Snuppa! Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Svigermor vil se barnebarnet sitt på 3 mnd HELE TIDEN! Hun vil ha han hjemme hos seg, uten oss andre i familien som består av meg, sønnen hennes og min datter fra tidligere forhold. Hun vil til og med ha han på overnatting. Vi har sagt nei til dette og har forklart at jeg ammer osv, han får ca en flaske i døgnet pga lite morsmelk og da syns hun han like gjerne kan være hos henne når han tar flaske. Trodde jeg hadde fått henne til å forstå at han er liten og ammes,men nei ,da troppa hun opp på døra og forlangte å få ha han neste dag. Kjenner jeg ikke tenker på annet og det går ut over hele familien, er såra over at hun nekter å forstå, at hun viser så lite interesse for oss andre, tenker bare at dette blir verre med tiden.
Nonsense Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 Uff, høres litt slitsomt ut, ja. Jeg hadde nok bare gjentatt at han er for liten og at hun kan få ha han på overnatting når du er ferdig med amminga. Du kan jo også si at siden han er så liten vil du gjerne at dere er sammen alle sammen for tryggheten og båndknyttinga sin del. Men du kan jo også utnytte henne litt til barnevakt et par timer en gang i blant. Kanskje roer hun seg litt. og så får jo du litt fri også
Pysa Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 Skjønner at det er slitsomt, men husk at dama er nybakt bestemor. Ho har vel gledet seg til dette lenge, ho også, selv om det ikke er hennes barn. Jeg ville sagt at overnatting osv er for tidlig, men brukt ho som barnevakt en times tid en gang i blant, for å komme meg litt ut alene, og for å gi ho en sjanse til å være bestemor for barnebarnet sitt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 det kan hun bare glemme om hun hadde hatt meg til svigerdatter. hun hadde ikke fått hatt han me seg alene i det hele tatt i den alderen. men så lot jeg ikke pappaen til småen ha han mer en noen timer alene når min var 3 måneder og da var det hjemme hos meg mens jeg gikk ut en tur
Gjest datatyven Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Hadde ikke sent en 3 mnd gammel baby på overnatting, men ville nok brukt henne til litt barnevakt. Min mor satt ofte barnevakt for vår nummer to som var baby så jeg kunne aktivisere eldste litt, stakk i parken en time, åpen barnehage som var like ved. Var litt greit å kunne gå ut av huset uten å dra alle sammen, babyer sover jo mye, og det er jo da litt styrete å dra med vogn og greier og vekking og soving og alt som hører til. Så lenge du stoler på at hun greier å ta seg av barnet. Hun er blitt bestemor, og det er stort det også :-)
Hikken Skrevet 26. juni 2010 #6 Skrevet 26. juni 2010 Jeg hadde sannsynligvis blitt skikkelig muggen og satt meg på bakbeina. Akkurat som toåringen min ikke får is mandag morgen selv om hun hyler og drar meg i buksebeinet hadde jeg heller ikke blitt mer villig til å "låne" bort babyen min fordi svigermor hyler. Men som de andre sier; utnytt det til barnevakt en times tid innimellom når du tenger en tur på butikken ellerno.
Hikken Skrevet 26. juni 2010 #7 Skrevet 26. juni 2010 Lagret litt fort her. Jeg forstår at det sikkert er helt fantstisk å bli bestemor, men det er ingen unnskyldning for å miste alle antenner og ikke respektere dine ønsker. Det er en voksen dame det er snakk om, så selv om dette er kjempestas for henne kan hun ikke oppføre seg som en masete barnehageunge i trassaldern.
*Lissi* Skrevet 26. juni 2010 #8 Skrevet 26. juni 2010 Jeg tror jeg hadde blitt skikkelig forbanna. Folk er forskjellige, men jeg blir skikkelig hønemor når jeg har baby i huset. Klarer ikke å forlate de. Hadde vel gitt beskjed om at overnatting ikke er aktuelt før feks 1 år. Skjønner det er koselig å bli bestemor, men man kan ikke oppøre seg slik...
