldrenes samtykke. Dette er jeg helt sikker på. De som jobber i de store og seriøse avisene er fullt klar over dette.

Ellers skal man være ekstremt varsom med å sammenstille både bilde og navn på barn når man publiserer.

Jeg hadde ringt avisen og bedt om info. om hva det skulle brukes til, og at du ikke var bedt om samtykke.

Du kan melde til PFU hvis de ikke etterkommer om du har ønske om at bildene ikke skal publiseres. Ikke alle ønsker bilde av ungene i badetøy publisert. Det må være fullt lov til å si nei.

Jeg skjønner veldig godt at du reagerer.

Skrevet

Og nei man skal ikke måtte regne med å bli tatt bilde av om man beveger seg i det offentlige rom. Det man å akseptere er at man er med i bakgrunnen på et bilde med veldig mange mennesker. Grensene er skjønnsmessige, men man trenger f. eks ikke akseptere at et klassebilde blir publisert uten samtykke (selv om det er mange på bildet), det vil ikke da bli regnet som om man er i bakgrunnen på bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...