Gå til innhold

hvordan gå frem med bleieslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min blir 2 år i morra, og da er jo tiden for bleieslutt like om hjørnet :) Men hvordan skal jeg gå frem?? Har lest meg opp og ned på artikler om emnet osv, men blir like klok hver gang. Alle sier jo imot hverandre! Hun med 3 dagers slutten sier man skal være litt skuffet oevnfor barnet hvis det har uhell, mens klikk.no sier at man ikke skal si noe når det skjer uhell, evnt si at det ikke er farlig (liker denne tankegangen bedre!!)

Jeg har latt ham gå uten bleie på ettermiddagen hjemme noen ganger, bare for at han skal kjenne at han tisser (bleiene nå til dags er jo tørre med mindre barnet har hatt det på i maaange timer i strekk), og han har tisset på seg noen ganger. Men utover at han registrerer med at det blir vått, og at han er litt fasinert over at det kommer noe ut av tissen sin, så skjer det lite. Han har 2 potter, en skikkelig "kongestol" på badet, og en vanlig potte i stue området, slik at han skal kunne komme seg på potte fort nok hvis han vil tisse på potten. Jeg følger ham på potten etter at han har drukket mye osv, men han har kun tisset i potten 2 ganger siden vinter (begynte ikke med trening for så lenge siden, men har hatt potten tilgjengelig lenge, og han ville sitte på den et par ganger)

Så jeg har tilvent ham potten, og han sier selv at æsj skal i potte, men der stopper det :P Jeg vil ikke presse ham, og jeg vet at modningsprosessen er veldig forskjellig fra barn til barn, men jeg føler at tiden begynner å bli knapp på at han skal skjønne at han kan tisse på potten av egen vilje. Om han begynner nå eller om et år er likgyldig, men jeg ønsker at han skal få den forståelsen om at tiss og bæsj fra hans kropp skal i potte etterhvert :P

Dette ble sikkert et meget rotete innlegg fyllt av skrivefeil, men jeg er tett i bihulene, har en drønnende hodepine og er generelt surrete i dag :P Beklager hvis det er helt uforståelig XD

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her i huset snakka vi mye om det i lang tid før vi begynte.

Og til slutt sa poden fra når h*n skulle på do. (dette med bleie på)

vips, to uker etter var vi ferdige med bleie på dagen.

Nattbleie to mnd etter

Så det kommer når barnet selv er klar

Skrevet

Eldstemann var ikke klar til det før han var tre. Snakket om det mye og lot han prøve seg litt uten først. Så bare startet vi (og barnehagen med klistremerkebelønning) og la han gå uten, ha faste tider der vi minnet han å gå på do :)

Det viktige er å ikke stresse for mye eller se på det som nederlag om det kommer noen uhell ;)

Skrevet

Vi begynt å sette han på potte/doring hver morgen og kveld en liten stund før han fyllte 2år. Stort sett syns han det var greit å sitte der, men han skjønte ikke helt poenget. 2-3mnd etter han fyllte 2år hadde han skjønt det og det kom stort sett noe hver gang vi satte han der, så da begynte vi å gjøre det oftere + at vi spurte om de kunne begynne i barnehagen også. Da ble det plutselig fullstendig stopp og han nektet å sitte både på do og potte, så da hadde vi pause en stund. Når vi begynte igjen etter noen mnd (for så lang tid tok det før han ville begynne igjen), så ble han veldig flink og noen dager ville han selv gå på do mange ganger om dagen mens andre dager ville han ikke.

Så begynte han å gå uten bleie hjemme og hadde da rimelig god kontroll og ca 1mnd før han fyller 3år har han begynt å gå uten bleie i barnehagen også. Det har tatt lang tid, men han har fått bestemme tempoet selv. Og han er en av de første guttene i barnehagen på sin alder som slutter med bleie.

Jeg ser ingen grunn til å la han gå mye uten bleie før han har skjønt poenget med potte, da blir det bare mye søl og vask for deg uten at dere kommer noe lengre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...