Snuppa! Skrevet 26. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. juni 2010 Forstår at det er stas å bli bestemor,og tenkte og jeg kunne bruke henne som barnevakt så hun fikk utløp for trangen sin Men hun vil ha han 3-4 dager i uka, hele dagen. Og når jeg sier det ikke passer blir hun sur og tverr og nekter å forstå, og når jeg sier hun kan ha han, men ikke hele dagen, da blir hun sur når jeg kommer og henter han. Så hvis dette fortsetter er vi jo uvenner om ganske kort tid. Hun har sagt mye til mannen min om at hun er så fornærma på meg, syns hele situasjonen er kjempeubehagelig, Er jo ingen som vil sende babyen sin bort 3-4 dager i uka når man har permisjon nettopp for å ta seg av babyen.
To tette og ei badehette Skrevet 26. juni 2010 #10 Skrevet 26. juni 2010 Jeg hadde sendt mannen på henne! Og hadde han ikke tatt dama skikkelig for seg, så kunne han flytta ut i garasjen. Her er det ingen som rører babyen min uten tillatelse, og det er ikke noe jeg krever men normal oppførsel når de er så små. Hadde aldri sendt ungen på overnatting i den alderen. Hadde jeg trengt barnevakt på kvelden, så hadde det foregått hos meg (og jeg hadde neppe gått før babyen hadde sovna). Dersom dama ikke kan fokusere på hva som er best for babyen (og det er trygghet og rutiner), men kunn hva hun selv ønsker, så ville ikke jeg latt hun ha babyen i det hele tatt.
Mø schæl! Skrevet 26. juni 2010 #11 Skrevet 26. juni 2010 Klart det er stas å bli bestemor, men så var det dette med de sosiale antennene da. Alle forstår at det å sende tre måneder gammel baby på overnatting er tull. Jeg får en følelse av at svigermoren din "tar litt av" følelsesmessig, for det er absolutt intet behov for at babyen skal overnatte. Kos og samvær om noen av dagene = ok, men IKKE overnatting. Melk og mat er én ting, men fremdeles blir viktige bånd knyttet mellom dere og babyen. Joda, svigermor skal også knytte bånd - men de kommer faktisk i andre rekke nå når babyen er så liten. Dere først - henne etterpå. Hun kan ikke forlange noe som helst. Det beste ville nok være, for husfredens skyld, at mannen din tar en rolig prat med henne og forklarer situasjonen (eller du, hvis du føler deg komfortabel med det). Her tror jeg at dere rett og slett må være klare i meldingene deres, uten å være "bryske". Hun vil sikkert føle seg både sveket og avvist, men dette går forhåpentligvis over når hun bare får litt tid på seg. Nå vet jeg jo ikke hvordan dere bor i forhold til hverandre, men jeg går ut fra at det er relativt nærme hverandre siden det blir så mye besøk. Så her er et par forslag fra meg: 1. La svigermor passe barnet i et begrenset tidsrom feks to ettermiddager/formiddager i uka. Sett dette til feks to timer, og hent babyen når timene er gått. IKKE dill for mye ved henting og bringing, men vær klar på at nå skal dere hjem. 2. Benytt sjansen til å gå på kino, ut å spise etc. en lørdagskveld feks hver 14. dag eller en gang i måneden, og la svigermor passe babyen. 3. Hvis svigermor uanmeldt kommer på besøk og vil passe, og det ikke passer for DEG, si at dere akkurat var på vei ut for å handle, trille, gå på besøk etc. Altså: vis svigermor at du IKKE kaster alt du har i hendene bare fordi hun kommer på besøk (når dette er ofte, vel og merke). Lykke til )! Jeg skjønner veldig godt at dette er strevsomt, men jeg tror det lureste du og mannen din kan gjøre er å være tydelige ovenfor svigermor, vise at dere er voksne mennesker som nå lever deres egne liv. Takknemlige for at svigermor er til stede og vil hjelpe, men alt innen rimelighetens grenser.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 26. juni 2010 #12 Skrevet 26. juni 2010 Må bare si at jeg forstår hvordan du har det!! Har vi samme svigermor??? Er så glad for at min svigermor reiser bort torsdag i neste uke og blir borte en hel måned!!! =D Men da kommer hun vel til å rase ned dørene her når hun kommer hjem da, for "å ta igjen de tapte timene".... Sukk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå